Al twee op de drie gemeenten geven inwoners van alle leeftijden hulp bij digitale vaardigheden

Dag van de digibank: tientallen locaties stellen deuren open

Zaterdag 3 juni 2023. Amper anderhalf jaar na de lancering hebben meer dan twee op de drie Vlaamse en Brusselse gemeenten vandaag een digibank. Dat blijkt op een nieuwe website ​ van de Vlaamse overheid (digibanken.vlaanderen.be), die voor het eerst een overzicht geeft van alle 425 locaties waar mensen op een laagdrempelige manier wegwijs worden gemaakt in de digitale dienstverlening (Tax-on-Web, Itsme, online bankieren, uitlenen van apparaten, …). Het doel is om dit jaar minstens 250.000 Vlamingen te begeleiden en te behoeden voor digitale uitsluiting. “En dat gaat dan zeker niet enkel om senioren”, zegt Vlaams minister van Werk en Sociale Economie Jo Brouns. “Eén op de zeven gebruikers is tussen 18 en 35 jaar.” De minister bezoekt vandaag de digibank van Beringen, één van de tientallen digipunten die vandaag, op de Dag van de digibank, de deuren voor het grote publiek openzetten.

Eén op de tien Vlamingen is digitaal analfabeet en gaat nooit online. Eén op de acht heeft nood aan extra technologie om zijn bankzaken en persoonlijke administratie digitaal te beheren, maar heeft daar het budget niet voor. Gaat het daarbij volgens de meest recente Digimeter vooral om ouderen en sociaal kwetsbaren, ook een pak jongeren heeft moeite om de digitale evolutie te volgen. Een kwart van de 16- tot 24-jarigen geeft aan moeite te hebben om zijn digitale administratie correct op te volgen.

"De digitale kloof maakt zich kenbaar op verschillende manieren, zoals mensen die geen laptop of internetverbinding hebben of niet de vaardigheden hebben om te werken met online toepassingen. Een foto posten op Instagram is een ander verhaal dan een rekeningnummer voor de jobbonus registreren, solliciteren of een belastingaangifte doen op Tax-on-Web. Met lokale partnerschappen bieden we coaching om alle digitale toepassingen correct én op een veilige manier te beheersen. Behalve begeleiding, krijgen digitaal kwetsbaren in heel wat digibanken ook de kans om een laptop te lenen. Met de digibanken bereiken we werkenden en werkzoekenden, maar vooral mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. We breken echt uit naar die mensen waarvan we weten dat we ze vandaag moeilijker bereiken. Mensen die digitaal mee zijn, zijn ook weerbaarder op de arbeidsmarkt van morgen. Jo Brouns, minister van Werk en Sociale Economie.

Twee jaar langer steun

De coronapandemie, waarbij er in sneltempo en massaal werd overgeschakeld naar online toepassingen, maakte de digitale kloof in de samenleving erg zichtbaar. Om die te helpen dichten, werden begin 2022 de eerste zes digibanken geopend om digitaal kwetsbaren op ​ een laagdrempelige manier de digitale trein niet te laten missen. In de loop van 2022 kwamen er nog eens 25 digibanken bij en in de eerste zes maanden van 2023 werden er nog eens 23 geopend. Dat brengt het totaal in Vlaanderen en Brussel op 54.

Een digibank werkt vaak over de gemeentegrenzen heen en biedt op gemiddeld acht locaties een helpdesk aan, vaak digipunten genoemd. Dat kan zijn in onder meer een openbare bibliotheek, een woonzorgcentrum, buurt- of gemeentehuis, afhankelijk van de lokale nood. In totaal zijn er nu al 425 digipunten in 220 Vlaamse en Brusselse gemeenten.

“Door het grote succes en de grote maatschappelijke vraag naar digitale ondersteuning hebben we de steun voor de digibanken dan ook met twee jaar verlengd tot 2026. Zo ondersteunen we de digibanken in 220 gemeenten twee jaar langer. Digitale vaardigheden zijn dé vaardigheden bij uitstek waar we blijvend op moeten inzetten. Het doel is om dit jaar 250.000 burgers te behoeden van digitale uitsluiting. In een snel veranderende en steeds meer digitale maatschappij mogen we niemand uit het oog verliezen.” Jo Brouns, minister van Werk en Sociale Economie.

Nieuwe website

Om de sterke groei van de digibanken overzichtelijk te houden, is er op digibanken.vlaanderen.be voortaan een overzichtskaart met alle 425 locaties.

“Je vindt er voor elke locatie de openingsuren, het adres, de contactgegevens en informatie over de dienstverlening terug. De website biedt niet alleen een overzicht van alle locaties, maar staat ook open voor andere organisaties en lokale besturen om locaties toe te voegen. Naast het overzicht op de website kunnen Vlamingen met beperkte digitale vaardigheden terecht bij 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid, voor meer informatie over locaties in hun buurt.” Jo Brouns, minister van Werk en Sociale Economie.

 

Profiel bezoekers digibanken:

 

18-29 jaar

30-54 jaar

55+

Onbekend

Man

13,73%

51,63%

33,01%

1,63%

Vrouw

15,91%

51,89%

29,55%

2,65%

Totaal

14,74%

51,75%

31,40%

2,11%

Top 3 opleidingen

  • 1. Hulp bij privacy/veiligheid online
  • 2. Hulp bij gebruik smartphone en laptop
  • 3. Hulp bij apps

 

Top 3 hulp bij online dienstverlening

  • 1.Itsme
  • 2. Jobbonus en Mijn Burgerprofiel
  • 3. Tax-on-web

 

Via deze link vindt u alle locaties die deelnemen aan Dag van de digibank:

https://digibanken.vlaanderen.be/inspiratie/welkom-op-dag-van-de-digibank-op-3-juni

 

Perscontact:

Dennis Rombauts, persverantwoordelijke minister Jo Brouns, 0474/92.80.90

Karolien Waegeman, woordvoerder Departement Werk en Sociale Economie, 0479/98.98.70.

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be