30 Dagen zonder klagen pakt het klagen op het werk aan
49% van de Vlamingen kampt met klagers op het werk
17 januari 2025
Het werk is de plek bij uitstek waar het meest geklaagd wordt. Dat blijkt uit de klaagbarometer van het initiatief 30 Dagen Zonder Klagen. Daarom focust “klaagcoach” Isabelle Gonnissen in de nieuwe 30 Dagen Zonder Klagen-campagne op klagen op de werkvloer. Die gaat traditiegetrouw van start op de meest klagerige dag van het jaar: Blue Monday, dit jaar 20 januari.
De cijfers uit de klaagbarometer tonen duidelijke trends over de plaats die klagen krijgt in onze samenleving. Maar liefst 80% van de 1300 Vlamingen die de vragenlijst invulden gaven aan veel klagers in hun omgeving te hebben. En dat kan wel wat impact hebben op de werksfeer. 72% van de bevraagden voelen zich immers slecht als iemand tegen hen klaagt. Bovendien lucht klagen niet op: 57% van de mensen voelt zich niet beter na het klagen. Het grootste deel (bijna 50% ) van de bevraagden stelt dat de meeste klagers zich op de werkvloer bevinden. Daarom wil Gonnissen dit jaar specifiek klagen op de werkvloer aanpakken.
“We kunnen de resultaten van de klaagbarometer niet negeren. En dus kijken we dit jaar in het bijzonder naar de werkplek – al blijven we iedereen natuurlijk aanmoedigen om ook buiten de werkuren niet te klagen. Stoppen met klagen stelt je in staat om te focussen op wat écht belangrijk is, om te kiezen voor een open en positieve houding en om bewust constructieve gesprekken aan te gaan met je medemens. Mensen uitdagen om 30 dagen niet te klagen zien we als een belangrijke eerste stap. Als je 30 dagen telkens weer bewust kiest om niet te klagen, zul je nieuwe nuances ontdekken in gesprekken met anderen. Je zult je frisser, lichter en gelukkiger voelen. En vooral, je zult meer in je kracht staan.”
- Isabelle Gonnissen, klaagcoach en initiatiefneemster van Dagen Zonder Klagen
Concrete tips
Om klagende collega’s op de werkvloer concreet op weg te helpen, lanceert Isabelle Gonnissen een vernieuwde, vrij te gebruiken klaagbarometer die specifiek focust op het werk. Wie de barometer invult, krijgt direct inzichten in zijn klaaggedrag op het werk en ontvangt ook praktische tips om effectiever om te gaan met klagende collega’s.
Daarnaast ontwikkelde Isabelle het RISE model, een praktische, stapsgewijze methode om klachten te herkennen, te onderzoeken, op te lossen en positieve gedragsverandering aan te moedigen.
De stappen van het RISE model bestaan uit: Recognise, Investigate, Solve, Encourage, zoals bijvoorbeeld:
Recognise (Herkennen): Start een gesprek met een empathische openingszinnen zoals: "Ik merk dat je ergens mee zit. Wil je daarover praten?" of “Ik begrijp dat dit frustrerend voor je moet zijn.” Dankzij deze zinnen kan de klager zich openstellen voor een gesprek.
- Investigate (Onderzoeken): Stel open vragen om de dieperliggende oorzaak van de klacht te begrijpen. Zoals: “Kun je wat meer vertellen over wat je dwarszit?" of “Wat maakt dit zo lastig voor je?”
- Solve (Oplossen): Het doel is om samen te zoeken naar een haalbare oplossing. “Wat denk je dat we kunnen doen om dit te verbeteren?” of “Hoe kunnen we je workload beter verdelen of plannen?”
- Encourage (Aanmoedigen): Geef positieve feedback: "Ik waardeer hoe je dit hebt aangekaart en meedenkt over oplossingen." Blijf het proces opvolgen door regelmatig te vragen hoe het gaat. Zo toon je betrokkenheid en bouw je vertrouwen op.
“Klagen heeft een grote invloed op de moraal en prestaties van een team. Het correct aanpakken van klagende medewerkers helpt niet alleen bij het oplossen van problemen, maar creëert ook een cultuur van vertrouwen, verantwoordelijkheid en groei.”
- Isabelle Gonnissen, klaagcoach en initiatiefneemster van Dagen Zonder Klagen
Internationale steun
Het Belgisch initiatief van 30 Dagen Zonder Klagen krijgt bovendien steeds meer internationaal gehoor. Zo wordt de actie dit jaar ook voor het eerst in Nederland georganiseerd. Daarnaast kan Isabelle Gonnissen ook rekenen op steun uit Frankrijk. Christine Lewicki is de Franse auteur van het boek “Ik Stop met Klagen” dat wereldwijd al 350.000 exemplaren verkocht. Vanaf dit jaar is het boek ook voor het eerst in het Nederlands te verkrijgen. Isabelle Gonnissen werd gevraagd om het voorwoord te schrijven.
