8 op de 10 Belgen betaalt rekeningen stipt op tijd

Hoogste peil sinds 2019 en verbetering met 15% tov. 2023

 

Gent, 4 december 2025 – Terwijl gezinnen hun verlanglijstjes vullen voor Sinterklaas en kerst, en de Black Friday-deals nog nagloeien, onthult het European Consumer Payment Report van Intrum het echte verhaal achter het financiële welzijn van de Belg. Wat blijkt?

  • 8 op de 10 Belgen betaalde zijn rekeningen in 2025 stipt op tijd, het hoogste peil sinds 2019.
  • Een hoog inkomen geeft de Belg geen garantie om financieel gezond te zijn.

Het onderzoek, uitgevoerd door FT Longitude en gebaseerd op een enquête bij meer dan 20.000 consumenten in 20 Europese landen, waarvan 1000 in België, toont aan dat financiële weerbaarheid vooral voortkomt uit gedrag, mindset en dagelijkse keuzes – en minder uit het loonstrookje.

Financiële stabiliteit is terug, maar onzekerheid blijft hoog

Na jaren van economische turbulentie herstelt het consumentenvertrouwen langzaam.

Acht op de tien Belgische consumenten betaalden het afgelopen jaar al hun rekeningen op tijd, tegenover 65% in 2023. Belgen merken dat ze hun dagelijkse uitgaven beter onder controle hebben, maar voorzichtigheid blijft de norm. Daarmee scoren de Belgen goed: in de Europese ranglijst van 20 landen staan ze met 80% op een gedeelde 4de plaats als goede betalers.

De huidige geopolitieke context, de begrotingsuitdagingen van de Belgische overheden en aanhoudende inflatie-effecten zorgen ervoor dat veel Belgen in een ‘survival mode’ blijven hangen.

Zo zegt 20% dat economisch nieuws hen angstig maakt, stelt 36% grote uitgaven (huis, auto) uit en legt 55% maandelijks geld opzij voor een noodfonds uit vrees voor jobverlies of dalende koopkracht.

Hoewel goed voor het persoonlijke geldbeheer, remt die voorzichtigheid en spaardiscipline de binnenlandse vraag af en zo vergroot het risico op een economische vertraging.

Money Management Index opent de deur naar beter inzicht

Intrum introduceert in het rapport de Money Management Index (MMI): een vergelijkende maatstaf rond geldbeheer die consumenten indeelt in drie groepen. In België *:

  • Fragiles: 8%, degenen met een hoog risico op financiële kwetsbaarheid en die moeite hebben om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.
  • Coping: 58%, degenen die van dag tot dag rondkomen, maar weinig veerkracht hebben tegen economische schokken.
  • Resilient: 31%, degenen die financieel stabiel en veerkrachtig zijn.

*Opmerking: De totalen tellen niet op tot 100%, omdat sommige respondenten niet alle vragen hebben beantwoord.

Opvallend daarbij:

  • Slechts 37% van de hoogste inkomens* behoort tot de groep ‘Resilient’.
  • En 14% van de consumenten met een gemiddeld inkomen* valt in de ‘Fragile’-categorie.

Met andere woorden: inkomen is geen garantie voor financiële gezondheid. Factoren zoals spaargedrag, schuldbeheer, financiële vaardigheden en de manier waarop consumenten met stress en economische onzekerheid omgaan, blijken veel crucialer.

*Het rapport hanteert de gemiddelde huishoudinkomens volgens de meest up-to-date informatie per land; voor België: laagste inkomens: minder dan €30.000, gemiddeld inkomen €30.000 tot €59.999, hoogste inkomens: €60.000 of meer.

Kwetsbaarheid heeft veel te maken met gewoontes en mindset

Het European Consumer Payment Report toont een duidelijke kloof tussen de ‘Fragile’ en ‘Resilient’ groepen:

  • Slechts 39% van de Fragile-consumenten spaart elke maand (tegenover 53% van de Resilient-groep).
  • Fragile-consumenten lenen vaker voor essentiële aankopen zoals dagelijkse boodschappen en huur (18% tegenover 2% van de Resilient groep).
  • Mensen uit de Fragile-groep ervaren gemiddeld veel meer geldstress (63% tegenover 38% van de Resilient groep) en voelen zich sneller overweldigd door financieel nieuws (58% tegenover 11% van de Resilient groep).

