60 procent Vlamingen wil besparen op uitgaven, maar slaagt daar niet altijd in

Prijzen vergelijken en groepsaankopen kunnen energiefactuur verlagen, zegt iChoosr

Zes op de tien Vlamingen proberen te besparen op hun uitgaven. Toch slaagt één op de drie van hen daar moeilijk in als het gaat om energie. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX bij 1.000 Vlamingen in opdracht van iChoosr, onafhankelijke organisator van groepsaankopen. Veel Vlamingen beschouwen energie als een belangrijke uitgavenpost en dus een mogelijke besparing.

Energieleveranciers betalen vandaag op de energiebeurs Endex minstens dertig procent meer voor de stroom die ze volgend jaar willen aanbieden dan vier maanden geleden. Volgens experts zal een gemiddeld gezin daardoor jaarlijks tot 100 euro meer moeten betalen voor elektriciteit als hun contract wordt verlengd. Nochtans proberen zes op de tien Vlamingen te besparen op hun uitgaven, zo blijkt uit een onderzoek van iVOX, in opdracht van iChoosr, onafhankelijke organisator van groepsaankopen. Kleding, uitgaan, dagelijkse boodschappen en energie zijn de belangrijkste besparingsposten.

Vlaming wil wel besparen, maar komt er niet toe

Onder Vlamingen die proberen te besparen op hun uitgaven, zegt één op de drie ondervraagden dat ze graag meer zouden besparen op energie, maar daar niet toe komen. Volgens de studie besparen vooral mannen (46%), 55-plussers (41%) en mensen die een huis bezitten (41%), vaker op energie.

Twee op de drie Vlamingen (66%) vergelijken zo veel mogelijk voor ze iets kopen, terwijl 20% dat doet op het moment dat ze er gewoon zin in hebben. Vlamingen die proberen te besparen, doen dat voornamelijk uit principe, om onnodige kosten te voorkomen (58%), om extra geld over te houden voor andere uitgaven (56%) of om extra te kunnen sparen voor de toekomst (45%).

Wie wil besparen, heeft het moeilijk met energie

Meer dan één op de drie Vlamingen die bespaart op uitgaven, doen dat voor energie. Vlamingen die zeggen dat ze proberen te besparen op energie, doen dat in de eerste plaats door zo weinig mogelijk energie te verbruiken (90 %), maar ook door energiecontracten te vergelijken en indien nodig over te stappen naar een andere leverancier (60 %).

“Door de verwachte prijsstijging is en blijft het dus zinvol dat consumenten het prijsaanbod van leveranciers regelmatig vergelijken om te kunnen besparen. Toch ondervinden we in de praktijk dat veel mensen daar geen  tijd voor hebben. Daarom zijn groepsaankopen interessant. De organisator doet het voor hen.'
Frédéric Dumalin, energie-expert van iChoosr

Gezinnen kunnen ook fors besparen op hun energiefactuur. Het sluipverbruik van de tv-decoder uitschakelen, een extra trui aantrekken, spaarlampen gebruiken en investeren in huishoudtoestellen met een energielabel zijn maar enkele voorbeelden om energie te besparen. Ook op vlak van zonne-energie is er nog veel marge in Vlaanderen. Veel organisaties, steden en gemeenten organiseren groepsaankopen voor zonnepanelen of groene energie, zodat het voor gezinnen haalbaar en betaalbaar is om te investeren in hernieuwbare energie.  

“Vorig jaar bespaarden mensen via een groepsaankoop gemiddeld meer dan 200 euro op hun jaarcontract energie. Onder de deelnemers zitten veel 55-plussers, mannen en huisbezitters, de groep die volgens het onderzoek ook het vaakst bespaart op energie." 
Frédéric Dumalin, energie-expert iChoosr

Ook volgens de federale energieregulator CREG vergelijken we de energieprijzen te weinig, waardoor de duurste energiecontracten de markt blijven domineren.


Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iChoosr tussen 28 augustus en 7 september 2017 bij 1.000 Vlamingen, representatief op geslacht, leeftijd en diploma.

Over iChoosr

iChoosr is een onafhankelijke organisator van groepsaankopen voor energiecontracten en zonnepanelen. Bij elke groepsaankoop wordt de inkoopkracht van vele consumenten gebundeld om een scherp geprijsd aanbod te verkrijgen. iChoosr neemt de deelnemers het uitzoekwerk uit handen en zorgt voor goede kwaliteit van producten en werkzaamheden. De organisatie is opgericht in 2008 en inmiddels actief in onder andere België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.




 

Frédéric Dumalin

iChoosr

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be