2 op de 3 smartphonebezitters willen toestel gebruiken als afstandsbediening

Onderzoek van Niko toont aan dat meerderheid Belgen geconnecteerde toestellen wil

Twee op de drie Belgen zijn geïnteresseerd in een slimme woning met toestellen die met het internet verbonden zijn, maar in de praktijk gebruikt amper 8 procent zijn smartphone om andere toestellen dan de televisie te bedienen. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau iVox bij 800 smartphone- en tabletbezitters, in opdracht van Niko, specialist in onder meer schakelaars. Om tegemoet te komen aan het verlangen naar meer geconnecteerde toestellen, heeft Niko de connected switch ontwikkeld.

                                                             ***

Uit een iVox-studie blijkt dat het merendeel van de smartphonebezitters de mogelijkheden van zijn smartphone onvoldoende kent. Amper 3,3 procent gebruikt zijn smartphone om verlichting aan en uit te knippen. Hoewel twee op de drie Belgen aangeven dat ze interesse hebben in geconnecteerde toestellen, heeft 62,8 procent nog nooit iets bediend met zijn smartphone en slecht 8 procent heeft al iets anders dan de televisie met zijn smartphone bediend. Nochtans zijn steeds meer alledaagse voorwerpen met het internet verbonden. Zo kun je bepaalde muziekinstallaties, een smart tv of zelfs een oven met je smartphone bedienen.

Internet of things

Volgens marktonderzoeksbureau Gartner zijn vandaag wereldwijd zo’n 4 miljard toestellen met het internet verbonden, maar in 2020 zal dat 13,5 miljard stuks zijn. In een land zoals België wordt zelfs verwacht dat er 40 geconnecteerde toestellen per huishouden zullen zijn. Alledaagse dingen die geconnecteerd zijn, zoals de slimme thermostaat of koelkast, maken deel uit van het internet of things. Het is opvallend dat 63,2 procent van de Belgen nog nooit over het internet of things heeft gehoord. Nochtans biedt het tal van mogelijkheden en kan je te allen tijde de controle behouden over je toestellen, waar je ook bent.

Ons onderzoek toont aan dat veel mensen niet weten hoe makkelijk het is om een slimme woning te hebben. Je hebt geen dure ingrepen nodig, want je kan nu ook je bestaande elektrische installatie slimmer maken. Bovendien verhogen geconnecteerde toestellen je comfort en je veiligheid. Met je schakelaars op je smartphone kan je vanuit de zetel het lampje naast de televisie aanknippen, of als het s’ avonds nog gezellig is op restaurant, alvast een licht aansteken zodat het lijkt of je thuis bent. Ook de schakelaar van de zonwering kan je vanop je werk bedienen zodat het binnen nog fris is als je thuis komt.


Isabelle Huyghe, Channel Marketing Manager bij Niko.

Je schakelaar steeds op zak

Om tegemoet te komen aan het verlangen naar meer geconnecteerde toestellen, heeft Niko de connected switch oplossing ontwikkeld. Als je de bestaande schakelaars laat vervangen door draadloze, kan je ze voortaan bedienen met je smartphone, waar je je ook bevindt. Je kan lichten aan- en uitknippen, maar ook de rolluiken bedienen of toestellen aan- en uitschakelen als ze in het stopcontact zitten.

De nieuwe toepassing werkt overigens zonder breekwerk. Wie de app wil gebruiken, kan bestaande schakelaars laten vervangen door draadloze schakelaars en ontvangers, en zelfs een extra schakelaar kleven. Ook stopcontacten en rolluikschakelaars zijn eenvoudig te connecteren. Om je draadloze schakelaars met je smartphone te verbinden, moet een installateur daarna alleen nog een gateway op je router aansluiten. Wie interesse heeft in de oplossing, neemt best contact op met een erkend Niko installateur.

Niko stelt de connected switch app voor op de Biënnale Interieur in Kortrijk, die van 14 t.e.m 23 oktober plaatsvindt. Meer info: www.niko.be.

 

Over Niko

Niko is marktleider in België en produceert vanuit zijn hoofdkantoor in Sint-Niklaas oplossingen voor schakelmateriaal, toegangscontrole, lichtsturing en huisautomatisering. Niko zet volop in op doordacht design, kwalitatief hoogstaande producten en een milieuvriendelijk productieproces, en investeert hiervoor sterk in onderzoek en ontwikkeling. Binnen zijn designfilosofie streeft Niko ernaar voortdurend innovatieve, esthetisch aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke producten op de markt te brengen. Niko is een bedrijf in volle groei, stelt meer dan 630 medewerkers tewerk en heeft een jaarlijkse omzet van meer dan 125 miljoen euro. Momenteel heeft Niko vestigingen verspreid over heel Europa: België, Frankrijk, Nederland, Slowakije en Denemarken.

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be