Elke week boeken 75 Belgen een reis via chat

Touroperator Neckermann maakt boeken makkelijker met nieuwe technologie

Elke dag boeken er gemiddeld tien Belgen een reis via een chatsessie met hun reisagent. Touroperator Neckermann telt wekelijks meer dan 500 chatgesprekken en noteert elke week 75 vakanties die geboekt worden via hun chatservice. “In onze 24 uurseconomie valt het op dat mensen minder tijd hebben, maar toch goed geïnformeerd willen worden. Het gebruik van nieuwe technologieën wordt ook in de reissector steeds belangrijker”, zegt woordvoerder Koen van den Bosch.


                                                          ***

Boeken via het internet heeft zijn voordelen, maar mensen worden overrompeld met informatie. Ze hebben te weinig tijd om het kaf van het koren te scheiden. Veel mensen missen het persoonlijke advies dat ze krijgen als ze naar een reisbureau afzakken. Net dat hebben ze nodig om de vakantie te vinden die het best bij hen past. Met de chatfunctie, die Neckermann in 2015 lanceerde, combineert de touroperator de voordelen van beide opties. Door de dienst ook ‘s avonds en in het weekend aan te bieden, kunnen Belgen hun reis plannen wanneer het hen uitkomt.  
 

Nieuwe technologieën hebben impact op boekingsgedrag

De chatsessies slaan aan, met meer dan 70 chatgesprekken en meer dan 10 boekingen per dag.

"Belgen boeken werkelijk overal hun reis. Onlangs kreeg een van onze adviseurs de vraag om even te wachten bij de chat: de kapper gaat net mijn haar uitspoelen, dus ik kan even niet antwoorden. Door de smartphone kunnen mensen overal prijzen, hotels of vluchten bekijken én boeken. Als ze via deze kanalen toch persoonlijk advies kunnen krijgen, geeft dat de Belgen meer vertrouwen over hun reisplannen."

Koen van den Bosch, woordvoerder bij Neckermann

De Belg boekt reis ‘s avonds

Belgen boeken hun reis via de chat voornamelijk na 16 uur. Hét moment waarop ze thuis komen en durven wegdromen over hun vakantie. De meeste vragen gaan over prijzen en beschikbaarheid van hotels en vluchten, maar ook in dringende situaties doen reizigers beroep op de chat. Zo steken vragen over veiligheid of vertragingen ook al eens de kop op.


Online reisexperts

De reisadviseurs zijn opgeleid om snel te reageren en gepast advies te geven.

"Onze online adviseurs moeten niet alleen inhoudelijk op de hoogte zijn, ze moeten ook online kunnen omgaan met onze klanten. Mensen durven op de chat al erg snel heel persoonlijk worden, je moet weten hoe je hiermee moet omgaan. Zo was er een vrouw die ons via de chat verklapte dat ze zwanger is en in de zomer nog wil afreizen naar Barcelona. Ook op dat soort vragen moeten onze adviseurs een antwoord klaar hebben."

Koen van den Bosch

 

Over Neckermann

Neckermann groeide sinds zijn ontstaan in 1979 uit tot het grootste Belgische reismerk. De touroperator biedt diverse vakantieformules aan tegen de beste prijs/kwaliteit verhouding: van vliegvakanties, autovakanties, wintervakanties en citytrips tot cruises en wereldreizen. Het aanbod gaat van all-invakanties tot last minutes. Wereldwijd staan er 27.000 medewerkers klaar om klanten een onvergetelijke en zorgeloze vakantie te bezorgen. Neckermann België maakt samen met Thomas Cook en Pegase deel uit van Thomas Cook Group plc, één van de grootste reisconcerns ter wereld.

Voor meer informatie: www.neckermann.be

Koen van den Bosch

Woordvoerder, Neckermann

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be