"Klagen kost energie en beperkt mogelijkheden. Een nationale campagne zoals 30 Dagen Zonder Klagen kan inspireren tot een mentaliteitswijziging, wat positiviteit, creativiteit en betere relaties bevordert. Het is een prachtige uitnodiging om verantwoordelijkheid te nemen voor de energie die we in de wereld brengen."
- Christine Lewicki, de auteur van het boek ‘Ik stop met klagen’
Deze campagne is het initiatief van Isabelle Gonnissen (Founder van 30 Dagen zonder klagen) en wordt ondersteund door Barbara Torfs (Directeur Bond zonder naam), Stijn Coninx (Regisseur), Guido Belcanto (Zanger en liedjesschrijver), Jitske Van de Veire (Ondernemer), Belle Perez, Marc Michils (Voorzitter Kom op Tegen Kanker), Peter Genyn (Paralympisch kampioen), Danielle Vanwesenbeeck (Owner bij MASTERmail), Pascal Kerkhove (Journalist en auteur), Lesley Arens (Founder & Hoofdredacteur #ZigZagHR), Jelle Van Gorkom (Voormalig BMX-topsporter en winnaar van Olympisch zilver) en Sigrid Voorspoels (Universal Ambassador of Happiness).
Praktisch
- De campagne start op Blue Monday, 20 januari 2025.
- Je kan de klaagbarometer volledig gratis invullen op www.kiespositief.be
- Download gratis de poster via www.kiespositief.be vanaf zondag 19 januari om 17u en hang deze op bij je thuis of op het werk als handige reminder. Samen maken we een verschil!
- Via deze link vind je beeldmateriaal van de kick off vanaf zondag 19 januari om 17u:
Persmap 30 Dagen onder klagen 2025
Wat is 30 Dagen zonder klagen ?
30 Dagen zonder Klagen wil niet alleen meer positiviteit in onze samenleving brengen, het is ook een bruisende community om elkaar te inspireren, steunen en motiveren om volop bewust en positief te kiezen. Al meer dan 30.000 mensen maken deel uit van de 30 Dagen zonder Klagen-community op de Facebook en Instagram.
Wie is Isabelle Gonnissen ?
Isabelle is de bezielster achter de succesvolle campagnes als ’30 Dagen zonder Klagen’, ‘Koffie zonder Klagen’ en ‘Doe mee en maak een P’, die meer dan 2.000.000 Belgen inspireerden om bewuster en optimistischer door het leven te gaan. Daarnaast is ze auteur van de boeken ‘Kies Positief’, dat je aanzet om positiever in het leven te staan, en ‘Kies Bewust’, dat je helpt om het geluk in jezelf te vinden. Isabelle geeft ook keynotes binnen bedrijven om de motivatie en veerkracht aan te sterken.
Meer Lezen ?
Zin om meer te lezen over hoe je bewustzijn kan vergroten of hoe je positiever in het leven kan staan. Isabelle Gonnissen schreef er 2 boeken over : ‘Kies Positief’ en ‘Kies Bewust’.
Te verkrijgen in de boekhandel, op de website van Lannoo of via isabelle@kiespositief.be
Bovendien is het boek van Christine Lewicki “Ik Stop Met Klagen” vanaf 7 januari in de boekhandel te verkrijgen.
Christine Lewicki licht toe: “Waarom is het zo belangrijk te stoppen met klagen? Heel simpel: omdat we als we aan het klagen zijn de keuze maken onszelf in een slachtofferrol te plaatsen. Het is de ander die ervoor heeft gezorgd dat we in een frustrerende situatie terecht zijn gekomen. En dus geven we die ander macht. De challenge aangaan om een langere periodete stoppen met klagen is een van de belangrijkste stappen die je kunt zetten als je je echt vrij wilt voelen. Als je deze challenge doet, sta je elke ochtend op en besluit je dat wat er ook gebeurt die dag, je van niets en niemand het slachtoffer bent. Niet van een glas gemorste melk, niet van files op de weg, niet van een te hoge werkdruk… In plaats van jezelf in een slachtofferrol te plaatsen en daar ook naar te handelen, kies je ervoor om de verantwoordelijkheid voor je leven in eigen hand te nemen. Dat zijn twee heel verschillende trajecten.”
Contact