2 op de 3 Belgische productbouwers vinden het moeilijk om slimme producten te ontwikkelen

De ontwikkeling van slimme producten verloopt langzaam in België. Maar liefst 63% van de bedrijven worstelen om de juiste keuze te maken bij het ontwikkelen van slimme producten. Dat blijkt uit cijfers van kenniscentrum Sirris, dat Belgische bedrijven helpt om technologisch te innoveren. Bedrijven kloppen daarom aan bij het kenniscentrum. Sirris neemt in 2019 nog twintig nieuwe experts in dienst om de toenemende vraag te kunnen beantwoorden. 

Afgelopen jaar begeleidde Sirris, dat dit jaar haar zeventigste verjaardag viert, 1.325
projecten in 1.240 verschillende Belgische bedrijven en investeerde het 2,133,000 euro in
eigen infrastructuur om bedrijven blijvend te helpen op weg naar innovatie. Veel bedrijven
voelen de noodzaak om hun product slimmer te maken en zich zo voor te bereiden op de
toekomst. De experten van Sirris bekijken samen met deze bedrijven welke technologie
relevant is om hun product “slim” te maken. De talloze technologische mogelijkheden, het
gebrek aan kennis over nieuwe slimme technologieën en het sterkere competitieve
landschap houden volgens Sirris veel bedrijven tegen om de eerste stap naar slimme
producten te zetten.
 

“ Stel je bent een productbouwer. Dan weet je ongetwijfeld alles over de werking en functionaliteit van je eigen product. Maar dat betekent nog niet dat je weet hoe je slimme technologieën kan inzetten om waarde toe te voegen aan je product. Het overaanbod aan nieuwe slimme technologieën brengt keuzestress met zich mee. Daardoor “bevriezen” de plannen van veel bedrijven, en blijven bedrijven in de zoekfase, doordat ze niet weten waar te beginnen. Wij helpen hen dan zowel in het uitbouwen van een concrete strategie om hier keuzes in te maken en ondersteunen hen ook in de praktische realisatie.”
Wim Codenie, Business Unit Manager ICT & Mechatronics 

 

Sterke wereldpositie
Belgische productiebedrijven doen het niet slecht op wereldvlak wat betreft innovatie.
Concreet voorbeeld: in 2017 bedroeg de mediaan van de arbeidsproductiviteit voor de
Belgische productiebedrijven uit de technologische industrie met meer dan 10 werknemers
76.000 euro per werknemer. Daarnaast is België het vierde meest productieve land ter
wereld, en moeten we enkel Noorwegen (en zijn olie), Luxemburg (en zijn banken) en Ierland
(als belastingparadijs) voor ons laten. Bovendien hebben de bedrijven die door Sirris de
laatste 5 jaar zijn ondersteund in het domein van advanced manufacturing, een toegevoegde
waarde die maar liefst 2 keer hoger is dan het landelijk gemiddelde. 

 

“Het is belangrijk dat Belgische bedrijven blijven innoveren. Niet alleen voor onze eigen
economie, maar ook om relevant te blijven op wereldniveau. Elke dag komen er nieuwe
ontwikkelingen op de markt. België mag daar niet alleen in volgen. Het moet een voorloper zijn in innovatie. We zijn blij dat we met Sirris ondertussen al 70 jaar Belgische ondernemingen kunnen ondersteunen in hun zoektocht naar succesvolle innovatie.”
Herman Derache, algemeen directeur Sirris


Om meer te weten over deze thema’s, raadpleeg het jaarverslag 2018 van Sirris online :
https://www.sirris.be/nl/annual-report-2018 

 

Over Sirris
Sirris is het collectief centrum van de Belgische technologische industrie, opgericht in 1949 door Agoria, de sectorfederatie van de technologische industrie. Bij Sirris werken meer dan 150 hooggekwalificeerde ingenieurs, wetenschappers en technici die bedrijven bijstaan bij het invoeren van technologische innovaties. Zij gaan daarvoor ter plaatse, geven technologisch advies, starten innovatietrajecten en begeleiden deze tot bij de implementatie. Sirris wil het concurrentievermogen van de bedrijven in de sector vergroten. Ruim 2.300 Belgische bedrijven zijn lid van Sirris en krijgen zo toegang tot een uitgebreide dienstverlening. Om kennis maximaal uit te bouwen, zet het centrum regionale, nationale en internationale onderzoeksprojecten op met talrijke partners. Meer info op www.sirris.be.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be