Eén op de vijf Vlaamse gezinnen doet mee aan groepsaankoop

iChoosr merkt stijgende populariteit van veilingsysteem zonnepanelen of groene energie

Al bijna 600.000 Vlaamse gezinnen hebben zich minstens één keer ingeschreven voor een groepsaankoop zonnepanelen of groene energie. Dat blijkt uit de cijfers van iChoosr, marktleider in dergelijke groepsaankopen in België en vooral bekend van de groepsaankopen samen met provincies. Inschrijven is volledig vrijblijvend, en toch ging afgelopen jaar maar liefst twee op de drie geïnteresseerden ook effectief in op het uiteindelijke voorstel.

Van energieleverancier veranderen of een zonnepanelensysteem aankopen: veel Vlamingen laten zich afschrikken door het werk dat erin kruipt om prijzen te vergelijken en offertes op te vragen, ook al is het een doeltreffende manier voor veel gezinnen om op hun vaste kosten te besparen. Bij iChoosr, dat al enkele jaren groepsaankopen organiseert waarmee het deelnemers werk uit handen neemt en toch een voordelige prijs bekomt, zien ze de afgelopen jaren een stijgende interesse voor ‘groene’ producten. Meer dan één op de vijf Vlaamse gezinnen schreef zich al in voor zo’n groepsaankoop: sinds de start in 2008 telde iChoosr al 589.105 unieke deelnemers.

“Onlangs schreven meer dan 10.000 mensen zich in voor de groepsaankoop zonnepanelen in de provincie Oost-Vlaanderen. In de provincie Antwerpen, waarmee we voor de derde keer een groepsaankoop zonnepanelen organiseren, zien we opnieuw een groot enthousiasme. In 4 weken telt de groep al 6.000 deelnemers.” 

Cas Bijlholt, CEO van iChoosr

210 euro besparing op jaarbasis

Anders dan bij veel andere groepsaanbiedingen, zoals Groupon en Socialdeal, wordt het voordeel van dit type groepsaankopen bepaald door de grootte van de groep. Eerst schrijven consumenten met interesse in een bepaald product zich vrijblijvend in. Vervolgens bieden gekwalificeerde leveranciers hun beste prijs tijdens een veiling. De deelnemers ontvangen na de veiling vrijblijvend een persoonlijk voorstel van de winnende leverancier. 

Door dit veilingmodel is het aanbod vaak scherp geprijsd in vergelijking met het actuele marktaanbod. Bij eerdere groepsaankopen van iChoosr bespaarden deelnemers voor energie gemiddeld 210 euro op jaarbasis. En zonnepanelensystemen werden aangeboden tegen een prijs die zo’n 1.000 euro onder de marktprijs ligt.

Gemak blijkt belangrijkste beweegreden

In het afgelopen jaar gingen twee op de drie Vlamingen daadwerkelijk in op het voorstel. Dat succes is volgens Cas Bijlholt niet alleen te danken aan de lage prijzen van een groepsaankoop.

“De prijs is natuurlijk een grote troef, maar het succes van groepsaankopen is ook te danken aan het grote gemak dat een groepsaankoop biedt aan consumenten. Zij hoeven niet meer uren te besteden aan uitzoekwerk rondom de juiste producten, kwaliteit en leveranciers.” 

Cas Bijholt

iChoosr verwacht dat het succes van groepsaankopen in Vlaanderen blijft groeien, vooral rondom aankopen die normaal veel tijd en energie van de consument vragen. De garantie op een scherpe prijs zonder de bijbehorende zorgen, geeft daarbij de doorslag.

Frédéric Dumalin

woordvoerder iChoosr

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be