Aantal duurzaam gereden kilometers verdrievoudigd in 2016
Eneco ziet gebruik van laadpunten voor elektrische wagens fors stijgen
13 januari 2017
De laadpunten van duurzame energieleverancier Eneco in België hebben in 2016 voor 2 miljoen kilometer aan elektrische energie geleverd. Dat is bijna drie keer zo veel als in 2015 en ruim twintig keer meer dan in 2014. De stijging komt niet alleen door het gestegen aantal laadpunten: de bestaande laadpunten worden ook intensiever gebruikt. “Bedrijven en bestuurders beginnen de voordelen van elektrisch rijden in te zien”, zegt Michel Davidts van Eneco België.
De verkoopcijfers van Febiac uit 2016 tonen aan dat benzine- en dieselwagens nog altijd veruit de populairste voertuigen zijn. Maar uit de statistieken van de Eneco-laadpunten blijkt dat het aantal elektrisch gereden kilometers wel degelijk aan een steile opmars bezig is.
“Elektrische auto’s werden enkele jaren geleden vooral gekocht als tweede wagen, voor de korte ritjes naar de winkel. Nu durven alsmaar meer intensieve gebruikers overstappen op elektrisch of plug-in hybride rijden, en dat vertaalt zich in de cijfers.”
Christophe Degrez, CEO van Eneco
23 ton CO2 bespaard
In totaal werd in 2016 bijna 350.000 kWh afgenomen van de laadpunten van Eneco, goed voor net geen 2 miljoen duurzaam gereden kilometers. Ter vergelijking: in 2015 was dat 120.000 kWh of omgerekend 680.000 km. Die elektrische kilometers voorkwamen in 2016 een uitstoot van maar liefst 23 ton CO2, en ook dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2015.
“We verwachten in 2017 opnieuw een exponentiële stijging, omdat er grote interesse is voor de laadpalen. Dankzij het systeem met laadpassen worden de eigenaars van de laadpaal netjes vergoed voor elke kWh die iemand anders afneemt. Bedrijven en winkels stellen alsmaar vaker een laadpaal ter beschikking van werknemers, klanten of bezoekers.”
Michel Davidts, project manager e-mobility bij Eneco
‘Gebruiksgemak én verdienmodel’
Een van de in 2016 geïnstalleerde laadpalen staat aan het stadhuis van Mesen, geïnstalleerd door de organisatie Solidariteit voor het Gezin. Hij dient er voor de twee elektrische auto’s van de organisatie, maar is publiek toegankelijk en zelfs de auto’s staan ter beschikking van wie er een nodig heeft.
“Op het einde van de maand krijgen we een overzicht van de gebruikte stroom en worden we vergoed voor oplaadbeurten door externe gebruikers. Voor ons en voor hen komt daar geen administratie aan te pas: hun laadpas volstaat om alles financieel in orde te brengen.”
Kim Van Asch, directeur Innovatie van Solidariteit voor het Gezin
Meeste laadpunten staan gewoon thuis
De meeste laadbeurten gebeuren overigens gewoon thuis: 85 procent van de opgeladen kWh komt uit laadpunten die thuis aan de muur hangen. De meerderheid van de laadbeurten buitenshuis gebeurt bovendien bij de werkgever: het aandeel van echt publieke laadpunten blijft beperkt.
“Elektrisch rijden vraagt om een mentaliteitsverandering: je hoeft niet meer om te rijden naar een tankstation, maar laat je auto opladen terwijl je in je luie zetel zit. Extra publiek toegankelijke laadpunten zijn nodig, maar de meeste bestuurders van elektrische wagens zullen ze maar af en toe gebruiken.”
Michel Davidts