7 op 10 Vlamingen vinden wifi even onmisbaar als water en elektriciteit

Wifi moet niet alleen snel zijn, maar ook vlot tot in de kelder of op het terras reiken

Zeven op de tien Vlamingen geven toe dat ze wifi even onmisbaar vinden als  water, gas of elektriciteit. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van iVOX bij duizend gezinnen, uitgevoerd in opdracht van Telenet. We koesteren steeds hogere verwachtingen over de kwaliteit van onze internetverbinding: maar liefst één op de drie Vlamingen ergert zich aan slecht werkende wifi. Daar speelt Telenet nu op in door ‘The Good Flow’ te lanceren, een reeks maatregelen die de dagelijkse routine vlotter moet laten verlopen.

Het onderzoek van iVOX brengt in kaart hoe sterk het internet ons dagelijkse leven beïnvloedt. De resultaten bevestigen dat technologie een prominente rol speelt: 70 procent van de Vlamingen kan naar eigen zeggen niet meer zonder wifi. Ze vinden hun draadloze verbinding zelfs even belangrijk als water, elektriciteit of aardgas. Uit de studie blijkt ook dat bijna twee op de drie Vlamingen (64 procent) een goede wifiverbinding willen in elke ruimte van het huis.

“Ons verwachtingspatroon is verschoven: de snelheid is er al, nu moet alles flexibel en naadloos. We willen overal en altijd verbonden zijn: woonkamer, kelder of tuin, tot in het kleinste hoekje van het huis. Een serie streamen op de pas ingerichte zolderkamer, thuiswerken in de kamer die jij verkiest, de wifi uitschakelen in de kinderkamer, een betaling doen via de smartphone op het toilet: het is onze ambitie om alles vlot te laten draaien.”

Jan Van de Perre, Product Manager Connectivity Telenet

Surfen op het toilet of in bad

Uit de studie blijkt nog dat maar liefst 87% van de Vlamingen in de zetel surft tijdens het televisiekijken, en 61% gebruikt wifi tijdens het koken. Meer dan de helft (54%) surft voor het slapengaan nog even in bed of zelfs op het toilet. Bijna de helft (48%) zou nog voor de zomervakantie goede wifi in de tuin of op het terras willen. En toch opmerkelijk: ondanks de gevaren gebruikt meer dan een vijfde (22%) zijn smartphone in bad.

We willen ons huis ook steeds slimmer maken om alles vlotter te laten verlopen. Zo wil bijna de helft (47%) de verwarming van zijn woning aan- of uit kunnen zetten wanneer hij niet thuis is, 40% wil op afstand kunnen kijken of het licht nog brandt en één op de tien (11%) wil vanuit zijn bed koffie kunnen zetten via de tablet of de smartphone.

Ergernissen

Maar daar knelt soms nog het schoentje. Want voor liefst één op de drie Vlamingen veroorzaakt wifi thuis nog te vaak ergernissen: de verbinding valt uit of de wifi werkt niet in de gehele woning. Zo geeft 36% van de Vlamingen die in een recente nieuwbouw wonen aan dat het draadloze internet hapert door een doorgedreven isolatie.

Telenet wil die problemen proactief aanpakken met een reeks initiatieven onder de noemer ‘The Good Flow’. Daarmee wil het bedrijf in al zijn producten en diensten volop de kaart trekken van een vlotte en naadloze beleving, om technologie flexibel met ons dagelijkse leven te kunnen rijmen. Een eerste stap is het aanbieden van één gratis ‘Wifibooster’ aan elke klant die er nood aan heeft. Die versterker breidt de wifiverbinding uit tot de plaats waar je extra wifi nodig hebt.

“Klanten willen dat goede wifi een standaard onderdeel wordt. Maar vaak is hun binnenhuisinstallatie niet meer aangepast aan de manier waarop ze internet vandaag gebruiken. Een booster is in het merendeel van de gevallen de oplossing. Daarom hebben we besloten om dit vanaf nu proactief aan te pakken en klanten er een gratis aan te bieden. Dit past volledig in de ambitie van ‘The Good Flow’; ervoor zorgen dat dankzij technologie ons leven op rolletjes loopt.”

Jan Van de Perre, Product Manager Connectivity Telenet

Telenet-iVOX-studie (1).pdf

PDF - 372 Kb

Isabelle Geeraerts

Woordvoerster Telenet

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be