Arval Mobility Observatory 2024: 1 op de 5 bedrijven gaat voor mobiliteitsbudget

Alternatieve mobiliteitsoplossingen winnen steeds meer aan belang

  • EV’s kennen succes maar hoge aankoopprijzen, laadoplossingen én beperkt modelaanbod blijven uitdagingen
  • Steeds meer oor voor mobiliteitsbudget en mobiliteitsoplossingen waarbij de lease- of deelfiets op nummer één staat
  • Operationele leasing wint steeds meer aan belang
  • Gebruik telematica blijft beperkt voor de bedrijfswagens in ons land

Hoewel 1 op de 5 bevraagde bedrijven in ons land een mobiliteitsbudget heeft of wil implementeren, kent de bedrijfsauto nog steeds veel succes. Maar liefst 9 op de 10 bedrijven geeft aan dat hun wagenvloot stabiel blijft of op korte termijn zelfs nog een groei zal kennen. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Mobility and Fleet Barometer’ van het Arval Mobility Observatory, het kenniscentrum van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval

Naar aanleiding van de jaarlijkse barometer van het Arval Mobility Observatory in 30 landen, werden 300 Belgische (kleine, middelgrote en grote) bedrijven bevraagd over hun mobiliteitsaanbod.

Het bedrijfswagenpark is vrij stabiel in de Belgische bedrijven en kent zelfs nog een lichte groei, waarbij 91 procent van de fleet managers verwacht dat de komende drie jaar hun wagenvloot stabiel blijft of zal toenemen. De bedrijfsauto blijft een belangrijke factor bij rekrutering en wordt steeds relevanter, aangezien 43 procent van de bedrijven aangeeft dat de toename van hun wagenpark rechtstreeks verband houdt met HR-gerelateerde behoeften. Hoewel de bedrijfsauto dus nog steeds populair is, geven de fleet managers wel aan dat ze voor uitdagingen staan door de wetgeving die steeds strenger wordt en de noodzakelijke switch die daardoor naar elektrificatie moet gemaakt worden.

Geëlektrificeerd wagenpark

Ondanks de nodige uitdagingen heeft drie op de vier bedrijven de stap richting alternatieve aandrijving reeds gemaakt: 4 op de 10 bevraagde Belgische bedrijven heeft reeds PHEV- en HEV-voertuigen in het wagenpark, en één op de vijf heeft al full elektrische wagens

“Uit de bevraging komen drie belangrijke beweegredenen naar voor waarom een bedrijf de overschakeling van klassieke verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde voertuigen maakt: het invoeren van de lage emissiezones en bijgevolg dus de beperking om zich overal te begeven met de wagen, de brandstofkost en pas op de derde plaats de impact op het milieu. Bij lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) ligt dat net iets anders. Daar komt vooral de brandstofkost naar voor, met daaropvolgend de TCO (Total Cost of Ownership) en de fiscaliteit.” ​
Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium

De hoge aankoopprijs van geëlektrificeerde wagens, het beperkter modelaanbod én de noodzakelijke laadfaciliteiten doen de fleet manager nog aarzelen. Om voor dit laatste een oplossing te bieden, overwegen 2 op de 3 bedrijven, die vandaag stekkerwagens in het wagenpark hebben, laadstations op het werk te voorzien en bijna de helft van hen om een laadstation bij de werknemer thuis te voorzien. Ondanks de shift naar een duurzamer wagenpark hebben de klassieke diesel- en benzineauto’s de markt nog niet verlaten.. Op de vraag naar hun verwachtingen voor de samenstelling van de wagenparken in de komende 3 jaar, schatten de fleet managers dat een vijfde van hun wagenparken tegen die tijd geëlektrificeerd zijn.

Mobiliteitsoplossingen winnen aan succes

Toch is er een grote switch in het mobiliteitsaanbod dat werkgevers hun (toekomstige) medewerkers aanbieden. Bijna 8 op 10 Belgische bedrijven voorziet vandaag alternatieve mobiliteitsoplossingen voor het woon-werkverkeer. Zo staat fietsdelen en -leasen op nummer één. 1 op de 5 bedrijven geeft ook aan een mobiliteitsbudget aan te (zullen) bieden. 61 procent van deze bedrijven zal daarbij ook volledige transparantie in het budget en bijhorende kosten geven aan de betrokken medewerkers. De voornaamste reden voor het implementeren van een ruimer mobiliteitsaanbod moeten we zoeken bij “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)” en het zich profileren als een aantrekkelijk werkgever.

