Aantal duale leerlingen vertienvoudigd in vier jaar tijd
Recordaantal leerlingen volgt duale opleidingen in secundair onderwijs
6 november 2019
-
1.765 leerlingen volgen een duale richting. Een absoluut record.
-
Aantal duale leerlingen ligt vandaag tien keer hoger dan vier jaar geleden.
-
70 procent van de leerlingen zijn jongens, 30 procent meisjes.
-
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil de kaap van honderd duale opleidingen bereiken.
-
Voor Vlaams minister van Werk Hilde Crevits moet duaal leren een sterk merk worden.
Dit schooljaar volgen maar liefst 1.765 leerlingen een duale richting. Nooit eerder lag het aantal inschrijvingen in het secundair onderwijs zo hoog. Meer zelfs: het aantal leerlingen is in vier jaar tijd meer dan vertienvoudigd. Sinds de leervorm dit jaar officieel erkend is, zijn dus almaar meer jongeren gewonnen voor het idee om tijdens hun opleiding lessen op school te combineren met de praktijk in het bedrijf. Om de onderwijs- en bedrijfswereld nog beter op elkaar af te stemmen en duaal leren verder te optimaliseren, organiseert Syntra Vlaanderen de wedstrijd IdeaalDuaal. Alle Vlaamse leerlingen en studenten worden aangespoord om nieuwe ideeën rond duaal leren in te sturen.
Sinds dit schooljaar bieden voor het eerst 186 secundaire scholen, hogescholen en universiteiten meer dan tachtig verschillende duale opleidingen aan. De innovatieve leervorm wint duidelijk aan populariteit: 1.765 leerlingen volgen vandaag een duale opleiding. Dat is een record. Vier jaar geleden lag het aantal op amper 160 leerlingen.
“Dit record is opmerkelijk. We hebben de voorbije jaren samen met veel partners dan ook heel hard geïnvesteerd in de uitbreiding van onze duale opleidingsmogelijkheden. Zo is Vlaanderen gestart met zes duale opleidingen en geëvolueerd naar meer dan tachtig opleidingen. De meeste duale leerlingen, zo’n 166, kiezen nog altijd voor de opleiding Haarzorg. Maar het zijn zeker niet altijd de meest voor de hand liggende richtingen die populair zijn. Zo vervolledigen Elektromechanische technieken en Zorgkunde met respectievelijk 145 en 139 leerlingen de top drie van de meest gekozen duale opleidingen.”
Vickie Dekocker, directeur Innovatie Syntra Vlaanderen en Secretaris Vlaams partnerschap duaal leren
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) gelooft in de kracht van duaal leren. Hij wil zich engageren om volgende schooljaar de kaap van honderd duale richtingen te halen.
“Iedereen wint bij duaal leren. Jongeren genieten van een uitdagende leerschool. Bedrijven komen in contact met jonge krachten die de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen. Scholen houden jongeren gemotiveerd en verbeteren hun opleidingsaanbod. Daarom willen we deze nieuwe opleidingsvorm nog verder uitbreiden in de komende jaren en volgend schooljaar de kaap van honderd duale richtingen bereiken.”
Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs
Meer voeling met bedrijfswereld
Duaal leren is een troef voor de bedrijfswereld en voor (toekomstige) werknemers. Vlaanderen scoort laag op levenslang leren, maar duaal leren biedt hier het perfecte tegengewicht voor.
“Door hun duale traject komen jongeren meer in contact met de bedrijfswereld. Dat is niet alleen belangrijk om op korte termijn een vlotte aansluiting met de arbeidsmarkt te vinden. Ook op lange termijn biedt duaal leren een groot voordeel: jongeren zien het bedrijf namelijk meer als een leeromgeving. Het bedrijf wordt dus de school. In het kader van levenslang leren kan dat zeker tellen. Ook bedrijven zijn gebaat bij deze leervorm: duaal leren stimuleert namelijk de leercultuur binnen het bedrijf en daardoor worden ook werknemers aangezet om zich bij te scholen.”
Vickie Dekocker, directeur Innovatie Syntra Vlaanderen en Secretaris Vlaams partnerschap duaal leren
Duaal leren kan jongeren dus sneller op weg zetten, zowel op korte als op lange termijn. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) wil van duaal leren een sterk merk maken dat jongeren aantrekt.
“Sinds dit schooljaar is duaal leren officieel van start gegaan na drie jaar succesvol proefdraaien. Bedrijven snakken naar goed opgeleide krachten en veel jongeren willen maar al te graag hun talent in de praktijk kunnen omzetten. Met duaal leren bieden we daar een antwoord op. Een unieke win-win waarbij leerlingen in de klas en op de werkvloer vaardigheden leren, oefenen en versterken en zo hun diploma halen. Ook in het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs willen we de komende jaren duaal leren als sterk merk uitbouwen.”
Hilde Crevits, Vlaams minister van Werk
IdeaalDuaal
Duaal leren is dus aan een opmars bezig, toch is het een realiteit dat het aantal duale leerlingen nog altijd maar 1,6 procent van het totale aantal leerlingen in het secundair onderwijs omvat. Ook de afstemming tussen werkgevers en scholen vormt in sommige opleidingen nog een grote uitdaging. Om dat te optimaliseren en duaal leren verder uit te breiden, organiseert Syntra Vlaanderen voor de derde keer de wedstrijd IdeaalDuaal. Leerlingen en studenten worden aangespoord om innovatieve ideeën rond duaal leren online in te sturen. Syntra Vlaanderen trekt met een foodtruck langs zeven Vlaamse en Brusselse scholen om de meer dan 3.500 leerlingen en studenten aan te moedigen om deel te nemen aan de wedstrijd. Vanmiddag staat de foodtruck aan de T2 Campus in Genk waar de PXL Hogeschool haar duale opleidingen organiseert.
Het volledige programma van de roadshow is terug te vinden op de IdeaalDuaal-website. Daar staat ook alle informatie over het verloop van de wedstrijd IdeaalDuaal en de voorgaande edities. De deadline voor het indienen van ideeën is op 6 december.