2 op de 3 Belgen verkiest persoonlijk contact met zijn vertrouwde arts in plaats van advies via webcam

Belg heeft minste kennis van kanker in vergelijking met andere Europeanen

63% van de Belgen verkiest nog steeds het persoonlijk contact met zijn vertrouwde arts in plaats van advies via webcam. Slechts 37% van de Belgen staat open voor een medische behandeling via de webcam. Hiermee hinken we achterop op Europees niveau. In landen als Frankrijk, Duitsland, Italië of Spanje heeft meer dan de helft (55%) van de patiënten er geen probleem mee om medisch advies van hun huisarts te krijgen via de computer. Dat blijkt uit een internationale gezondheidsstudie, uitgevoerd in negen Europese landen, waaronder België. Bij 18.000 mensen peilden de onderzoekers naar hun visie op de toekomst van onze geneeskunde. En het onderzoek bracht nog andere opvallend gegevens aan het licht: zo weet de Belg het minst van alle Europeanen over tumoren. De grootschalige studie is uitgevoerd in opdracht van STADA, het moederbedrijf achter EG, de Belgische marktleider in betaalbare geneesmiddelen.

Belgen verkiezen nog altijd de wachtzaal van hun huisarts wanneer ze ziek zijn. Doktersadvies via de webcam van thuis uit en huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zijn amper aan de Belgische patiënt besteed. En daarmee verschillen we duidelijk van de rest van Europa.

“Het is opvallend hoe terughoudend de Belg is wat betreft het gebruik van ‘nieuwe’ vormen van geneeskundige behandelingen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een webcam voor medische onderzoeken of een robot bij een operatie. Voor de Belg is de persoonlijke relatie met zijn arts nog heel waardevol; de arts blijft een belangrijke vertrouwenspersoon.”

Jef Hus, Managing Director, EG België

Amper 1 op de 4 Belgen heeft voldoende kennis over kanker
Ondanks heel wat inspanningen van de Stichting tegen Kanker om de ziekte bespreekbaar te maken, blijkt toch dat het pover gesteld is met de kennis van de Belg over de ziekte en over tumoren. Zo weet 1 op de 4 Belgen (27%) dat tumoren zowel kwaadaardig als goedaardig kunnen zijn. En hoe een tumor zich precies kan ontwikkelen. Hiermee scoort België het slechtst van alle bevraagde landen. Het gemiddelde voor Europa ligt op 1 op de 3, met als uitschieter de Britten, 41% van hen kan nauwkeurig beschrijven wat een tumor is. Met deze graad van kennis, is het dan ook geen verrassing dat slechts 40% van de ondervraagde Belgen bereid is deel te nemen aan preventieve screening voor borst-, huid-, darm- en prostaatkanker.

“Ik vind dat het feit dat slechts 1 op de 4 bevraagde Belgen juist kan beschrijven wat een tumor is, aantoont dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de correcte medische kennis bij de Belg. Zeker wanneer je dit in het licht zicht van de sensibiliseringscampagnes en de bevolkingsonderzoeken van de overheid, zoals bijvoorbeeld nu het geval is voor darmkanker.”  

Jef Hus, Managing Director, EG België.

Generische - betaalbare geneesmiddelen goed gekend
De Belgische patiënt scoort wel goed met z’n kennis over generische geneesmiddelen. Uit het STADA-rapport blijkt dat de Belg beter weet dan de Europeaan wat generische geneesmiddelen nu juist zijn (76% voor België tegenover 63% voor Europa). Toch wordt dit niet weerspiegeld in het werkelijke gebruik van generische geneesmiddelen: slechts 39% van de verkochte geneesmiddelen die over de toonbank gingen in België vorig jaar waren een generische variant, tegenover 55% in Europa.

“Ondanks maatregelen van de overheid om artsen aan te moedigen om voor de goedkopere oplossing te kiezen, hinkt de Belg nog altijd achterop op het Europese gemiddelde. De Belg heeft nog niet altijd het volste vertrouwen in generische geneesmiddelen, terwijl die een goedkoper, maar volstrekt evenwaardig alternatief zijn voor een merkgeneesmiddel waarvan het patent vervallen is. De werking van een generisch geneesmiddel is dus volledig hetzelfde als die van een merkgeneesmiddel. Een generiek geneesmiddel is dus even kwalitatief, efficiënt en veilig.” 

