Advieskantoor BDO opent kantoor in hartje Brussel afgestemd op het nieuwe werken

BDO maakt omgekeerde beweging: weg van het bedrijvenpark, terug naar het centrum

Advieskantoor BDO opent een nieuwe vestiging in de Stassartstraat, net buiten de vijfhoek van Brussel. Het maakt daarmee de omgekeerde beweging van vele andere bedrijven: van kantoren langs uitvalswegen of op bedrijventerreinen naar een hippe vestiging in een bruisend stadscentrum die makkelijk te bereiken is met het openbaar vervoer. “Dit kantoor hebben we ontworpen tijdens de eerste en de tweede coronagolf en speelt daardoor in op het nieuwe werken”, zegt Stephan Vandewiele, Operations en Facilities Director bij BDO. “We merken dat vooral jongere medewerkers tijdens de middag of na de werkuren eens willen shoppen of iets gaan eten met collega’s. Met dit kantoor bieden we die extra beleving na de werkuren.” 

Glazen kantoortorens aan de rand van de stad hebben veel van hun glans verloren nu het telewerken na de coronacrisis helemaal is ingeburgerd. De beweging naar nieuwe werkplekken was dan wel al ingezet, de pandemie heeft die trend een duw in de rug gegeven. Kantoorgebouwen zullen natuurlijk nooit helemaal verdwijnen, maar de invulling ervan is drastisch aan het veranderen. Kantoren worden ontmoetingsplekken om te overleggen en te brainstormen. Of een plaats waar je geconcentreerd kan werken. Dat is precies wat BDO met de vestiging in de Stassartstraat in Brussel wil bereiken. 

Afscheid van landschapskantoor en boekenrekken 

Een klassiek landschapskantoor ga je niet meer vinden bij BDO in Brussel. Veel medewerkers raken namelijk te snel afgeleid en kunnen zich moeilijk concentreren in dergelijke grote ruimtes. In de plaats staat er centraal een op maat gemaakte achthoekige tafel met meerdere werkplekken. Om te brainstormen kunnen de medewerkers terecht in een aparte ruimte waar ze hun ideeën zelfs kunnen neerpennen op de muren. Weg dus met de saaie flipchart. Het kantoor beschikt verder over twee inhammen met werkplekken aan lange tafels. In totaal beschikt de vestiging over 1000 m² vloeroppervlakte. 

“Het is een gedurfde aanpak, maar wel één die zal aanslaan. De inrichting van dit kantoor stimuleert samenwerking en creativiteit dankzij de aangepaste ruimtes, het aangepaste meubilair en het schrappen van de open ruimtes. Dit kantoor is helemaal afgestemd op het nieuwe werken waarbij de mensen kiezen of ze op kantoor of thuis werken.” ​
Stephan Vandewiele, Operations en Facilities Director van BDO 

De klassieke cafetaria is vervangen door polyvalente ruimte waar ook meetings kunnen doorgaan met zeteltjes en een heuse tribune om presentaties te volgen. Niet alleen met collega’s, maar ook met externe partijen. Ten slotte is er tabula rasa gemaakt met de klassieke opslagruimtes voor boeken, dossiers of dikke naslagwerken. Medewerkers werken volledig digitaal. 

 

Pand met karakter  

In het pand zaten tot 10 jaar geleden alle centrale diensten van de MIVB. Tijdens de renovatie koos BDO voor een industriële look: beton, ruwe zuilen en zichtbare draagbalken. Gewaagde kleuraccenten beklemtonen de moderne aanpak. In de toekomst wil BDO met de twaalf andere kantoren ook meer de weg opgaan van hoe het z’n Brussels kantoor heeft ingericht. ​ 

“Als we in de toekomst nieuwe kantoren openen, zullen we extra aandacht besteden aan kleinere, maar goed verspreide kantoren. Zo willen we het pendelen voor verafgelegen collega’s en lange verplaatsingen voor klanten vermijden. Daarom zetten we in op een radius van ca. 25 à 40 kilometer om collega’s en klanten naar kantoor te laten komen. Zo verliezen we met z’n allen minder tijd, bevorderen we live ontmoetingen en werken we ecologischer.” ​
Stephan Vandewiele, Operations en Facilities Director van BDO 

Bereikbaarheid en stadsbeleving als troef om young potentials aan te trekken 

Eén van de doorslaggevende elementen voor BDO om voor het centrum van Brussel te kiezen, is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Het is amper twaalf minuten wandelen tot aan het station Brussel-Centraal. Ook de metro ligt vlakbij. Opvallend, er is geen eigen parking voor auto’s. Er is wel een fietsenstalling bij het gebouw. Dat past in het duurzaamheidsbeleid van BDO om zijn medewerkers verschillende mobiliteitsoplossingen aan te bieden. ​ 

“Jonge mensen die werk zoeken, hechten steeds meer belang aan de manier waarop er gewerkt wordt en aan de uitstraling van het bedrijf. De sfeer als ontmoetingsplaats en de inplanting van het bedrijf in een levendige en bruisende stadsomgeving zijn cruciaal geworden in de war for talent.” ​
Stephan Vandewiele van BDO 

Extra troef van de centrale ligging in de buurt van de Guldenvlieslaan is dat er na de werkuren steevast nog iets te beleven valt. Met de collega’s nog iets gaan eten of drinken, snel nog even een winkel binnenspringen, … Dat is een pak moeilijker wanneer je ergens op kantoor middenin een bedrijvenpark zit. ​ 

Het nieuwe kantoor zal ook dienen als uitvalsbasis voor de 800 medewerkers van de twaalf andere kantoren van BDO in België.

 

Over BDO 

BDO is een internationaal opererende adviesorganisatie, met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Flexible Resources, Digital en Risk. ​ Het advieskantoor begeleidt een brede klantenbasis van grote internationale bedrijven, (familiale) KMO’s tot privépersonen. De BDO aanpak is integer, hands-on en pragmatisch, resultaats-gericht én met een juiste focus op de noden van de klant. ​ Ondernemingen hebben steeds één direct aanspreekpunt, en BDO's kantoor bevindt zich in de directe nabijheid. In België heeft BDO 850 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO werkt vanuit 11 vestigingen in Antwerpen, Antwerpen-Noord, Zaventem, Brussel, Gent, Hasselt, Ter Hulpen, Luik, Moeskroen, Namen-Charleroi en Roeselare. BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van meer dan 91.000 Partners en medewerkers actief is in 167 landen. ​ 

Voor meer info: www.bdo.be 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be