Amper 1 op 10 Vlaamse beleggers is een vrouw

Groot onderzoek van BinckBank toont aan dat Vlaamse beleggerswereld nog te veel aan clichés voldoet

De beleggingswereld blijft bol staan van de clichés. Zo blijft het nog steeds een mannenwereld en zijn jongeren nog erg ondervertegenwoordigd. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van BinckBank van iets meer dan 70.000 beleggers in Vlaanderen. Amper 1 op de 10 beleggers is een vrouw en bijna de helft van alle beleggingen gebeurt door 50-plussers.

Dankzij een uitgebreid onderzoek bij meer dan 70.000 beleggers heeft BinckBank het profiel van de Vlaamse Belegger kunnen opstellen. En deze verschilt amper van de verwachtingen. De Vlaamse belegger blijkt zo vooral een man te zijn, tussen de 45 en 60 jaar, die zijn posities op de beurs blijft aanhouden en veel interesse heeft in de Canadese en Amerikaanse markt. Veel vrouwelijke titularissen van rekeningen zijn er niet: amper 11%. Goed 20% van de rekeningen zijn gezamenlijke rekeningen, die op naam staan van twee titularissen (man-man, vrouw-vrouw of man-vrouw). En het zijn ook de gezamenlijke rekeningen die het meest actief beleggen. “Dat komt omdat op deze rekeningen het voornaamste vermogen staat”, zegt Stijn Ceelen, country manager bij BinckBank. “Die rekeningen bevatten dus meer geld waar belegd mee kan worden.”

1 op 3 Vlamingen geen transactie gedaan

Wanneer gekeken wordt naar hoe de Vlaming belegt, zien we dat hij een goede risico-appetijt heeft. Met andere woorden: de Vlaming durft risico’s te nemen in zijn beleggingskeuzes. Uit het onderzoek kunnen we ook afleiden dat de Vlaming een goede kennis heeft over de risico’s die verbonden zijn aan de beleggingsproducten.

1 op 3 Vlamingen heeft het voorbije jaar geen transactie gedaan. “ Maar dit betekent niet dat hij niet actief belegt ”, zegt Stijn Ceelen, country manager bij BinckBank. Er is een verschil tussen geen nieuwe transacties maken en posities aanhouden. Het toont aan dat de Vlaming meer een “buy & hold” profiel heeft. Hij houdt zijn posities meer dan een jaar en hanteert een lange termijn beleggingstactiek.

De cijfers geven ook aan dat 1 op 3 beleggers vorig jaar minstens één transactie heeft gedaan buiten de Euronext markten (Brussel, Amsterdam, Parijs), op bijvoorbeeld Milaan, Frankfurt of Londen.

Daarnaast heeft 1 op de 2 gekozen voor Noord-Amerikaanse en Canadese markten. Dit is aanzienlijk meer dan de klanten van de Nederlandse en Franse tak van BinckBank waar respectievelijk maar 30% en 16% interesse had in de VS en Canada. “ Het aantal grote beursgenoteerde bedrijven op Brussel is minder groot dan in onze buurlanden. Bovendien zijn VS en Canada een logische keuze om internationaal te beleggen ”, zegt Stijn Ceelen. “Ook bieden deze markten momenteel sneller een hogere winst per aandeel dankzij de gezonde economische situatie in deze landen. Noord-Amerika is bijvoorbeeld de sterkste markt in de westerse wereld. Er is ook heel veel informatie over die markt beschikbaar via de brede media.”

70+ lusten digitaal platform minder

BinckBank heeft ook berekend welke leeftijdsgroepen de meeste transacties uitvoeren. Wat blijkt? Bijna de helft (46%) van de transacties worden uitgevoerd door beleggers tussen de 51 en de 70 jaar. Zij zijn dan ook het meest actief op de beurs. 32% van de beleggers is tussen de 36 en 50 jaar en zij voeren 29% van de transacties uit. De oudste groep (70+), die slechts 8% van het klantenbestand cliënteel voorstelt, voert 13% van de transacties. “ Een mogelijke reden dat de 70+ klanten minder vertegenwoordigd zijn bij BinckBank, ligt hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat wij een digitale en “direct channel” speler zijn en dat alles via het platform gebeurt. Oudere generaties zijn hier wat minder mee vertrouwd. Dat is normaal.” zegt StijnCeelen.

Slechts 1 belegger op de 4 (22%) is bij BinckBank jonger dan 36 jaar. Deze jonge beleggers voeren slechts 12% van de transacties uit, wat minder is dan de twee grootste leeftijdsgroepen. Zij plaatsen orders voor minder hoge bedragen. Dit komt omdat deze groep mensen andere prioriteiten heeft dan de oudere generaties. Zij moeten een evenwicht vinden tussen bedragen die zij nodig hebben om van te leven en bedragen die ze kunnen missen. “ Wanneer je een lening voor je huis afbetaalt, je kinderen naar school gaan en je dagen goed gevuld zijn, blijft er zowel qua budget als tijd, minder ove r”, vat Stijn Ceelen samen.

BinckBank onderzocht voor het eerst haar klantenbestand om zo het profiel van de Vlaamse belegger in kaart te brengen. Dankzij dit profiel heeft BinckBank een beter zicht over haar klantenbestand en kan de beleggersbank beter inspelen op hun noden. “Met de Binck Academy bieden we al opleidingen voor onze klanten, maar dankzij dit profiel kennen we hen nog beter en kunnen we ons aanbod uitbreiden”, zegt Stijn Ceelen.

Tiffany Mestdagh

Bepublic - Bereal

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be