“Een sterk HR-beleid beschikt vandaag de dag over een uitgebreid en individualiseerbaar mobiliteitsaanbod. Bij aanwervingen of het aan boord houden van medewerkers speelt dit een steeds belangrijkere rol. Concreet heeft de medewerker dan de mogelijkheid om zijn eigen keuzes te maken volgens de interne policy of een mobiliteitsbudget te kiezen wanneer dat meer aansluit bij zijn/haar noden. Zo krijgt de medewerker naast de bedrijfswagen onder meer toegang tot een abonnement voor een deelfiets, deelauto of het openbaar vervoer, de financiering van huisvestingskosten, etc.” ​
Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium

Grootste uitdagingen voor de fleet markt

Uit de barometer blijkt dat de drie grootste uitdagingen voor onze fleet managers de volgende zijn: de verdere transitie ​ naar de alternatieve aandrijvingen, de strenger wordende regelgeving voor diesel- en benzinevoertuigen in het algemeen en de impact van Lage Emissie Zones én ten slotte bestuurders aanzetten tot meer verantwoord rijgedrag, zeker wanneer bestuurders voor het eerst de overstap maken naar geëlektrificeerd rijden. Om dat laatste te bereiken grijpen bedrijven vooralsnog niet massaal naar technologische oplossingen zoals telematica om vanuit datacollectie bestuurders naar een veiliger en eco-vriendelijker rijgedrag te leiden

Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid, gebruikt één op de drie bedrijven telematica of overweegt het te gebruiken.

Operationele leasing wint aan belang

De zogenaamde ‘operationele leasing’, waarbij het beheer van de voertuigen volledig gebeurt door de leasingmaatschappijen is de populairste financieringsvorm voor bedrijfswagens en blijft aan belang winnen. Zo geven 2 op de 5 fleet managers aan dat ze operationele leasing nog meer willen gebruiken, bij grote bedrijven stijgt dat cijfer zelfs naar de helft van alle fleetmanagers.

“Mogelijke verklaring is de onzekerheid omtrent de restwaarde van elektrische wagens en de zoektocht naar duidelijkheid omtrent de uiteindelijke fiscale TCO van elke individuele wagen. De leasemaatschappij biedt transparantie en advies omtrent de TCO en ontzorging omtrent de operationele risico’s, inclusief de restwaarde, van de wagen. ”
Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium
Yves Ceurstemont

Yves Ceurstemont

Head of Arval Mobility Observatory, Arval Belgium

Hannelore Schmid

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

 

Over het Arval Mobility Observatory:

Het Arval Mobility Observatory wordt algemeen erkend als een van de toonaangevende onderzoeks- en informatie-uitwisselingsplatforms in de vlootbeheer- en mobiliteitssector. Het heeft tot doel objectieve en nauwkeurige informatie te verzamelen en te verstrekken om te delen met diverse doelgroepen, zodat ze het nieuwe mobiliteitsparadigma waarin we actief zijn beter kunnen begrijpen. ​
www.arval.be/corporate/arval-mobility-observatory

Over Arval:

Arval is gespecialiseerd in full service leasing van wagens en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Eind 2022 leasete Arval bijna 1,6 miljoen voertuigen wereldwijd. Elke dag werken meer dan 8000 werknemers in 30 landen om de reizen van alle klanten zo naadloos en duurzaam mogelijk te maken, zowel voor grote internationale bedrijven, als voor kleinere bedrijven, zelfstandigen of particulieren. Arval is stichtend lid van Element-Arval Alliance, wereldleider met meer dan 3 miljoen voertuigen in 53 landen. Arval werd opgericht in 1989 en maakt deel uit van de BNP Paribas Group. Binnen de groep behoort Arval tot Retail, Personal Banking & Services.
www.arval.com

Over Arval België:

Arval België werd opgericht in 1991 en is één van de marktleiders in België in multimerken leasing van voertuigen. Arval België biedt haar klanten – professionelen, kmo's, grote multinationals en overheidsinstellingen – oplossingen op maat om de mobiliteit van hun medewerkers te optimaliseren en de risico's van hun wagenparkbeheer uit te besteden. Deskundig advies en kwaliteit van de dienstverlening vormen de basis van de merkbelofte van Arval België en worden aangeboden door 12 Account Teams. Eind 2022, leasete Arval België meer dan 94.000 voertuigen. ​
www.arval.be

Over BNP Paribas:

BNP Paribas is de toonaangevende bank van de Europese Unie en een belangrijke internationale speler. Ze is actief in 65 landen en telt meer dan 190.000 werknemers, waarvan ongeveer 145.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie voornaamste activiteitsdomeinen: Retail, Personal Banking & Services voor al de commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde activiteiten, waaronder BNP Paribas Personal Finance, en Arval Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en beschermingsoplossingen, en Arval; Corporate & Institutional Banking, gericht op zakelijke en institutionele klanten. Op basis van haar sterk gediversifieerd en geïntegreerd model helpt de groep al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo's, grote ondernemingen en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten via oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, spaar- en verzekeringsdiensten. In Europa heeft de groep vier thuismarkten: België, Frankrijk, Italië en Luxemburg. De groep ontplooit haar geïntegreerd retailbankingmodel in verschillende landen rond de Middellandse Zee, in Turkije, Oost-Europa en via een uitgebreid netwerk in het westen van de Verenigde Staten. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en business lines in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific. BNP Paribas heeft in al haar activiteiten een benadering van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ingevoerd, waardoor het kan bijdragen tot de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep kan verzekeren. ​
www.bnpparibas.com

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be