Recordaantal Vlamingen plaatst zonnepanelen via groepsaankoop

Bijna drie keer meer bestellingen in één jaar tijd

Vorig jaar hebben meer dan 8000 Vlamingen zonnepanelen besteld via een groepsaankoop. Dat is bijna drie keer meer dan in 2015 en een absoluut record. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van iChoosr, de grootste organisator van groepsaankopen in Vlaanderen. Ook dit jaar verwacht het bedrijf een stijging. Volgens iChoosr zal de “zonnekaart” die Vlaams minister van Energie Bart Tommelein gelanceerd heeft, nog meer consumenten aanmoedigen om zonnepanelen te plaatsen.

                                                                       ***

Zonnepanelen plaatsen via een groepsaankoop was nog nooit zo populair. In 2016 hadden 8250 gezinnen en kmo’s een installatie aangevraagd via iChoosr, terwijl er dat in 2015 nog maar 3424 waren. Dat is bijna een verdrievoudiging en een record.

“Zonnepanelen zijn enorm in trek door de stijgende energieprijzen. Meer en meer mensen kiezen ervoor om ze via een groepsaankoop aan te schaffen, omdat alles voor hen geregeld wordt.”

Frédéric Dumalin van iChoosr

Informatie op maat

“Veel Vlamingen willen hun steentje bijdragen aan het milieu en vragen zich al langer af of ze zelf geen zonnepanelen zouden leggen. Maar alle vragen die daarbij komen kijken, schrikken hen af: hoeveel gaat het nu effectief opbrengen? Welke installatie heb ik nodig? Via een groepsaankoop krijgen ze duidelijke informatie op maat. Bij iChoosr doen wij al het uitzoekwerk voor de klanten. 60 procent kiest voor groepsaankopen omdat ze zich dan niets meer hoeven aan te trekken van alle bijkomende administratie. Kortom: het is gemakkelijk.”

Dumalin

Groepsaankoop werkt aanstekelijk

iChoosr stelt bovendien vast dat er een verhoogde vraag is voor nieuwe installaties in gemeenten waar er al eerder groepsaankopen voor zonnepanelen hebben plaatsgevonden. Dat zien ze in Antwerpen, waar al verschillende keren een groepsaankoop is georganiseerd.

“Mensen zien de panelen op de daken, horen over de voordelen van groepsaankopen via vrienden of buren en willen ze dan uiteindelijk zelf ook.” 

Dumalin

Volgens een Amerikaans onderzoek speelt de omgeving een belangrijke rol bij de bestelling van zonnepanelen. Uit het onderzoek blijkt dat bij een plaatsing van zonnepanelen binnen een bepaald gebied, de kans dat ook andere bewoners zo’n installatie aanschaffen, met bijna 8 procent stijgt.

iChoosr verwacht dat er dit jaar opnieuw een stijging zal zijn van het aantal installaties in Vlaanderen via groepsaankopen. Mensen zijn bewust van het financiële voordeel van zo’n aankoop.

“ Een installatie gaat gemiddeld 25 jaar mee. Zonder groepsaankoop verdien je deze terug in bijna 10 jaar, via een groepsaankoop zelfs al in acht jaar. Daarna boek je winst. Als je bekijkt hoeveel geld je over hebt op het einde van elke maand, kan je het vergelijken met een spaarboekje dat een rendement heeft van 5 a 6 procent per jaar.”

Dumalin

iChoosr juicht “zonnekaart” toe

iChoosr is dan ook tevreden met het initiatief van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein om een zonnekaart voor daken te lanceren.

“Zo zullen nog meer mensen sneller weten of hun dak geschikt is voor zonnepanelen. Op die manier zullen ze nog meer aangemoedigd worden om een installatie te overwegen.” 

iChoosr

Over iChoosr:

iChoosr is een onafhankelijk organisator van groepsaankopen voor energiecontracten en zonnepanelen. Bij elke groepsaankoop wordt de inkoopkracht van vele consumenten gebundeld om een scherp geprijsd aanbod te verkrijgen. iChoosr neemt de deelnemers het uitzoekwerk uit handen en zorgt voor goede kwaliteit van producten en werkzaamheden. De organisatie is opgericht in 2008 en inmiddels actief in vier landen: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
meer info: www.ichoosr.be

Frédéric Dumalin

woordvoerder iChoosr

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be