117 Warmste Feesttafels bezorgen eenzame buren sfeervolle Kerst

Actie van Hoplr en Drawnames levert €5.000 op voor Warmste Week

De “Warmste Feesttafels” is een initiatief om buren die de kerstdagen alleen zouden doorbrengen bij elkaar te brengen. Via de werking van het buurtnetwerk Hoplr werden mensen over heel Vlaanderen geëngageerd om hun huis open te stellen voor buren die de kerstdagen alleen vieren. In totaal worden daardoor deze dagen over heel Vlaanderen zo'n 117 “Warmste Feesttafels” georganiseerd. Meer dan 450 eenzame buren brengen de feestdagen zo in fijn gezelschap door. Bovendien leveren de Warmste Feesttafels in totaal €5.000 op aan De Warmste Week.

Veel mensen hoppen tijdens de feestdagen van het ene naar het andere feest met vrienden en familie. Toch is dat niet voor iedereen zo. Heel wat mensen zijn – om tal van redenen en vaak ongewild – geïsoleerd van hun omgeving en brengen de feestdagen noodgedwongen alleen door. Voor die mensen zijn de feestdagen bijzonder confronterend.

Online buurtnetwerk Hoplr en online lotjestrekker Drawnames ​ focussen zich als organisaties steevast op mensen samenbrengen. Dat de Warmste Week dit jaar specifiek “vlamt tegen eenzaamheid”, motiveerde de organisaties dan ook om hun krachten te verenigen. Via hun netwerk wisten ze 117 mensen te engageren om hun huis open te stellen en zo in totaal zo’n 450 eenzame buren een fijn kerstfeest te bezorgen.

Mensen kennen hun buren niet meer, wordt vaak gezegd. Daar schuilt het probleem van de vereenzaming van onze maatschappij, maar tegelijkertijd ook de oplossing. Buren die elkaar leren kennen, kijken ook beter naar elkaar om. Dit initiatief bezorgt zo’n 450 mensen op z’n minst een feestelijke avond, maar op lange termijn doet het hopelijk zoveel meer.” ​

-
Jennick Scheerlink, oprichter van Hoplr

€5.000 voor Warmste Week

Onbekenden in huis halen is geen evidentie. Als blijk van hun waardering voor hun gastvrijheid schenken Drawnames en Hoplr daarom €42 per georganiseerde tafel aan de projecten van de Warmste Week die zich inzetten tegen eenzaamheid. Zo schenken de organisaties in totaal €5.000 aan de Warmste Week.

Met dit initiatief pakken we eenzaamheid twee keer aan. De actie zelf is volledig gericht om mensen bij elkaar te brengen. Zo pakken we eenzaamheid in eerste instantie aan. We beseffen dat het voor veel mensen best wel spannend is om onbekenden in huis te nemen en dat dit ook een drempel kan vormen. Daarom verbinden we ons financieel engagement aan hun sociale engagement. Dankzij deze 117 Warmste Feesttafels gaat er in totaal €5.000 naar de projecten van de Warmste Week die zich inzetten tegen eenzaamheid. Zo pakken we eenzaamheid een tweede keer aan.” ​

-
Inge Rolf van Drawnames

Jennick Scheerlink

Founder & CEO, Hoplr

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be