Ambassadeurs SOS Kinderdorpen roepen iedereen op om eigen voornaam te posten op sociale media

Kim Gevaert, Ann Wauters, Christophe Haddad en SOS Kinderdorpen vragen met #nooitmeeralleen deze week steun voor kinderen met moeilijke thuissituatie

Verschillende BV’s posten vandaag hun eigen voornaam op Instagram en Facebook. Onder andere ex-topsportsters Kim Gevaert en Ann Wauters en Thuis-acteur Christophe Haddad vestigen daarmee de aandacht op het belang van ieders naam en de liefdevolle betekenis die daar voor iedereen zou moeten aan vasthangen. Voor de tienduizenden kinderen in ons land die opgroeien zonder liefdevolle zorg, is dat niet vanzelfsprekend. Die betekenis kan er pas komen als kinderen ook met liefde en respect aangesproken worden op hun naam. Gebeurt dat niet of te weinig, dan heeft dat een invloed op de eigenwaarde van kinderen.  De bekende koppen en SOS Kinderdorpen roepen daarom iedereen op om massaal hun eigen voornaam te posten deze week. Samen met de hashtag #nooitmeeralleen, als teken van solidariteit met de kinderen die niet kunnen opgroeien in een liefdevolle omgeving.

Wereldwijd zijn er naar schatting 100.000 pasgeborenen per dag – een kwart van alle baby’s – die het risico lopen om nooit een naam te krijgen of identiteitskaart te bezitten, becijferde UNICEF. Elk kind heeft nochtans recht op een naam, zo stelt het Kinderrechtenverdrag. Een naam hebben is dus een basisrecht, maar daar stopt het niet. Kinderen hebben ook nood aan betrouwbare volwassenen in hun omgeving die hun naam elke dag opnieuw liefdevol uitspreken. 1 kind op de 25 in België mist die omgeving. Dat kan een ernstige invloed hebben op hun fysieke en mentale ontwikkeling en zorgt ook vaak voor een negatief zelfbeeld.  

Met de actie #nooitmeeralleen op sociale media, willen SOS Kinderdorpen en de Bekende Vlamingen dit onder de aandacht brengen. Onder andere ex-topsportsters Kim Gevaert en Ann Wauters, Thuis-acteur Christophe Haddad en comédienne Serine Ayari zetten als ambassadeurs van SOS Kinderdorpen hun schouders mee onder het initiatief.

Duizenden kinderen die opgroeien in moeilijke thuissituaties horen hun naam te vaak in een negatieve context, waardoor die voor hen ook een negatieve lading krijgt. Als je ouders je naam nooit met liefde uitspreken, dan heeft dat een invloed op het mentaal en emotioneel welzijn van een kind. Onze naam is een belangrijk element van onze identiteit, het is de erkenning van ons bestaan. Wij willen dat elk kind kan opgroeien in een warm nest waar hun naam liefdevol wordt uitgesproken. Dat verhoogt hun zelfbeeld en eigenwaarde en helpt hen om van zichzelf te houden in hun verdere leven.

Hilde Boeykens, directrice SOS Kinderdorpen

Oproep aan iedereen om eigen naam op social media te posten

Dinsdagochtend om 8 uur postten de BV’s op Instagram of Facebook hun eigen voornaam. In de omschrijving zetten de bekende koppen het persoonlijke verhaal achter hun eigen voornaam. SOS Kinderdorpen en de BV’s roepen iedereen op om deze week hetzelfde te doen en daarbij de hashtag #nooitmeeralleen toe te voegen. In eerste instantie als teken van solidariteit met de kinderen die hun naam niet associëren met liefde en warmte door de moeilijke thuissituatie. Maar ook ouders en grootouders die het liefdevolle verhaal achter hun eigen naam of die van hun (klein)kinderen willen delen, zijn meer dan welkom om dit te doen.

Wie graag zijn naam deelt, kan dat via deze post op Facebook

Wie meer wil doen kan zich op www.nooitmeeralleen.be inschrijven als meter of peter bij SOS Kinderdorpen. Zo zorg je er met een maandelijkse steun mee voor dat kinderen die er alleen voor staan toch kunnen opgroeien op een warme plek, met betrouwbare volwassenen die hen kennen bij hun naam en die ook liefdevol uitspreken.

***

Perscontact

Michael De Leener: 0472/24.81.04

Michael.deleener@sos-kinderdorpen.be

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be