Karel de Grote Hogeschool zet handeltje op in samenvattingen

Pop-up verkoopt samenvattingen en voorziet één-op-één studiecoaching voor KdG’ers

De Karel de Grote Hogeschool wil met Atelier Résumé haar studenten in de laatste rechte lijn naar de examens maximaal ondersteunen en de studeerstress verlagen. In die pop-up kunnen studenten samenvattingen aankopen via KdG, maar staat ook een studiecoach paraat om 1-op-1 hun leermethodiek te verbeteren. “Online en offline worden samenvattingen aangeboden of verkocht, maar naar de kwaliteit ervan hebben studenten vaak het raden. Door samenvattingen die bewezen hebben dat ze echt een hulpmiddel zijn, workshops rond relaxatie en last-minute sessies met een studiecoach aan te bieden, willen we al onze studenten zo stressvrij mogelijk de examenperiode laten ingaan”, vertelt Marie Verstraeten van KdG.

Op dinsdag 21 mei zwaaiden de deuren van Atelier Résumé in de Antwerpse Kronenburgstraat open. Daar kunnen alle KdG-studenten tot en met donderdag 23 mei tussen 10 uur en 17 uur terecht om de reeds opgebouwde examenstress te verlichten. Zo verkoopt de hogeschool zelf samenvattingen van cursussen of lessenreeksen die bewezen hebben dat ze een kwalitatieve ondersteuning vormen bij het verwerken van de leerinhoud.

“Online is gratis of tegen betaling zowat alles terug te vinden. Soms kwalitatief, soms rommel en alles daartussenin, soms zelfs door AI gegenereerd. Wij gaan voor Human Generated Content. Ofwel: samenvattingen gemaakt, getest en goedgekeurd door onze eigen studenten. Uit ervaring weten we dat een vrij groot deel van de studenten hoe dan ook op zoek zal gaan naar samenvattingen. Zeker diegenen in tijdsnood. Net hen willen we uit de nood helpen, door hen in levenden lijve gerust te stellen en de juiste tools aan te reiken.” ​ ​
Marie Verstraeten, mede-organisator van Atelier Résumé aan KdG
“Ik heb veel tegenslagen gehad dit semester waardoor ik veel lessen heb gemist. Ik was eigenlijk van plan om een paar examens te laten vallen, maar met deze extra samenvattingen als aanvulling voor mijn notities ga ik er nu misschien toch geraken. Ik heb ook meegedaan aan een workshop rond stressmanagement en die was zeer interessant. Het was fijn om met andere studenten te kunnen praten over hoe zij die stress ervaren, en te merken dat je er niet alleen voor staat. Dus nu voel ik mij echt wel klaar om in de examens te vliegen.”
Amira Moftah, student Rechtspraktijk aan KdG

Zelfgekozen prijs

De catalogus van de vakken waarvoor een samenvatting beschikbaar is staat al even online, zodat studenten vooraf het aanbod kunnen verkennen. Het gaat om meer dan 200 samenvattingen in totaal. De kostprijs van een samenvatting bepalen de studenten helemaal zelf en de volledige opbrengst van de unieke actie gaat naar TEJO, een organisatie die laagdrempelige, therapeutische hulpverlening biedt aan jongeren.

“Naast de beschikbare samenvattingen is laagdrempelige ondersteuning waar Atelier Résumé echt om draait. Er is ruimte voor een gesprek over studeerstress, faalangst en prestatiedruk, onder meer via de studiecoach die zonder afspraak paraat zal staan, maar ook door de relaxatieoefeningen, yogasessies en work-outs die we organiseren. Via een workshop leggen we ook uit hoe je een samenvatting maakt en hoe je AI verantwoord kan gebruiken om een examen voor te bereiden.”
Marie Verstraeten van KdG

Shot zelfvertrouwen toedienen

Door dit extra aanbod van ondersteuning en begeleiding voor haar studenten te organiseren, wil de KdG zelfs met de examens voor de deur écht nog het verschil maken. “Paniek en angst zijn slechte raadgevers, we hopen dat wie langskomt, een extra shot zelfvertrouwen krijgt en zich klaar voelt voor de start van de examens”, besluit Marie Verstraeten.

Vanaf 9 uur tot 17 uur op 21 mei tot en met 23 mei zijn studenten fysiek welkom bij Moon Antwerpen, Kronenburgstraat 94 in Antwerpen om zich in Atelier Résumé te laten bijstaan op alle fronten.

Perscontact

Anna Lauwaerts

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be