4 op de 10 Belgen vraagt 5G binnen het jaar

Belgische verwachtingen over 5G onthult in Ericsson's ConsumerLab rapport

  • De Belgische smartphone-gebruikers zien de voordelen van 5G op korte termijn: hot zones, smart home services en immersieve sporten die worden bekeken via AR zijn de top 5G-diensten die ze zoeken
     

  • Ze zijn bereid om meer te betalen: de helft van de Belgische ‘early adopters’ zegt bereid te zijn om 12 euro meer te betalen voor 5G-diensten
     

  • Het gemiddelde mobiele dataverbruik van een 5G-apparaat zou in België tegen 2025 kunnen stijgen tot 35 GB per maand in België, een 14-16 keer zo grote stijging ten opzichte van het huidige gebruik

Vier op de tien Belgische smartphone-gebruikers verwacht dat 5G het komende jaar beschikbaar zal zijn in België. Dit kan verklaard worden door het feit dat het huidige netwerk niet lijkt te voldoen aan de verwachtingen van de klanten. Vier op de tien is niet tevreden over de huidige mobiele snelheid van het internet en zeven op de tien smartphonegebruikers zijn niet tevreden over de frequentie van videobuffering tijdens het streamen op het huidige 3G- en 4G-netwerk. Ultra hoge snelheden in 5G Hot zones, Smart connected home services en immersieve sportervaringen in AR zijn top 5G-diensten die consumenten zouden toevoegen aan hun 5G-plannen.

 

Dit bleek tijdens de eerste Ericsson-dag in Brussel uit een studie getiteld "5G Consumer Potential" van het Ericsson ConsumerLab, uit antwoorden van 2.000 smartphonegebruikers in België, die statistisch de mening van 5 miljoen smartphonegebruikers weergeeft. 35.000 smartphonegebruikers werden geïnterviewd in 22 verschillende landen in het kader van de wereldwijde studie van het ConsumerLab. 

 

"Degenen die een premie willen betalen voor 5G verwachten niet alleen betere en betrouwbare connectiviteit met 5G, maar ook nieuwe use cases. 5G zal een onderscheidende factor zijn voor de operatoren in België: een kwart van de smartphonegebruikers in België zou binnen de zes maanden van mobiele telecom provider veranderen als hun eigen provider 5G niet inschakelt, maar de consumenten geven duidelijk aan dat ze denken dat smartphones waarschijnlijk niet de enige oplossing zijn voor 5G".

Jasmeet Sethi, Hoofd van het Ericsson ConsumerLab

 

Belgen zijn klaar om de 5G-prijs te betalen

Op dit moment zegt 1 op de 4 Belgische smartphone-gebruikers dat ze klaar zijn om zichzelf uit te rusten met een 5G-compatibele smartphone zodra deze beschikbaar is op hun markt. Bijna de helft (43%) van de ondervraagde Belgen verwacht dat 5G smartphones 1,5 keer zo duur zijn als 4G-telefoons en een op de vier zegt dat smartphones zoals ze vandaag zijn niet uitgerust zijn om van 5G te kunnen profiteren. 

 

"Het is tijd om de komst van 5G in België te versnellen. 5G moet gezien worden als een vitale nationale infrastructuur, net zo belangrijk als treinen, havens of luchthavens. 5G presenteert een nieuw ecosysteem voor innovatie en het zal een ecosysteem zijn dat ons allen ten dienste zal staan en waar we allemaal van zullen profiteren: consumenten, overheden, onderwijs, bedrijven, enzovoort. 5G is de infrastructuur die de basis zal helpen vormen voor de toekomstige welvaart in België."
Rémi de Montgolfier, Hoofd van Ericsson BeLux

 

De opkomst van hyper geconnecteerde huishoudens zet de connectiviteit onder druk: 25% van de huishoudens wereldwijd en 19% van de gezinnen in België heeft meer dan 10 aangesloten apparaten; er zijn vandaag 6 aangesloten schermen per huishouden en 26% van de gezinnen zal daar volgend jaar in België nog minstens één aan toevoegen.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be