Stedelijke Humaniora Dilsen is meest mediawijze school van Limburg

Verstandig omspringen met alle vormen van media, ook voor het onderwijs is het een blijvende uitdaging, en een thema dat de lerarenopleiding van Hogeschool PXL onder de aandacht wil houden met de wedstrijd ‘Mediawijste school van Limburg’. Deze eretitel valt te beurt aan de Stedelijke Humaniora van Dilsen. Zij ontvangen twee iPads en een Apple TV ter waarde van 1009,95 euro. De prijzen worden aangeboden door Switch, de grootste Apple Premium Reseller van het land.

Jongeren komen vandaag meer in aanraking met media dan tien of twintig jaar geleden. De opkomst van smartphones en tablets heeft heel wat mogelijkheden gecreëerd, maar vraagt ook dat gebruikers verantwoord leren omgaan met deze media. Mediawijsheid is voor scholen geen vreemd begrip. Ze bereiden leerlingen voor om actief, kritisch en bewust om te gaan met traditionele en nieuwe media die hen omringen. Denk maar aan online interactie en privacy, sociale media, beoordelen van informatie en online identiteit.

Ook binnen de lerarenopleiding van Hogeschool PXL heeft mediawijsheid een centrale plaats. Het organiseren van deze wedstrijd in één van de initiatieven waarmee PXL scholen, leerkrachten, leerlingen en studenten wil helpen elkaar te inspireren. Voor de organisatie van de wedstrijd zorgden twee laatstejaarsstudenten lerarenopleiding secundair onderwijs in het kader van de keuzemodule Mediacoach. Gedurende vier maanden konden secundaire scholen in Limburg deelnemen door hun inzendingen te plaatsen op een wedstrijdforum. Dit forum is een onderdeel van de website www.mediawijsheidopschool.be, waarop thema’s rond mediawijsheid didactisch zijn uitgewerkt.

Leerlingen geven elkaar les

“De Stedelijke Humaniora van Dilsen blinkt uit in het aanleren van mediawijze competenties om verschillende redenen. Zo geven de leerlingen van de derde graag humane wetenschappen introductielessen aan de eerstejaars. Deze methode van peer teaching, waarbij leerlingen elkaar lesgeven, dient als eye-opener voor de mogelijkheden van nieuwe media,” zegt Danitsja Dreesen, PXL-studente lerarenopleiding. Daarnaast is er in de Stedelijke Humaniora aandacht voor mediawijsheid in elk studiejaar, heeft de school een eigen Acceptable Use Policy of ICT-reglement, en worden de eigen leerkrachten bevraagd om het niveau van mediawijsheid op school in kaart te brengen.

Naast de onderwijsexperts van Hogeschool PXL zetelde onderwijsexpert Ciska Schrooten van Switch in de jury. Ook zij stelt dat scholen een belangrijk rol spelen in de digitale opvoeding van kinderen.

"Leerlingen zijn dagelijks bezig met sociale media. Daarom is het belangrijk dat scholen hier aandacht aan schenken. Dat kan door erover te praten of door digitale tools en sociale media te betrekken in de les. Met Switch ondersteunen we regelmatig scholen zodat digitale tools meer zijn dan een hebbedingetje in de klas. Ze moeten leerlingen ook digitaal inzicht kunnen geven. We zijn dan ook blij dat we onze schouders kunnen zetten onder dit project dat scholen helpt mediawijsheid tot bij de leerlingen te brengen."

 

Ciska Schrooten

Education and Business Manager, Switch

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Nick Daenen

Woordvoerder, Hogeschool PXL

Koen Vandenhoudt

Lector, Hogeschool PXL

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be