1 op de 2 studenten koopt tweedehands studieboeken om te besparen

Uitgever en boekhandel Acco start met tweedehandsplatform om kosten te helpen drukken

91,5% van de Vlaamse studenten wil besparen op z’n studieboeken en gaat op zoek naar de scherpste prijs. Dat blijkt uit een onderzoek van Acco, uitgever van blended studiemateriaal voor het hoger onderwijs, dat 1.125 studenten bevroeg. 1 op de 2 studenten kocht al tweedehands studieboeken aan. Om de kosten voor hen mee te helpen drukken, start Acco met een tweedehandsplatform waar enkel de meest recente boeken te koop worden aangeboden. “Als studentencoöperatieve, opgericht door en voor studenten, is het onze morele plicht om hoger onderwijs zo betaalbaar mogelijk te houden”, zegt CEO Inge Vander Velpen.

Studeren wordt ieder jaar duurder. Aan het begin van dit academiejaar becijferde de KU Leuven nog dat een student jaarlijks een budget van gemiddeld 300 tot 500 euro moet voorzien voor de aankoop van studiemateriaal. In sommige opleidingen loopt dat bedrag zelfs op tot 750 euro. Dat is exclusief bijkomende literatuur, een abonnement op een vaktijdschrift, studiereizen of een specifieke uitrusting.* Met ook nog eens stijgende kotprijzen, kijken studenten meer dan ooit naar hun portefeuille.

Financiële drijfveer

Dat vertaalt zich ook in de studieboekenmarkt. Studenten kopen bewust minder nieuw aan. Dat blijkt uit een recente enquête bij 1.125 studenten door uitgeverij en boekhandel Acco. 49% van de bevraagde studenten kocht tijdens zijn of haar studentencarrière tweedehands studiemateriaal aan, terwijl 41% zelf studieboeken heeft verkocht. 63% van de studenten kocht 1 tot 2 studieboeken per academiejaar aan, bij 26,5% loopt dat aantal op tot 4 studieboeken per schooljaar. Het financiële aspect blijkt de voornaamste drijfreden te zijn om tweedehands te kopen. 91,5% van de bevraagde studenten vindt het (heel) belangrijk om een zo scherp mogelijke prijs te betalen voor hun studieboeken. 86% gaat overstag als een tweedehandsboek goedkoper is dan een nieuw exemplaar. Dat je door boeken een tweede leven te geven ook het milieu minder belast, is voor 59% van de bevraagde studenten mooi meegenomen.

Wie zijn studieboeken zelf tweedehands te koop aanbiedt, doet dat vooral om iets bij te verdienen (79%). Daarnaast willen ze meer plaats in hun boekenkast (54,9%), hun boeken meer en beter laten gebruiken (51,8%) of verkopen ze uit milieuoverwegingen (50%). Om hun studieboeken te verkopen gebruiken studenten het meest Facebook (58%) of richten ze zich tot de studentenkring (36%). Studenten verkopen voorts ook het meest aan tweehandswinkels (7,8%), via het platform Stubooks.be (6,62%) of Vinted (6,1%). De aankoop van studieboeken gebeurt het meest via Facebook (49%) of via de studentenkring (40%). Tweedehandswinkels (14%), boekenwinkel De Slegte (14%) en online platform Bol (13%) vervolledigen de top vijf.

Studenten steken zelf heel wat tijd en moeite in hun zoektocht naar een tweedehands studieboek, die zowel online als fysiek verloopt. Nochtans vindt 82,4% van de studenten het belangrijk tot heel belangrijk om niet het hele internet af te moeten schuimen. Een eenvoudig platform dat kwalitatieve en recente studieboeken aanbiedt is dus ook meer dan welkom. ​

Tweedehandsmarkt omarmen

Als studentencoöperatieve, die in 1960 voor en door studenten is opgericht en ondertussen meer dan 260.000 aandeelhouders telt, omarmt Acco de tweehandsboekenverkoop. Het is een goede manier om studenten toch meer financiële ademruimte te geven, wat de uitgeverij en boekhandel onder meer drijft. Daarom biedt Acco sinds de afgelopen examenperiode tweedehands studieboeken aan via een online platform. Het platform houdt rekening met de specifieke noden en verwachtingen van de studenten. ​ Zo vindt 90% van de bevraagde studenten het (heel) belangrijk om zeker de meest recente editie aan te kopen. Maar ook de staat van het boek is voor 91% van de studenten een belangrijke vereiste. Acco’s tweedehands platform ​ centraliseert daarom alle mogelijke recente titels, die op de verplichte literatuurlijst per studierichting staan.

“We voelden al een tijdje aan dat die tweedehandsmarkt bestaat en sterk leeft onder onze studenten. De studie bevestigt ons vermoeden en toont dat er een grote nood was om die markt als uitgever van studiemateriaal te faciliteren. Als studentencoöperatieve plaatsen we als sinds 1960 het belang van de student voorop. We hopen om, mede dankzij ons online platform, studeren betaalbaar te houden. Het verschil met de bestaande tweedehandsmarkt zit hem echter in onze kwaliteitscheck, waardoor studenten zeker zijn van de meest recente en juiste editie.” – Inge Vander Velpen, CEO Acco

Het nieuwe concept van Acco slaat meteen goed aan. Zelfs tijdens de examenperiode, wanneer studenten juist met hun neus in hun boeken zitten, zijn een duizendtal boeken tweedehands te koop aangeboden via de nieuwe online toonbank. Studenten kunnen voortaan terecht op de website https://tweedehands.acco.be/.

*Bron: https://www.kuleuven.be/stuvo/studiekosten/studie-enleefkosten

Perscontact:

Inge Vander Velpen

CEO, Acco

Jürgen Eeckhout

PR consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be