Jef Hus, Managing Director, EG België


Belg vrij vatbaar voor burn-out
Een ander opmerkelijk cijfer dat naar voren komt uit de studie is dat de Belg vrij vatbaar is voor burn-outs: 52% van de bevraagde Belgen heeft al een burn-out gehad, bijna een burn-out gehad of weet wat de symptomen zijn uit eigen ervaring. Hierbij wordt België voorafgegaan door enkele Oost-Europese landen (Polen (62%), Servië (66%) en Rusland (72%). De Europese cijfers zijn echter over het algemeen alarmerend: gemiddeld 55% van de bevraagde Europeanen heeft al te maken gehad met een burn-out.

 

Nog enkele opvallende cijfers in een notendop:

  • Slechts 54% van de Belgen weet wat een probioticum is, tegenover 64% van de Europeanen.

  • Voor 48% van de Belgen is het bezoeken van een psycholoog of psychiater nog een taboe, terwijl dit slechts 38% is voor de gemiddelde Europeaan.


Over EG nv/sa
EG is een farmaceutisch bedrijf van Belgische oorsprong en de Belgische marktleider op vlak van betaalbare geneesmiddelen. Het is het eerste farmaceutische bedrijf dat in België generische geneesmiddelen op de markt bracht. Ondertussen is het het uitgegroeid tot het  grootste farmaceutische bedrijf in ons land (nr. 1 in verkochte units en zakencijfer), en produceert het nog steeds meer dan de helft van haar geneesmiddelen in België. Bij EG België werken 180 medewerkers; elk jaar gaan er ongeveer 29 miljoen doosjes van EG over de toonbank bij de apotheker.  

EG maakt deel uit van de Duitse farmaceutische groep STADA Arzneimittel AG en bestaat uit 3 divisies:

  • EG Generics: generische geneesmiddelen. De EG portfolio bevat meer dan 700 geneesmiddelen voor de behandeling van gezondheidsproblemen in zowat elk therapeutisch domein.

  • Consumer Care: innovatieve merken van voedingssupplementen, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen die zonder voorschrift verkrijgbaar zijn in de apotheek (OTC).

  • Specialty Care: gespecialiseerde, geneesmiddelen hoofdzakelijk bestemd voor gebruik in ziekenhuizen.


Over het STADA Group Health Report  
Het STADA Health Report is een studie uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar Health in opdracht van STADA Arzneimittel AG. De onderzoekers hebben in 2018 meer dan 18,000 mensen ondervraagd in negen Europese landen - België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Rusland, Servië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk - naar hun visie over toekomstige gezondheidsthema’s. Door deze bevraging uit te voeren in negen Europese landen wordt een beeld geschetst van het thema gezondheid en de visie van de Europeaan op de toekomst van de gezondheid en geneeskunde in Europa. Voor welke trend staat de Europeaan open, welke toekomstvisie bekijken zij met veel scepticisme, en hoe verschilt de perceptie rond bepaalde thema’s van land tot land? - deze vragen komen aan bod in de grootschalige Europese bevraging.


Over STADA Arzneimittel AG
STADA Arzneimittel AG is een beursgenoteerd bedrijf met zijn hoofdkantoor in Bad Vilbel, Duitsland. Het bedrijf richt zich op een tweepijlerstrategie die bestaat uit generieke geneesmiddelen, waaronder speciale farmaceutische producten en niet-receptplichtige consumentengezondheidsproducten. STADA Arzneimittel AG verkoopt haar producten wereldwijd in ongeveer 130 landen. In het boekjaar 2018 behaalde STADA een gecorrigeerde groepsomzet van 2.330,8 miljoen euro en een gecorrigeerde winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van 503,5 miljoen euro. Op 31 december 2018 stelde STADA wereldwijd 10.416 mensen tewerk.

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be