Financiële weerbaarheid begint bij dagelijkse keuzes

Intrum identificeert in het European Consumer Payment Report tien terugkerende gewoontes en denkpatronen die financiële kwetsbaarheid vergroten (zie kader onderaan). Het gaat onder meer om het ontbreken van een noodspaarbuffer, angst voor jobverlies, bezwijken onder druk vanuit sociale media en een stressgedreven, impulsief uitgavenpatroon.

“Belgen staan er vandaag goed voor. Van de 20 onderzochte landen scoort België het hoogst op de Money Management Index, voor sterke economieën als Denemarken, Nederland en Noorwegen, wat wijst op een excellente financiële weerbaarheid. De vraag rijst wat de toekomst brengt voor België. Een aantal besparingsmaatregelen in het begrotingsakkoord van de federale regering verlagen de koopkracht van (vooral) de groep ‘fragiles’. En hoewel het een positief activeringseffect heeft, zal het wegvallen van de werkloosheidsuitkering voor vele “fragiles” betekenen dat ze hun money managementvaardigheden grondig dienen aan te scherpen. Dat wordt een belangrijke uitdaging voor hen én voor de overheid.”  – Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux
Money Management Index

Empowerment via educatie en sociale incasso

Om de financiële weerbaarheid van kwetsbare groepen snel te versterken, is een gerichte overheidscampagne essentieel. Deze moet focussen op basisvaardigheden zoals budgetteren, een noodbuffer opbouwen en verantwoord kredietgebruik.

“Zo’n campagne kan gebruikmaken van de nieuwe gedragspsychologische inzichten en mensen helpen betere financiële keuzes te maken. Dat kan via voorlichtingsfilmpjes, maar ook door problematische patronen te verwerken in populaire tv-series zoals Thuis” , zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux

Intrum draagt zelf ook actief bij aan de verschuiving naar een preventieve aanpak van schulden. Technologie speelt daarbij een steeds grotere rol om betalingsproblemen tijdig te detecteren, de communicatie klantvriendelijker te maken en consumenten te empoweren.

“Daarnaast begeleidt Intrum mensen met schulden op een empathische manier om opnieuw grip te krijgen op hun budget en herval in schulden te voorkomen,” stelt Guy Colpaert.
“Zo werden op een jaar tijd 199.224 schuldenaren schuldenvrij gemaakt, 156.713 afbetaalplannen opgemaakt en 478.000 euro verwijlintresten kwijtgescholden. Onze sociale incasso zorgt ervoor dat financiële problemen minder ontsporen, wat uiteindelijk zowel bedrijven, burgers als de samenleving als geheel ten goede komt. Door het minnelijk oplossen van schulden wordt alleen de consument al 280 miljoen euro aan juridische kosten bespaard,” besluit Guy Colpaert.

10 patronen die financieel kwetsbaar maken

  1. Geen geld opzijzetten voor onverwachte uitgaven.
  2. Denken dat rijkdom nooit haalbaar is, ongeacht hoe hard je werkt of spaart.
  3. Sparen geen prioriteit geven wanneer het ten koste gaat van plezier.
  4. Zich overdreven zorgen maken dat je woonlasten een comfortabel pensioen onmogelijk maken.
  5. Zenuwachtig zijn over grote aankopen omwille van economische onzekerheid.
  6. Druk voelen vanuit sociale media om er een bepaalde levensstijl op na te houden, in zo’n mate dat je mentale gezondheid eronder lijdt.
  7. Verwachten dat de werkloosheid de komende twee jaar sterk zal stijgen.
  8. Bang zijn de verkeerde keuze te maken bij het beheer van schulden.
  9. Angstig worden van economisch nieuws.
  10. Geld uitgeven om stress, angst of verveling te verzachten.

Over het European Consumer Payment Report 2025

  • U kunt de samenvatting van het European Consumer Payment Report 2025 met de Europese cijfers raadplegen via deze link.
  • De gebruikte methodologie staat beschreven op pagina 2 van het rapport.

Over Intrum

Intrum is Europa’s toonaangevende credit management- en incassobedrijf. Intrum helpt bedrijven, overheden en consumenten financiële stabiliteit te bereiken via maatschappelijk verantwoorde, transparante en empathische ondersteuning. Intrum is actief in 20 landen en helpt dagelijks honderdduizenden gezinnen opnieuw schuldenvrij worden.

Media contact

Guy Colpaert

Managing Director Intrum Benelux

Steven Van de Perre

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Delen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be

Neem contact op met

+32 (0)2 422 05 34

hello@bepublic.be

bepublic.be