4 op 10 freelancers niet op tijd betaald

28% van freelancers wacht nog op minimaal €5.000 aan onbetaalde facturen

Belgische freelancers moeten vaak wachten op hun geld. Dat blijkt uit een bevraging via het freelancers-netwerk van de community Freelancers In Belgium, Accountable en Openthebox. In 4 op de 10 gevallen betalen klanten hun factuur pas na de opgelegde deadline. Bovendien blijkt dat freelancers vaak geen bindende contracten of voorschotten vragen, wat het nog moeilijker maakt om de openstaande betalingen te vorderen. Dat heeft gevolgen voor de financiële stabiliteit van de Belgische freelancers.

Meer dan de helft van de Belgische freelancers werkt voor minder dan 5 klanten. 7 op de 10 doen dat voor een tarief tussen de €50 en €150 per uur. Om de eindjes aan elkaar vast te knopen is het dan ook noodzakelijk dat al die klanten tijdig hun facturen betalen. Toch wacht 28% van de freelancers op de betaling van €5.000 of meer aan onbetaalde facturen. Eén en ander heeft mogelijk te maken met de financiële gezondheid van de organisaties waar de freelancers hun diensten aan verlenen. 8 op 10 freelancers checken de financiële situatie van hun klanten zelden of nooit vooraf.

Wanneer betalingen vertraging oplopen, heeft dat vaak een directe impact op de werking van de freelancers. Vaak worstelen freelancers immers om essentiële uitgaven zoals huur, nutsvoorzieningen en boodschappen te dekken. Een verstoring van de cashflow kan dan ook leiden tot meer schulden, stress en een verminderd vermogen om te investeren in de groei van het bedrijf en de eigen koopkracht. Bovendien kost het freelancers veel tijd en energie om achter hun centen te gaan. Daarom is het belangrijk om op voorhand een goed beeld te hebben met wie je als freelancer in zee gaat. Tal van tools, waar onder Openthebox, kunnen daar gemakkelijk bij helpen. Dat betekent niet dat je als freelancer niet kan werken voor een bedrijf dat geen winst maakt, maar het kan wel een extra argument zijn om duidelijke betalingsvoorwaarden en deadlines af te spreken.”

-Jenny Bjorklof, community leader van Freelancers In Belgium

Te braaf

Uit de bevraging blijkt dan ook dat freelancers vaak “te braaf” zijn in de samenwerkingen die ze aangaan met hun klanten. Zo zegt 1 op 3 freelancers expliciet dat ze hun klanten volledig vertrouwen op hun woord en bijgevolg geen juridische contracten afsluiten of voorschotten vragen. 10% van de freelancers durft op voorhand een voorschot te vragen. Slechts 3% durft het volledige bedrag op voorhand te vragen.

“De angst bij freelancers om potentiële klanten te verliezen door betalingsvoorwaarden op te leggen is groot. Volgens sommigen komt dit onsympathiek over en schrikt het mogelijke klanten af. Toch heeft dit niets met wantrouwen te maken. Bekijk het van twee kanten: vooruitbetalingen genereren net een wederzijds vertrouwen omdat klant en freelancer daardoor een financieel ‘ risico’ delen. Een klant niet bereid is om vooruit te betalen is het mogelijk ook geen goede match. Het is een noodzakelijke maatregel om de duurzaamheid van de freelance-economie te waarborgen. Freelancers moeten zichzelf beschermen. Alleen zo kunnen ze verzekeren dat ze de waarde krijgen die ze verdienen voor het harde werk dat ze leveren.” ​

-Jenny Bjorklof, community leader van Freelancers In Belgium

Goede afspraken, goede vrienden

Naar aanleiding van de resultaten van de bevraging formuleren Freelancers In Belgium, Accountable en Openthebox vijf tips voor freelancers om onbetaalde facturen te voorkomen:

