2 op 3 Antwerpse studenten economie sparen liever dan beleggen

Ondernemen (in het buitenland) als alternatief om te sparen voor later

Antwerpse economiestudenten laten hun geld het liefst op een spaarboekje staan. En als ze al investeren, doen ze dat het liefst in een huis of een eigen onderneming. De stap naar de beurs is voor velen nog groot. Dat blijkt uit een bevraging van de financiële studentenvereniging Capitant in samenwerking met vermogensbegeleider Fortuna Financial Group bij 200 Antwerpse studenten.

                                                                              ***

De enquête werd afgenomen bij de ruim 200 studenten die deze week afzakten naar de Aula Rector D’Hanis van de Universiteit Antwerpen, waar het groot slotdebat van de financiële studentenvereniging Capitant plaatsvond. Studenten met een meer dan gemiddelde interesse voor economie en financiën dus. Het thema van het panelgesprek was slim en bewust omgaan met je geld als (afstuderende) student. En zelfs bij die populatie, en ondanks de lage rente, verkiest ruim 60% van de ondervraagde studenten het spaarboekje om een startkapitaal op te bouwen voor de toekomst.  

“De financiële geletterdheid bij studenten is vandaag bedroevend. Dat blijkt nog maar eens. Het onderwijs moet actie ondernemen. Studenten, zeker wanneer ze afstuderen, worden geconfronteerd met tal van financiële vraagstukken waarover ze te weinig leren op de schoolbanken.”
Tom Devolder, voorzitter van de financiële studentenvereniging Capitant in Antwerpen

Liever eerst een huis, dan pas beleggen

Uit de bevraging van Capitant blijkt dat 2 op de 3 studenten op jonge leeftijd al een huis of appartement wil kopen, in plaats van te huren. Het bedrag voor die aankoop sparen ze het liefst bij elkaar met het klassieke spaarboekje.

“Studenten hebben nog altijd een verkeerd beeld van het spaarboekje en beleggen. Wie een stevig kapitaal bij elkaar wil sparen om aan het echte leven te beginnen komt er niet met het verwaarloosbare rendement van een spaarboekje. Wie vandaag geld kan missen, belegt best in aandelen van gekende bedrijven of in een gediversifieerd beleggingsfonds.”
Frank Peeraer, CEO van vermogensbegeleider Fortuna Financial Group 

Ondernemen, maar dan wel in het buitenland

Antwerpse studenten hebben nog zin om te ondernemen. Opvallend is wel dat 70% van de ondervraagde studenten aangeeft dat ze daarvoor beter naar het buitenland trekken.

“Positief is dat onze jeugd nog ondernemend is. Maar we moeten dringend werk maken van een positiever ondernemersklimaat in eigen land. De Belgische en Vlaamse overheid worden vandaag niet aanzien als een betrouwbare partner. Daarom leeft het beeld dat de investeringsopportuniteiten in het buitenland veel gunstiger zijn dan in België. Er is dus werk aan de winkel.”
Frank Peeraer 

Over Fortuna Financial Group
Fortuna Financial Group NV werd opgericht in 2001 als onafhankelijk financieel tussenpersoon door Frank Peeraer en Jan De Punt. De voornaamste activiteit van Fortuna Financial Group is, om op basis van de persoonlijke situatie van de Belg of het bedrijf, te komen tot een op maat gesneden vermogens– en beleggingsstrategie. Het bedrijf is gevestigd aan de Van Meterenkaai nummer 4, de geboorteplaats van de Antwerpse havenkunstenaar Eugeen Van Mieghem.
Voor meer informatie: http://www.fortunafg.com

Over Capitant - The Student's Gateway to Financial Markets
Capitant is een studentenvereniging die studenten wil inleiden tot en begeleiden naar de financiële markten, in alle aspecten en wereldwijd. We trachten vanuit de organisatie de studenten dichter bij de praktijk te brengen door hen een extracurriculair forum aan te bieden door middel van diverse workshops, lezingen en finance trips naar o.a Londen. De vereniging is actief in de 4 grote studentensteden Antwerpen, Leuven, Gent & Brussel en is opgericht in 2010.
Voor meer informatie: http://www.capitant.be

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be