Arval België toont bedrijven de weg naar een vlotte mobiliteitstransitie
103 laadpalen op bedrijventerrein én volop testen van elektrische auto’s
16 september 2022
In de week van de mobiliteit toont mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval België andere bedrijven hoe snel een wagenparktransitie kan gebeuren. In slechts een paar weken tijd installeerde het bedrijf maar liefst 95 nieuwe laadpalen op hun eigen bedrijventerrein. Met de reeds bestaande laadstations, brengt hen dat op een totaal van 103 laadpalen. En dat is niet alles: de medewerkers van Arval België kunnen als bedrijfswagen voortaan alleen voor full electric kiezen. Daarom laten ze alle personeelsleden nu al elektrische deelauto’s testen via hun car sharing app. “Als mobiliteitsoplossingenbedrijf willen we niet alleen andere bedrijven vertellen hoe het kan, maar zelf een voorbeeld van een vlotte mobiliteitstransitie zijn”, klinkt het.
De overheid stuurt via de vernieuwde autofiscaliteit het bedrijfswagenpark een duidelijke richting uit. Bedrijven moeten – waar het kan - zo snel mogelijk omschakelen naar zero-emissiewagens. Om dat te doen is natuurlijk een stevige transitie nodig want in heel wat wagenparken zijn thermische aandrijvingen nog alomtegenwoordig. Denk maar aan de laadpalencapaciteit die moet voorhanden zijn langsheen de Belgische, en bij uitbreiding Europese, wegen, maar ook bij particulieren en de werkgevers zelf. Om andere bedrijven te inspireren in deze transitie, geeft mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval België zelf alvast het voorbeeld van hoe een integratie van elektrische voertuigen uiterst vlot kan verlopen.
“Als mobiliteitsoplossingenbedrijf kijken wij dag in dag uit met onze klanten naar de beste mogelijkheden voor hun medewerkers. Dit gaat van een mobiliteitsbudget dat verder kijkt dan de bedrijfswagen tot welke bedrijfswagen het best wordt gekozen voor een specifiek profiel van bestuurders of wat de exacte noden aan laadinfrastructuur nu en in de toekomst zijn. Elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken, wordt in onze business de komende jaren meer en meer de norm. Maar als wij onze klanten daarin moeten begeleiden, is het gewoon logisch om zelf het goede voorbeeld te geven.”
Laurent Loncke, Algemeen directeur van Arval België
Elektrificatie van het volledige wagenpark
Concreet heeft Arval België zopas 95 laadpalen geïnstalleerd aan hun bedrijventerrein in samenwerking met e-RS dat instaat voor de installatie van de laadpalen en Optimile dat instaat voor het beheer van deze laadpalen. Voordien had Arval België al 8 laadpalen in gebruik waardoor zij vandaag over een totale capaciteit van 103 laadpalen beschikken voor hun eigen medewerkers en de bezoekers van hun hoofdzetel.
“We zien een doorbraak op de markt voor elektrische auto’s door de elektrificatie van het wagenpark en een grote vraag naar flexibele mobiliteitsoplossingen. HR-managers, fleetmanagers en innovatieve leasingmaatschappijen zoals Arval België gaan meer en meer op zoek naar een mobiliteitspakket dat naast een dienstwagen alternatieven biedt zoals flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen. Optimile is op dat vlak een unieke speler die zowel Charging-as-a-Service (CaaS) en Mobility-as-a-Service (MaaS) oplossingen aanbiedt en sterk inzet op dit mobiliteitspakket. De wereld van mobiliteit en leasing gaan hand in hand.” An De Pauw, CEO Optimile
“Onze visie is dat laadoplossingen onderdeel worden van de infrastructuur van een gebouw of bedrijfssite. Op basis van de laadtechnologie van Phoenix Contact hebben we een unieke oplossing ontwikkeld waarbij de laadcomponenten worden gecentraliseerd in een voetpad- of wandkast en de laadpunten of laadpalen enkel nog een socket of laadkabel bevatten, eventueel met een RFID-lezer voor authenticatie. Dit concept heeft vele voordelen: load balancing is mogelijk over een ongelimiteerd aantal laadpunten, er kan een link gelegd worden met andere energiebronnen binnen het gebouw, de Total Cost of Ownership is een stuk lager én aangezien de laadpunten niet onder stroom staan als er geen wagen aan het laden is, is het eveneens een veilige oplossing.”
Evi Van der Plas, CEO e-RS
Daarnaast wordt elke nieuwe bedrijfswagen bij Arval België voortaan ook full electric. Dat betekent dat elke medewerker die een nieuwe company car kiest, enkel nog voor een elektrische auto kan kiezen. Waar veel bedrijven vandaag hun medewerkers nog de vrije keuze laten, of ook hybrides opnemen in hun vloot, zal Arval België door alle andere aandrijvingen vanaf vandaag uit te sluiten op korte termijn naar een volledig elektrisch wagenpark voor het eigen personeel evolueren.
Complete integratie
Omdat de mobiliteitsexpert beseft dat dit om een ware transitie in manier van denken en rijden gaat en dit ook aanpassingen voor de medewerkers inhoudt, laten zij hen nu al volop kennis maken met elektrisch rijden. Concreet kunnen alle Arval-medewerkers één van de elektrische poolwagens voor een aantal dagen uitlenen via de Arval car sharing app om op die manier de ‘elektrisch rij-ervaring’ te ontdekken.
