8 op de 10 Belgen grijpen naar snelle snack om zich beter te voelen

8 op de 10 Belgen grijpen naar snelle snack om zich beter te voelen

Internationale studie Yakult:

  • Belgen eten vooral chocolade als ze zich beter willen voelen;
  • Helft van de Belgen beseft niet dat ongezonde voeding voor mentale dip zorgt;
  • 84% beseft dat voeding belangrijk is om de gezondheid van de darmen op peil te houden, maar slechts 42% weet dat voeding ook een impact heeft op het mentale welzijn.

8 op de 10 landgenoten grijpen af en toe in de kast naar een snack om zich beter in hun vel te voelen. Bijna 4 op de 10 geven zelfs aan dat ze vaak naar zogenaamde boosterfoods zoals chocolade grijpen. Belgen beseffen helaas nog te weinig dat de mentale boost van die snelle hap maar van korte duur is en vaak achteraf voor een mentale dip zorgt. Dat blijkt uit een onderzoek van producent van zuiveldrankjes Yakult bij 1.000 Belgen. Voeding en mentale gezondheid zijn sterk met elkaar verbonden, beaamt ook Michaël Sels, hoofddiëtist van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Nochtans weet de helft van de Belgen niet dat hersenen en darmen één as vormen. Als je die gezond houdt, heb je meer energie en een beter humeur”, aldus Sels.

Wetenschappelijk onderzoek heeft de voorbije jaren aangetoond dat er een sterk verband is tussen wat we eten en wat we voelen. De voeding die onze darmen verwerken, heeft een effect op onze hersenen en beïnvloedt ons humeur en onze mentale gezondheid. Toch weet één op de twee Belgen niet dat dit het geval is, blijkt nu uit een internationaal onderzoek van de producent van zuiveldrankjes Yakult, waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. Nochtans zou een groter bewustzijn van de zogenaamde ‘hersen-darm-as’ de Belg kunnen helpen om beter en gezonder te eten.

Belg eet chocolade voor mentale boost

Ook al weten veel Belgen niet dat er een verband is tussen wat er in de onderbuik en onze hersenen gebeurt, bijna iedereen ondervindt er dagelijks de effecten van. Voeding speelt namelijk een belangrijke rol in het beheer van emoties, het humeur of stress. Zo zeggen 8 Belgen op 10 (81%) dat ze minstens af en toe een beroep doen op speciale voeding voor een boost van hun humeur. Bijna 4 Belgen op 10 (38%) grijpen zelfs erg vaak naar boosterfoods om hun humeur of mentaal welzijn op te krikken. Het meest populaire voedingsmiddel voor een mentale boost is voor de Vlaming niet toevallig chocolade: 60% eet al eens een reep als ze zich slecht voelen. Opvallend: in andere landen zijn heel andere boosterfoods populair. De Denen vallen in de eerste plaats voor zoetigheden (45%), de Japanners en de Duitsers voor koffie (respectievelijk 37% en 31%) en voor 1 Italiaan op 3 is pizza hét uitgelezen gerecht voor een extra mentale impuls (35%).

De Vlaming ziet chocolade als een boosterfood, maar eigenlijk zit er ook veel vet en suiker in. Dat leidt tot bloedsuikerschommelingen die kort energie kunnen geven, maar nadien ook weer snel een (mentale) dip. Dat kan juist een negatieve invloed hebben op ons humeur. De helft van de Belgen weet niet dat bepaalde ongezonde voedingsmiddelen een mentale dip kunnen veroorzaken. Er is niets mis met jezelf eens belonen met een stuk chocolade, een zakje chips of een taartje, maar eigenlijk zijn groenten en fruit de beste superfoods. Helaas eet maar 5% van de Belgen genoeg groenten en slechts 10% van de Belgen voldoende fruit. Dus voor bijna iedereen is meer groenten en fruit eten een goed idee om twee redenen. Enerzijds bevatten ze prebiotica, vezels, vitaminen en mineralen die gunstig én noodzakelijk zijn voor onze darmen en onze gezondheid. Anderzijds zien we dat mensen die meer fruit en groenten eten ook minder toegevoegde suikers binnenkrijgen en minder rood vlees eten.

Michaël Sels, hoofddiëtist Universitair Ziekenhuis Antwerpen

Voeding, darmgezondheid en mentaal welzijn

85% van de Belgen beseft weliswaar dat voeding belangrijk is om gezond door het leven te gaan,  voor een betere mentale gezondheid rekenen we vooral op andere zaken dan gezond en evenwichtig eten. Voor acht op de tien (78%) is voldoende slaap en rust het belangrijkste medicijn om mentaal fris te zijn. Zeven op de tien (67%) vinden sport en beweging belangrijk en 62% doet aan yoga of meditatie om zen te worden. Slechts 42% weet dat voeding ook een impact heeft op ons mentale gestel.

Stoelgang blijft taboe

Tot slot nog een opmerkelijke vaststelling uit het onderzoek: de stoelgang blijft een taboe in onze samenleving. Amper 2 % van de Belgen heeft geen moeite om erover te praten. Het grootste deel (44%) werpt het onderwerp slechts af en toe op tijdens een gesprek met vrienden of familieleden. Meer dan één op de vier Belgen (27%) wil er gewoon nooit over spreken. 71% van de Belgen zouden graag weten of hun darmen en ingewanden gezond zijn – een teken dat het taboe-onderwerp hen toch na aan het hart ligt!

***

Noot voor de pers

Voedingsdeskundige Michaël Sels schreef samen met Yakult het receptenboek “Gezond en vezelrijk koken: De weg naar een goede darmgezondheid”. Het boek wordt sinds kort verdeeld via verschillende diëtisten in Vlaanderen. Indien u interesse heeft om dit boek te ontvangen, graag een seintje aan Arno Creve (arno@bepublic.be).

OVER YAKULT

Yakult is een Japans voedingsbedrijf dat in 1935 werd opgericht door wetenschapper Dr. Minoru Shirota. Yakult is ondertussen verkrijgbaar in 40 landen en regio’s en en biedt drie soorten zuiveldranken aan in België: Yakult Original, Yakult Light en Yakult Plus. Wereldwijd worden er dagelijks 40 miljoen Yakult flesjes geconsumeerd. Het kleine flesje werd in 1995 in België geïntroduceerd en viert nu zijn 85ste verjaardag op de Japanse markt.

Contact:

Tania Platteeuw, Yakult: tplatteeuw@yakult.be - 02/524 20 92

Michaël Sels, hoofddiëtist UZA: Michael.Sels@uza.be

Over Bepublic