Adil El Arbi & Bilall Fallah leren jongeren clips en docu’s maken met smartphone

Samsung & Hakuna Academy geven platform aan vers filmtalent

50 Brusselse jongeren krijgen de kans om eigen videoclips en online docu’s te maken met niets meer dan een smartphone. Op die manier willen vzw Hakuna Academy en technologiebedrijf Samsung de digitale en audiovisuele vaardigheden van jongeren uit alle hoeken van de samenleving stimuleren. Verschillende bekende gezichten uit de industrie - waaronder Adil El Arbi en Billal Fallah - zullen de jongeren de komende 4 maanden coachen. Doel is om een nieuwe generatie videomakers te ontdekken voor de Belgische online wereld

De afgelopen weken konden jongeren die bruisen van creativiteit en de wereld van de audiovisuele sector willen ontdekken zich inschrijven voor de WAJOW TALENT FACTORY. Uit zo’n 350 kandidaten werden er 50 geselecteerd. Ervaring, technische kennis of het bezitten van de laatste technologische hoogstandjes waren niet vereist. Veel zin en motivatie wel. Met het initiatief willen Hakuna Academy en Samsung de drempel om videocontent te maken vooral verlagen voor jongeren.

“Je hebt geen dure camera of ingenieuze studio nodig om een mooi verhaal te maken. Met dit project willen we jongeren vooral de inzichten en vaardigheden geven over hoe ze dat kunnen doen. Video is overal aanwezig in ons dagelijkse leven. De skills om er iets moois mee te doen zijn dan ook een enorme troef in onze hedendaagse samenleving. Daarom willen we jongeren zo goed mogelijk ondersteunen om zich hierin te ontplooien. Financiële middelen of technologische voorkennis mogen geen remmende factor zijn.”

- Aron Wils, CSR-verantwoordelijke van Samsung

Filmtalent ontginnen

In 10 workshops leren de jongeren de verschillende kneepjes van het vak. Dat gaat van een concept uitwerken, scripts schrijven en productionele uitwerking tot montage en distributie. Verschillende bekende namen uit de filmindustrie, maar ook online content creators delen hun expertise in de vorm van praktische oefensessies en Q&A’s. De jongeren krijgen les van onder andere actrice Martha Da’ro (bekend van o.a. Black), online content creator Average Rob (bekend van o.a. StuBru en Humo) en internationale regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah (bekend van o.a. Bad Boys 4 Life en Black).

“In een stad als Brussel zit heel veel verborgen talent. Toch krijgt niet iedereen altijd dezelfde mogelijkheden om zijn talenten te ontplooien. We zijn dan ook blij dat we met dit project dat talent mee kunnen ontginnen en meer diversiteit kunnen brengen zowel voor als achter de camera. Dat kan alleen maar een verrijking zijn voor de Belgische cinema. We brengen zo nieuwe perspectieven naar het witte doek.”

- Adil El Arbi, regisseur

Sociaal maatschappelijke verhalen

Na de workshops is het aan de jongeren zelf. Ze krijgen een volledige zomer de tijd om een eindproject uit te werken dat ze vervolgens voorstellen aan een professionele jury. Een winnaar wordt niet uitgeroepen, want daar draait het project volgens de initiatiefnemers niet om. Wel geven de coaches feedback zodat zoveel mogelijk jongeren verder kunnen groeien in hun audiovisuele ambities. Wat ze als eindproject neerzetten en hoe ze dat doen bepalen de jongeren helemaal zelf. Enige voorwaarde is wel dat het project minstens 5 minuten duurt en een sociaal maatschappelijk verhaal vertelt.

“We willen met dit project de leefwereld van jongeren in beeld brengen en hen zo ‘social empowerment’ geven. Video wordt in tijden van sociale media, streamingplatformen en nieuwsmedia steeds belangrijker. Het brengt heel wat uitdagingen, maar ook mogelijkheden met zich mee. Met dit project hopen we een nieuwe generatie videomakers klaar te stomen, waarbij diversiteit en inclusiviteit centraal staan.”

- Mathias Sourbron, coördinator van Hakuna Academy

De resultaten van de jongeren zullen vanaf eind oktober ook aan het brede publiek getoond worden.

Wajow Factory.mp4

MP4 - 164 Mb

Aron Wils

Corporate Affairs and Communications at Samsung

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be