Baas Kawter (18) wil rolmodellen om hoofdkantoor Agilitas Group diverser te maken

‘Baas van Morgen’ voor het eerst in Mechelen

Eén dag baas van een groot bedrijf verandert voorgoed je leven. Zo denken onze noorderburen er al jaren over en die aanpak lijkt ook bij ons aan te slaan: na de start in Antwerpen vorig jaar, strijkt de succesformule ‘Baas van Morgen’ dit jaar voor het eerst neer in Mechelen. Uitzendbedrijf Agilitas Group piloteerde Kawter Al-Sammarraie van de Mechelse Ursulinen-school voor één dag aan het hoofd van de dienstencheque-divisie. Kawter greep de kans met beide handen: ze daagde Agilitas Group meteen uit om rolmodellen met een migratieachtergrond aan te werven, om zo de werkvloer in de hele organisatie, ook op het hoofdkantoor, diverser en inclusiever te maken.


JINC BELGIË, een van oorsprong Nederlandse organisatie die in eigen land jaarlijks 43 000 scholieren bereikt, krijgt ook in Vlaanderen voet aan de grond. De initiatiefnemers willen de kloof tussen school en werk kleiner maken, vooral voor wie met minder kansen op school zit. ‘Baas van Morgen’, dat elk jaar op 1 juni plaatsvindt, is één van de initiatieven waarmee JINC BELGIË strijdt voor een samenleving waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. De formule is eenvoudig maar doeltreffend: tijdens ‘Baas van Morgen’ worden scholieren thuis of op school opgehaald, meestal met de bedrijfsauto, waarna ze een dag op de stoel van een CEO, directeur of politicus mogen zitten. Ze schuiven aan bij vergaderingen, samen en voeren onderzoek uit naar een heet hangijzer waar het bedrijf mee worstelt.

“Dankzij de inzet van geëngageerde bedrijven zoals Agilitas Group bereiken we met JINC BELGIË Baas van Morgen dit jaar voor het eerst leerlingen in Mechelen. Daar zijn we blij om, omdat we zo nog meer kinderen helpen aan een goede start op de arbeidsmarkt. Met onze projecten laten we kinderen het hele jaar door ontdekken wat hun talenten zijn door ze kennis te laten maken met verschillende beroepen in bedrijven. JINC BELGIË Baas van Morgen is een dag vol waardvolle uitwisselingen tussen de bedrijfswereld en het talent van de toekomst en het feestelijk moment waarop de JINC BELGIË projecten samenkomen die we gedurende het hele schooljaar met al deze bedrijven organiseren.” - Margot Delleman, projectcoördinator JINC BELGIË Mechelen

Rolmodellen, de influencers van de werkvloer

Kawter Al-Sammarraie is één van de zeven Mechelse ‘Bazen van Morgen’. Normaal zit ze op school in de Hoogstraat bij de Ursulinen, maar vandaag stapt ze in de schoenen van Benjamin Tegenbos van Agilitas Group. Gedurende één dag neemt niet Benjamin maar Kawter de beslissingen voor de dienstencheque-divisie van Agilitas Group. Na de rit van school naar het hoofdkantoor van Agilitas Group, pal aan het station van Mechelen, ging het meteen richting board room. Samen met Benjamin en collega’s van talent & acquisition, legal en marketing beet Kawter zich als ‘Baas van Morgen’ vast in het vraagstuk hoe Agilitas Group medewerkers extra kan motiveren om ook na de pandemie veel naar kantoor te komen. Al was dat vooral een opwarmertje voor het grotere werk, een heus plan van aanpak om meer mensen met een migratieachtergrond aan te trekken – in de hele organisatie, welteverstaan.

“Zeker in de dienstencheque-divisie, denk bijvoorbeeld huishoudhulp, zijn mensen met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd als het gaat om handenwerk, maar serieus ondervertegenwoordigd in de hogere functies. Daar wil ik iets aan doen, dat plafond wil ik doorbreken. Ik geloof dat rolmodellen inspirerend kunnen werken, zowel om de cultuur te veranderen als om mensen met migratieachtergrond aan te moedigen, in hun kracht te zetten. Influencers zijn vandaag alomtegenwoordig, waarom dan niet op het werk?” – Kawter Al-Sammarraie, ‘Baas van Morgen’ bij Agilitas Group


Bij Agilitas Group zijn ze enthousiast over de formule ‘Baas van Morgen’ en de samenwerking met Kawter. Het klikte niet alleen meteen, Kawter nam geen blad voor de mond en dat werkte inspirerend voor Agilitas Group. Allicht blijft het ook niet bij één dag: Agilitas Group wil verder heel praktisch aan de slag met het rolmodellen-idee, in de eerste plaats voor de eigen medewerkers en het eigen hoofdkantoor, maar Agilitas denkt ook al luidop wat hun ervaring met rolmodellen, valkuilen en drempels voor een meer inclusieve en diverse werkvloer kan betekenen voor hun klanten.

“Kawter kijkt met een heel andere blik naar het bedrijfsleven en hoe we het aanpakken, dat is tegelijk confronterend en inspirerend. Haar gedachten dagen ons uit, de wisselwerking is een grote meerwaarde. De vraag wie het meeste bijleert van een dag ‘Baas van Morgen’ is terecht. Bedrijven en scholieren kunnen absoluut veel voor elkaar betekenen. We kunnen andere bedrijven en organisaties alleen maar aanbevelen om ook verbinding te zoeken met scholen en verenigingen uit hun omgeving. Het maakt iedereen alleen maar sterker.” – Benjamin Tegenbos, directeur van de dienstencheque-divisie van Agilitas Group

JINC BELGIË over de provinciegrenzen?

Intussen groeien niet alleen bedrijven en scholieren, maar ook JINC BELGIË zelf, de organisatie die bedrijven en scholieren met elkaar in contact brengt met onder meer ‘Baas van Morgen’. ​ In Nederland nemen gespreid over het hele land intussen 350 grote bedrijven deel aan ‘Baas van Morgen’. Bij ons start JINC BELGIË op vanuit Antwerpen, met vorig jaar 11 deelnemende bedrijven en dit jaar 23 bedrijven die een ‘Baas van Morgen’ ontvangen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding richting Mechelen, met alvast zeven Mechelse leerlingen die ‘Baas van Morgen’ worden. Met de hele jaarwerking bereikt JINC BELGIË intussen in Vlaanderen, vooral provincie Antwerpen, al 2000 scholieren per jaar. Vlaamse bedrijven, organisaties en scholen die willen samenwerken, zijn meer dan welkom. Want ook al startte JINC BELGIË vanuit Antwerpen, de ambitie reikt veel verder dan dat. ​

** Foto’s vrij van rechten **

 

www.JINC Belgiëbelgie.be

 

Cedric Van Uffel

Communicatieverantwoordelijke Agilitas Group, Agilitas Group

Jurgen D'Ours

Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be