400 wereldwijde sociale impactpioniers treffen elkaar in Brussel op Ashoka Changemaker Summit

Meer dan 400 maatschappelijke impactpioniers uit 38 landen hebben elkaar de voorbije twee dagen ontmoet tijdens de jaarlijkse ‘Changemaker Summit’ van de internationale netwerkorganisatie Ashoka. Die top met ‘s werelds meest impactvolle ondernemers en change leaders vond dit jaar in Brussel plaats. Op het programma stonden inspiratiesessies, workshops en uitwisseling over actuele thema’s als duurzaamheid, ecologie, migratie en inclusie. “We zijn trots dat we de communities van besluitvormers en changemakers opnieuw met elkaar hebben kunnen verbinden op onze summit”, zegt Perrine De Le Court, directrice van Ashoka. “Er zijn heel wat zinvolle gesprekken ontstaan tussen mensen die beslissingen nemen over onze toekomst en de sociale vernieuwers die de oplossingen in het veld uitwerken.”

Ashoka is een internationale non-profit organisatie die al sinds 1980 sociale ondernemers en change leaders identificeert en bij elkaar brengt. Die ‘Ashoka fellows’ staan stuk voor stuk aan het hoofd van organisaties die innovatieve oplossingen bieden voor de grootste uitdagingen in onze wereld op sociaal, cultureel en ecologisch vlak. Van een buddysysteem tegen kansarmoede over duurzame bijenteelt tot een internationaal journalistiek netwerk dat het onderzoek van journalisten voortzet die in hun eigen land bedreigd of vervolgd worden.

Op dinsdag 29 en woensdag 30 november hebben deze maatschappelijke ondernemers uit 38 landen elkaar ontmoet in Brussel tijdens de jaarlijkse Ashoka Changemaker Summit. Die wordt telkens in een ander land georganiseerd, deze keer dus in België. De top stond dit jaar in het teken van ‘decision making’. Hoe maak je als changemaker rechtvaardige, toekomstgerichte beslissingen in een lokale en globale context die voortdurend verandert? Hoe kunnen we impact uitoefenen op de grote besluitvormers zodat zij beslissingen nemen in functie van het algemeen belang? En hoe geven we alle burgers de kans om mee beleid te maken?

“De Ashoka Changemaker Summit brengt ondernemende pioniers samen die bouwen aan een wereld waarin ieders stem gehoord wordt, waarin iedereen kan dromen en zich ontwikkelen. In de huidige geopolitieke context zijn organisaties die verandering promoten via een open en inclusieve burgerparticipatie belangrijker dan ooit. Want ik geloof dat burgerparticipatie de sleutel vormt om onze democratie te beschermen en te versterken.” - Dubravka Šuica, vice-voorzitter van de Europese Commissie en Europees Commissaries voor Democratie en Demografie

Inspirerende uitwisselingen

Op de Summit werden tal van boeiende ondernemersverhalen uitgewisseld en een aantal baanbrekende ideeën gepresenteerd. Tijdens de slotceremonie werden er bijvoorbeeld inspirerende inzichten gewisseld over de klimaatuitdagingen van vandaag en morgen.

“Het is tijd om af te stappen van het verheerlijkte beeld van de individualistische, heldhaftige sociale ondernemer die de wereld verandert. We moeten een nieuw model van ‘change-enabler’ omarmen, iemand die vele anderen in staat stelt om die veranderingen tot stand te brengen.” - Alberto Alemanno, oprichter van 'The Good Lobby' (België)
Alberto Alemanno
Alberto Alemanno
“We hebben verhaallijnen nodig die ons helpen onze empathie te verruimen, naar andere diersoorten, andere culturen en andere tijden. Maar het gaat niet lukken om samen de planeet te redden als we mensen vertellen dat ze intrinsiek slecht zijn.” - Ella Saltmarshe, mede-oprichtster van 'The Long Time Project' (Verenigd Koninkrijk)
“Een noodsituatie is, meer dan paniek, een moment van kansen en groei. Het is belangrijk om het verhaal vertellen van alles wat mogelijk is, een verhaal van transformatie waarmee we vooruit kunnen in plaats van achteruit.” - Luis Alberto Camargo, oprichter van OpEPA (Colombia)
Luis Alberto Camargo et Ella Saltmarshe
Luis Alberto Camargo et Ella Saltmarshe

Perscontact

Anna Lauwaerts

PR Consultant, Bepublic

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be