Jurrie van Rooijen verlaat bol.com na 13 jaar

Adrian McPhee benoemd tot nieuwe CTO e-commerce bedrijf

Utrecht, 23 mei 2023 – Jurrie van Rooijen heeft per 1 mei 2023 afscheid genomen als Chief Technology Officer (CTO) van bol.com. De afgelopen 13 jaar was hij verantwoordelijk voor de IT en de technologische ontwikkelingen binnen de organisatie. Hij zette samen met zijn team de transitie van bol.com in van online winkel naar retail tech platform. Vanaf 1 juni is Adrian McPhee de nieuwe CTO van bol.com. Adrian brengt uitgebreide leiderschapservaring mee vanuit verschillende bedrijven, waaronder meest recent als CTO van LeasePlan.

Jurrie van Rooijen speelde een grote rol in de ontwikkeling die bol.com de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Zo zijn onder Jurrie’s leiding de technologiestack en het dataplatform gemoderniseerd en is er een flexibele en schaalbare services- en cloudarchitectuur ingevoerd. In zijn aanpak stond een unieke cultuur van samenwerken, autonomie, vakmanschap en leren altijd centraal. Hij was een bruggenbouwer tussen de engineers en product teams en heeft binnen bol.com een sterke IT-community opgebouwd.

“Het was voor mij een ongelooflijke eer om de afgelopen 13 jaar als CTO te bouwen aan wat nu een van de grootste retail tech platforms van Nederland en België is. Bol.com heeft een unieke innovatieve cultuur en dankzij de kracht en expertise van onze engineering teams hebben we technologisch kunnen bijdragen aan de groei en het succes van bol.com. Voor mij is het nu tijd voor een nieuwe uitdaging, waarbij ik eerst een pauze inlas na deze mooie en intensieve periode. Ik wil alle bol.com collega’s bedanken voor de fijne samenwerking de afgelopen jaren en wens bol.com veel succes toe in de toekomst.” - Jurrie van Rooijen ​
“Sinds zijn komst bij bol.com in 2010 heeft Jurrie een grote bijdrage geleverd aan de mooie stappen die we de afgelopen jaren als organisatie hebben gezet. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van bol.com naar het e-commerce platform dat we nu zijn. Hoewel we alle begrip hebben voor zijn besluit om bol.com te verlaten, gaan we Jurrie missen als professional en als geweldige collega. We danken Jurrie voor alles wat hij voor bol.com heeft gedaan en wensen hem alle goeds toe. ” - Margaret Versteden – Van Duijn, CEO van bol.com
Jurrie van Rooijen
Jurrie van Rooijen

Adrian McPhee nieuwe CTO van bol.com

Adrian McPhee (44) versterkt vanaf 1 juni 2023 het directieteam van bol.com. Hij komt oorspronkelijk uit Australië en had al eerdere leidinggevende functies op het gebied van technologie bij verschillende bedrijven. De afgelopen 5 jaar was Adrian werkzaam bij LeasePlan, meest recent als Chief Technology Officer. In deze rol was hij onder meer verantwoordelijk voor LeasePlan’s wereldwijde technologiestrategie, architectuur, engineering, data & analytics en het opbouwen van cybersecurity en cloud capabilities.

“Ik ben erg enthousiast om toe te treden tot het world class team van bol.com. Ik ben een trouwe klant van bol.com sinds ik iets meer dan tien jaar geleden naar Nederland kwam. En ik kijk ernaar uit om samen met het team voort te bouwen op het bestaande succes en bol.com naar het volgende niveau te tillen." - Adrian McPhee, nieuwe CTO bol.com
“Wij zijn heel blij met de komst van Adrian. Hij brengt veel ervaring met zich mee op het gebied van IT en technologie. We zijn ervan overtuigd dat Adrian met zijn creatieve en ondernemende persoonlijkheid goed past bij de cultuur van bol.com. We verwelkomen hem van harte bij bol.com en ik kijk er naar uit om met hem samen te werken om ons platform elke dag weer een beetje beter te maken voor onze miljoenen klanten.” - Margaret Versteden – Van Duijn, CEO van bol.com
Adrian McPhee
Adrian McPhee

Over bol.com

In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwloods in Vianen. Bol.com was de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste online e-commerce platformen van België en Nederland met een assortiment van 35 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met 52.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen.
Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Samen met een netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten wil bol.com duurzamer leven makkelijker maken. Met het duurzame assortiment wil bol.com klanten helpen een bewuste keuze te maken en wil het platform de CO
2-uitstoot per pakket zoveel mogelijk reduceren. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 52.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard.

Bol.com heeft ruim 2.800 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland en Antwerpen, België. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize.

Eva Hersbach

Lead PR en woordvoering, bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be