  1. Stel duidelijke betalingsvoorwaarden
    “Zorg ervoor dat je betalingsvoorwaarden duidelijk zijn vastgelegd in uitgeschreven en gehandtekende contracten. Vermeld hierin duidelijk de betalingstermijn, de mogelijke betalingsmethoden en extra kosten in geval van laattijdige betaling of annuleringen”, beveelt Nicolas Quarré aan, die CEO is van Accountable – een app die zelfstandigen helpt met hun belastingen en boekhouding.
  2. Vraag altijd een voorschot
    “Hoe groot of hoe klein je project ook is: een voorschot is een teken van engagement. Het toont dat je klant bereid is om je voor je diensten te betalen en het is een extra stimulans voor jezelf als freelancer om je voor het project te smijten”, weet Jenny Bjorklof van Freelancers In Belgium.
  3. Controleer de financiële gezondheid en achtergrond van je klanten
    “Het is belangrijk om te weten hoe een bedrijf er financieel voor staat en of ze in staat zijn om aan al hun financiële verplichtingen te voldoen. Daarbij wordt rekening gehouden met verschillende elementen. Een tool zoals Openthebox analyseert al deze elementen automatisch op basis van alle openbare bedrijfsdata en geeft zo een score op 10”, legt Jona Koekelcoren, growth lead bij Openthebox. “Maar ook andere bronnen kunnen je helpen om een goede inschatting te maken. Google de naam van je klant dus eens en bekijk hoe het bedrijf de afgelopen jaren in het nieuws is gekomen. Daar leer je al veel uit.”
  4. Stuur regelmatige een factuur
    “Factureer regelmatig en zo snel mogelijk na het afronden van een opdracht of project. Zet ook hier een duidelijke deadline wanneer de factuur ten laatste betaald moet worden. Hoe langer je wacht met factureren, hoe langer het waarschijnlijk zal duren voordat je betaald wordt”, stelt Nicolas Quarré.
  5. Stuur tijdig een herinnering
    “Wacht niet te lang met een herinnering te sturen. Dat kan je al zeker doen één week nadat de betalingstermijn verstreken is. Het is tenslotte jouw recht om betaald te worden voor het werk dat je hebt geleverd”, geeft Quarré nog als laatste advies.

 

 

 

 

Over de bevraging:

Deze bevraging werd georganiseerd door Freelancers In Belgium, Accountable en Openthebox en werd online verspreid onder meer dan 14.000 Belgische freelancers. De deelname aan de bevraging was vrijwillig. Op die manier ontving de bevraging 220 responsen.

*Volgende definitie werd gehanteerd voor het bepalen wie tot de groep “freelancers” behoort:

Een freelancer is een zelfstandige professional die zijn of haar diensten aanbiedt aan verschillende opdrachtgevers zonder vast dienstverband. Freelancers werken vaak op projectbasis en hebben de vrijheid om te kiezen aan welke opdrachten ze willen werken en op welke tijdstippen. Ze kunnen actief zijn in diverse vakgebieden, zoals schrijven, ontwerpen, programmeren en consultancy.

 

Over Freelancers In Belgium:

Freelancers in Belgium is een online community die meer dan 14.000 freelancers over heel België samenbrengt. Het initiatief helpt freelancers om hun netwerk te vergroten, best practices uit te wisselen en kennis te verwerven voor de uitbouw van hun onderneming. Dat gebeurt onder meer via hun Facebook-groep, maar even goed via trainingen en evenementen. Meer info kan gevonden worden op de website van Freelancers In Belgium.

Over Openthebox:

Openthebox is een dynamische data-analysetool die een frisse kijk biedt op complexe bedrijfsdata. Het platform analyseert alle openbaar beschikbare informatie van het Belgisch Staatsblad, de Kruispuntbank van Ondernemingen en de jaarrekeningen van de Nationale Bank. Alle economisch relevante gegevens worden gebundeld in visueel heldere overzichten die de verbanden en netwerken blootleggen tussen bedrijven en ondernemers. Bovendien kan het platform verschillende relevante parameters uitlichten. Openthebox geeft zo betrouwbare en objectieve inzichten in het Belgisch bedrijfsleven die van pas komen voor onder meer financiële onderhandelingen, netwerkopportuniteiten, verkoopstrategieën, prospecties en marktonderzoek. Openthebox werd in 2017 opgericht door IT-ondernemer Niek Bartholomeus. De successen van het platform overtuigden Mediafin, uitgever van bedrijfskranten De Tijd en L’Echo, om de start-up in 2022 over te nemen en verder te ontwikkelen.

Over Accountable:

Accountable is complete software voor belastingen, boekhouding en facturatie van eenmanszaken en BV's in België. Creëer of voeg eenvoudig facturen en uitgaven toe aan de app, en Accountable stelt je belastingaangifte foutloos op. Dat is trouwens geen loze belofte, want dankzij de belastinggarantie geniet je van 100% gemoedsrust. Dit betekent dat als je een boete krijgt vanwege een fout in een belastingaangifte die je met Accountable hebt ingediend, Accountable de boete dekt. Daarnaast vertelt de app je op elk moment hoeveel netto nu écht van jou is en ontvang je herinneringen voor aankomende belastingdeadlines, zoals de betaling van sociale bijdragen of de btw-aangifte. Voor specifieke vragen en ondersteuning staat er elke werkdag een team van Belastingcoaches klaar, en kunnen zelfstandigen daarnaast 24/7 terecht bij de AI Assistent. Je belastingen? Zo gebeurd.

Jenny Björklöf

Community leader & co-founder, Freelancers In Belgium

Jona Koekelcoren

Growth Lead, Openthebox

Nicolas Quarré

Co-founder & CEO, Accountable

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be