3 op 4 Vlamingen hebben moeite met keuze energieleverancier

3 op 4 Vlamingen hebben moeite met keuze energieleverancier

Groeiend aantal vindt oplossing bij groepsaankoop

Veel Vlamingen ervaren keuzestress als het gaat over energie. 3 op 4 geven aan dat de verschillen tussen energiecontracten en leveranciers voor hen onduidelijk zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van iChoosr, onafhankelijke organisator van groepsaankopen. Steeds meer Vlamingen vinden de oplossing bij een groepsaankoop.

Ingewikkelde energiecontracten veroorzaken keuzestress
Het onderzoek dat door iVox in opdracht van iChoosr werd uitgevoerd, toont aan dat driekwart (75%) van de ondervraagde Vlamingen de verschillen tussen mogelijke energiecontracten en leveranciers niet duidelijk vinden. Een studie van de Europese Commissie eerder dit jaar bevestigde dit: energiefacturen-en contracten zijn nog te ingewikkeld en vragen dringend om een aanpassing.

Een grote meerderheid (81%) vindt dat al die verschillende contracten het moeilijk maken om energieleveranciers met elkaar te vergelijken, wat  keuzestress veroorzaakt. Volgens recente cijfers van de VREG veranderden in 2017 minder dan 1 op 5 Vlaamse huishoudens van energieleverancier (19,81%).

Vier op de 10 Vlamingen (39%) is er evenwel van overtuigd dat wisselen van energiecontract winst kan opleveren, maar meer dan 3 op 5 (61%) hebben gewoon geen zin om te vergelijken.

“Het is erg lastig om zonder de nodige voorkennis tarieven te vergelijken. Bovendien houden weinig mensen er rekening mee dat energieprijzen voortdurend veranderen. Wanneer een energiecontract automatisch wordt verlengd, gebeurt dit veelal aan andere tarieven dan voorheen. Zo weet de eindconsument dikwijls niet meer welke tarieven hij betaalt, noch is hij er zeker van dat hij nog steeds een voordelig contract heeft.”
Frédéric Dumalin van iChoosr

Groeiend aantal Vlamingen vindt oplossing via groepsaankoop
Van de ondervraagde Vlamingen zeggen 4 op 10 (38,4%) al eens te hebben meegedaan aan een groepsaankoop voor energie. Hiervan geven bijna 9 op 10 (85%) aan dat ze ook effectief op het aanbod zijn ingegaan.

“De consument zoekt andere oplossingen zodat hij het uitzoekwerk niet zelf hoeft te doen. Wij zien de afgelopen jaren een duidelijke stijgende lijn in het aantal deelnemers aan onze groepsaankopen groene stroom en gas. Deze zijn sinds 2014 verdubbeld.”  
Frédéric Dumalin van iChoosr

Zij die aangeven een groepsaankoop te overwegen, doen dat quasi allemaal omwille van de prijs (92% zet dit in de top 3). Daarnaast worden vooral het gratis en vrijblijvende karakter (70%) en het gemak (44%) aangegeven als reden om een groepsaankoop te overwegen.

Comfortabele manier om te veranderen van energiecontract
Vlamingen die al eens hebben gekozen voor een energiecontract via een groepsaankoop, zijn positief: 9 op 10 zeggen dat groepsaankopen je een hoop werk besparen. Voor de aanvaarding van een voorstel van een groepsaankoop gaven 8 op 10 (76%) aan dat de scherpe prijs doorslaggevend was.

“Dat uit het onderzoek blijkt dat prijs een belangrijke rol speelt bij de aanvaarding, verbaast ons niet. Vorig jaar was de gemiddelde besparing meer dan 200 euro op een jaarcontract energie via onze  groepsaankopen. We merken dat naast prijs ook het gemak belangrijk is. Wij doen al het werk achter de schermen. Deelnemers aan de groepsaankoop krijgen vrijblijvend een voorstel met een vergelijking van het groepsaanbod ten opzichte van de gemiddelde markttarieven. Ze beslissen zelf of ze het voorstel aanvaarden zonder uitzoekwerk te doen. Ook het veranderen van energiecontract wordt voor hen geregeld.”  
Frédéric Dumalin van iChoosr

Momenteel loopt er via de provincie Antwerpen een nieuwe groepsaankoop van iChoosr voor groene energie. Meer info op  www.samengaanwegroener.be

Een groepsaankoop in 5 stappen

1 – Inschrijven
Deelnemen aan een groepsaankoop is gratis en vrijblijvend. Je kunt je  inschrijven door je persoonlijke gegevens en verbruiksgegevens in te vullen. Voor iedere groepsaankoop worden zo veel mogelijk deelnemers verzameld want met een grote groep is de kans groter om een scherp geprijsd aanbod te krijgen.

2- Veiling
Voor alle inschrijvingen bieden de energieleveranciers hun scherpste tarieven aan voor een 1-jarig vast contract voor 100% groene stroom en/of gas. De leverancier die de scherpste prijs biedt, is de winnaar van de veiling.

3- Voorstel
Vervolgens ontvang je een persoonlijk voorstel op basis van het resultaat van de veiling voor jouw energieverbruik, met ook een vergelijking ten opzichte van de gemiddelde markttarieven. Zo kan je een weloverwogen beslissing nemen.

4 – Beslissen
Je hebt een maand de tijd om te beslissen of je al dan niet op het aanbod ingaat. Wanneer je het aanbod aanvaardt, wordt verder alles voor jou geregeld,

 5- Overstappen
Zowel het opzeggen van het huidige energiecontract als de opstart van het nieuwe contract wordt voor jou in orde gebracht. De levering van stroom en/of gas blijft ononderbroken doorgaan. En vanaf  de gekozen startdatum betaal je de nieuwe prijs bij de nieuwe leverancier.

 

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iChoosr tussen 28 augustus en 7 september 2017 bij 1.000 Vlamingen, representatief op geslacht, leeftijd en diploma.

Over iChoosr
iChoosr is een onafhankelijke organisator van groepsaankopen voor energiecontracten en zonnepanelen. Bij elke groepsaankoop wordt de inkoopkracht van vele consumenten gebundeld om een scherp geprijsd aanbod te verkrijgen. iChoosr neemt de deelnemers het uitzoekwerk uit handen en zorgt voor goede kwaliteit van producten en werkzaamheden. De organisatie is opgericht in 2008 en inmiddels actief in onder andere  België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Contacteer ons
Frédéric Dumalin woordvoerder iChoosr, iChoosr
Wilma Schippers PR Consultant, Bepublic
Frédéric Dumalin woordvoerder iChoosr, iChoosr
Wilma Schippers PR Consultant, Bepublic
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.