Vier op de tien Belgen nemen geen vakantie in juli en augustus

Vijfdaagse vakanties stijgen met een derde in tien jaar tijd

Op vakantie in juli en augustus? 40% van de Belgische werknemers doet dat niet. En dit cijfer is de laatste vier jaar met bijna 5% gestegen (en met 3,27% over 10 jaar). Het zijn vooral de 50-jarigen die steeds vaker vrijaf nemen buiten juli en augustus. Het aantal opgenomen verlofdagen in die twee maanden door deze leeftijdscategorie is met 14,3 procent gedaald de afgelopen 10 jaar. Dat blijkt uit de eigen cijfers van sociaal secretariaat Group S bij de 25.000 bedrijven - wat overeenkomt met 250.000 werknemers - die bij Group S aangesloten zijn.

In 2008 nam 63,15% van de Belgische werknemers in juli en augustus vakantie, terwijl het nu "slechts" 59,88% is. De belangrijkste reden? Het feit dat steeds meer werknemers - met name werknemers ouder dan 50 jaar (25,2% in 2008 tegenover 39,5% in 2018) - verlof nemen buiten de zomervakantie.

"​De vergrijzing is inderdaad een van de oorzaken, maar Belgische werknemers vertrekken ook graag buiten de zomervakantie, omdat de prijzen voor reizen lager zijn"​ , legt Wim Depondt, juridisch adviseur van Group S, uit. "​Bovendien gaan werknemers na een bepaalde leeftijd niet meer met hun kinderen op vakantie, waardoor ze ook buiten de schoolvakanties kunnen vertrekken.”​ Ook de duur van de vakantie is veranderd: terwijl in 2010 veel werknemers tijdens de zomervakantie voor twee of drie weken vertrokken, stelt Group S vast dat het aantal verlofperiodes van twee weken in juli tussen 2010 en 2018 met 50% is gedaald: meer dan 98.500 in 2010 tegenover meer dan 47.000 in 2018. Het aantal Belgen dat de afgelopen tien jaar vakantie nam in augustus blijft daarentegen op hetzelfde peil (33.065 in 2010 vs. 32.107 in 2018). De Belg geeft er steeds meer de voorkeur aan om buiten de zomermaanden op vakantie te gaan. December is de belangrijkste begunstigde van de daling van de populariteit van de zomervakantie: 7.108 werknemers namen in 2008 dan vakantie op, terwijl tien jaar later 20.404 werknemers in deze periode vakantie namen; een verhoging van 65%.

Per sector

Niet alle sectoren hebben natuurlijk te maken met deze trend: in de bouwsector bijvoorbeeld neemt bijna 90% van de werknemers in juli vakantie door het door de sector opgelegde bouwverlof. In de horeca kiest bijna 50% ervoor om in de zomer op vakantie te gaan, omdat jobstudenten er dan zijn om hun werk over te nemen. "​De zomermaanden zijn vaak erg druk in de horeca, dus veel bedrijven hebben genoeg mankracht nodig. Het is niet altijd het beste moment voor vaste werknemers om op vakantie te gaan, maar omdat veel studenten die in de zomer werken dat ook gedurende het jaar doen, kunnen vaste medewerkers iets vrijer zijn in het kiezen van hun vakantie, omdat ze een gekwalificeerde vervanger hebben​", legt Wim Depondt, juridisch adviseur bij Group S uit. "​Net als in de horeca is er in deze sectoren tijdens de zomervakantie geen tekort aan werk, vooral tijdens de solden, maar geschoolde studenten kunnen het werk van vaste medewerkers heel goed overnemen.

65% toename in 5-daagse vakanties in december

De meest populaire periode voor het opnemen van drie weken vakantie of meer de laatste tien jaar is de maand augustus; meer dan 33.000 werknemers namen in 2010 vakantie op dat moment en in 2018 waren het er meer dan 32.000. Voor de periodes van 15 dagen is juli de dominante maand met meer dan 98.500 werknemers in 2010, hoewel dit aantal afneemt. Group S stelt ook een stijging vast van 41% van het aantal 5-daagse vakantieperiodes in juli tussen 2010 en 2018, evenals een stijging van het aantal 5- tot 10-daagse periodes met respectievelijk 65% en 50% voor de maanden december en januari. "​Dit illustreert duidelijk de nieuwe verdeling van de vakanties van de Belgische werknemers, waar ze liever hun vakanties spreiden dan alles in één keer te nemen"​ , analyseert Wim Depondt. "​Bovendien is het feit dat werknemers besluiten hun vakantie te spreiden gunstig voor de werkgevers, omdat zij het niet zonder hun werknemers en vooral zonder de kennis van hun werknemers voor lange tijd moeten doen. Ook de spreiding van de vakantie is op die manier beter, want dan is niet elke werknemer op hetzelfde moment op vakantie.​

Tiffany Mestdagh

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be