Hittegolf geeft boost aan solden

Keyware registreerde 19 procent meer transacties per terminal dan vorig jaar

  • Keyware registreert tijdens de eerste soldenweek 18,94 procent méér transacties dan vorig jaar.
  • Goede weer trok meer mensen naar winkels en winkelcentra.
  • Belg gaf per transactie wel minder uit: gemiddeld 81,33 euro, tegenover 82,46 euro in 2014.

De zomersolden zijn goed begonnen: tijdens de eerste soldenweek registreerde terminalverhuurder Keyware bijna 20 procent méér transacties per terminal dan tijdens de eerste soldenweek van vorig jaar. En dat terwijl het kwik vorige week telkens de kaap van de 30 graden overschreed. 

De airconditioning in winkels en winkelcentra was duidelijk een aantrekkelijk toevluchtsoord.

Keyware-CEO Stéphane Vandervelde

De Belgen gaven per transactie wel 2 procent minder uit dan vorig jaar, met gemiddeld 81,33 euro per transactie.

We hebben tijdens de warme dagen duidelijk niet stilgezeten: de winkeliers merkten een succesvol begin van de soldenperiode. Het aantal transacties per winkel steeg met gemiddeld 18,94 procent, zo blijkt uit de statistieken van Keyware. Dat is de op een na grootste beheerder van betaalterminals in België, en door het grote aantal terminals een uitstekende graadmeter voor commerciële hoogdagen.

Op de eerste soldendag steeg het aantal transacties met 8,85 procent tegenover vorig jaar. Opvallend, want ook op die dag steeg het kwik vlot boven de 30 graden. De dagen erna lokten de winkels zelfs nog meer bezoekers dan op die eerste dag. Na zeven dagen staat de teller 18,95 procent hoger dan tijdens de eerste soldenweek van 2014.

Er mogen dan wel meer aankopen zijn gedaan, er is per transactie minder geld uitgegeven.

Uit onze cijfers blijkt dat de Belgen gemiddeld 81 euro per keer uitgaven. Dat is 2 procent minder dan in de eerste soldenweek van juli 2014. Alleen op de eerste soldendag was er een stijging, tot 85 euro per transactie.

Keyware-CEO Stéphane Vandervelde

Meer transacties voor minder geld: reden voor die evolutie is volgens experts dat consument bewuster omgaat met zijn budget.

De consumenten gaan op zoek naar hét beste koopje, en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier verschillende winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs.

Wim Hamaekers, retail-expert haystack

De gewone bankkaart was veruit het populairste betaalmiddel tijdens de eerste soldenweek. 16 procent van de betalingen gebeurde met de kredietkaart, wat minder is dan gewoonlijk.

Gewoonlijk ligt het aantal betalingen met de kredietkaart in het begin van de maand rond de 19 procent. Op het einde van de maand stijgt dat nog. Tijdens de zomerkoopjes kiezen consumenten blijkbaar sneller voor de gewone bankkaart.

Keyware-CEO Stéphane Vandervelde

 

Over Keyware

Keyware is een vooraanstaande leverancier van oplossingen voor elektronisch betalen, getrouwheidssystemen, identiteitstoepassingen en daaraan verwant transactiebeheer. Keyware is gevestigd in Zaventem, België en meer informatie is beschikbaar op www.keyware.com.

Koen Baumers

Senior consultant, Bepublic

Stéphane Vandervelde

CEO, Keyware

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be