“Wie voor het eerst elektrisch rijdt, merkt een aantal verschillen tegenover rijden met een thermische wagen. Dat begint al wanneer je naar het dashboard kijkt dat plaats maakt voor het digitale pad. Ook bij het starten van de wagen hoor je geen motorgeluid. En dat geldt ook bij het besturen van de wagen. Bij de versies “one pedal”, waarbij de pedaal zowel het versnellen als het vertragen regelt, is het een ander gevoel voor wie eerder altijd met een thermische aandrijving gereden heeft, maar iedereen is bijna onmiddellijk overtuigd van het gebruiksgemak. Ook het rijbereik moet je anders benaderen dan bij een klassieke wagen, al vindt wie overstapt naar een volledig elektrische wagen vlug zijn eigen routine in het kiezen van laadmomenten waardoor de range anxiety heel snel verdwijnt.”
Laurent Loncke, Algemeen directeur van Arval België
Tot slot toont Arval België zich ook realistisch en pragmatisch in de huidige context. “Wij kunnen ons dan wel goed voorbereiden op de transitie naar de elektrische auto’s, het laadnetwerk in ons land en omliggende landen, is nog in volle ontwikkeling”, zegt Laurent Loncke. Daarom voorziet het bedrijf nog steeds auto’s met klassieke verbrandingsmotoren die de Arval-medewerkers vier weken per jaar kunnen uitlenen, een service die Arval België ook kan aanbieden aan haar klanten. Deze voertuigen kunnen dan bijvoorbeeld gereserveerd worden als een werknemer op reis wil met de auto en niet teveel tijd wil verliezen aan de laadstations langs de autosnelweg of al helemaal geen laadstations vindt in bepaalde regio’s.
Over Arval:
Arval is gespecialiseerd in full service leasing van wagens en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Eind december 2021 leasete Arval bijna 1,5 miljoen voertuigen wereldwijd. Elke dag werken 7500 werknemers in 30 landen om de reizen van alle klanten zo naadloos en duurzaam mogelijk te maken, zowel voor grote internationale bedrijven, als voor kleinere bedrijven, zelfstandigen of particulieren. Arval is stichtend lid van Element-Arval Alliance, wereldleider met meer dan 3 miljoen voertuigen in 53 landen. Arval werd opgericht in 1989 en maakt deel uit van de BNP Paribas Group. Binnen de groep behoort Arval tot Retail Banking & Services.
Over Arval BelgIë:
Arval België werd opgericht in 1991 en is één van de marktleiders in België in multimerken leasing van voertuigen. Arval België biedt haar klanten – professionelen, kmo's, grote multinationals en overheidsinstellingen – oplossingen op maat om de mobiliteit van hun medewerkers te optimaliseren en de risico's van hun wagenparkbeheer uit te besteden. Deskundig advies en kwaliteit van de dienstverlening vormen de basis van de merkbelofte van Arval België en worden aangeboden door 12 Account Teams. Eind 2021, leasete Arval België meer dan 87.000 voertuigen.
www.arval.be
Over e-RS:
e-RS is een nieuw bedrijf opgericht in 2022 en is gespecialiseerd in geoptimaliseerde laadoplossingen voor parkeerterreinen (van bedrijven, winkelcentra, vakantieparken, appartementsgebouwen of andere). e-RS biedt een unieke totaaloplossing, waarbij we samen met de klant een compleet laadparksysteembeheer ontwikkelen en implementeren. Hiervoor combineert e-RS de expertise van haar partners Raepsaet Product Design en Sagro. e-RS is actief in België en Nederland.
Over Optimile:
De Belgische eMobility start-up Optimile, met aandeelhouders BNP Paribas Fortis, Touring en AG Insurance, is een Gents softwarebedrijf dat actief is in de ontwikkeling van diensten voor enerzijds het laden van elektrische wagens en anderzijds multimodale mobiliteit. Het productaanbod van Optimile bestaat uit twee belangrijke pijlers, Charging-as-a-Service (CaaS) en Mobility-as-as-Service (MaaS), oftewel, softwareoplossingen voor EV-laadpunten en softwareoplossingen voor multimodale mobiliteit. Deze oplossingen kunnen zowel afzonderlijk bestaan als gecombineerd in één geïntegreerde oplossing. Optimile is ervan overtuigd dat mobiliteitsgebruikers de shift zullen maken naar publieke en gedeelde mobiliteit als alternatief voor privé- of bedrijfswagens. Het door Optimile ontwikkelde Mobility-as-a-Service softwareplatform speelt in op deze vraag naar flexibele mobiliteitsoplossingen en biedt verschillende mobiliteitsdiensten aan gebundeld in één applicatie. Gebruikers kunnen met de app in één keer hun reis plannen, boeken en betalen dankzij de geïntegreerde multimodale mobiliteitsrouteplanner en geïntegreerde betaalmethodes. Optimile biedt deze naadloze en aanpasbare oplossing aan bedrijven en particulieren die gebruik willen maken van gedeelde mobiliteit, zoals fiets, auto, step, openbaar vervoer, parkeerfacilitators en elektrische voertuigen