Baloise Insurance boekt hoge winst ondanks noodweer
23 maart 2017
Baloise Insurance boekte vorig jaar een winst van 157,6 miljoen euro, ondanks het noodweer in juni. Baloise keerde 35 miljoen euro uit aan de meer dan zesduizend getroffen klanten.
-
Winst vóór belastingen van 157,6 miljoen euro
-
Omzetgroei sneller dan de markt, met 6 procent tot 1,43 miljard
-
Forse groei in Leven (8,2 procent), in dalende markt
-
Stijging in Niet-Leven (4,5 procent) overtreft de markt
-
Rendabele groei: combined ratio: 93,4 %
Baloise Insurance is een sterk merk
Baloise Insurance stootte in 2016 door tot de top drie van sterkste merken in de verzekeringssector, en dat amper vier jaar nadat we de merknaam in België lanceerden. Het vertrouwen in Baloise als merk vertaalt zich voor het vierde jaar op rij ook in stevige groeicijfers. Baloise Insurance groeit opnieuw sneller dan de markt en realiseert een omzet van 1,43 miljard euro, 6 procent meer dan in 2015.
Focus op veilig gevoel voor de klant
De 1.140 medewerkers regelden samen met 1.000 partnermakelaars in totaal 190.000 schadegevallen voor de klanten. Baloise zette er in 2016 zwaar op in om haar 927.000 klanten een veilig gevoel te geven. Dat vertaalde zich in heel concrete initiatieven.
“We herschreven de polissen voor onze consumenten in klare taal, lanceerden een app die bedrijven helpt om arbeidsongevallen te voorkomen en ontwikkelden een online tool, waarmee klanten kunnen checken hoe groot hun inkomen zal zijn bij hun pensioen of bij arbeidsongeschiktheid. We nemen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid: we gingen een partnerschap aan met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en met het Fonds Emilie Leus, de organisatie die strijdt tegen rijden onder invloed.”
Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance
Mooie winst ondanks noodweer
Baloise Insurance sloot 2016 af met een winst van 157,6 miljoen euro. Dat is 12 % minder dan de uitzonderlijk hoge winst van 2015, maar die winstdaling is voor een groot deel toe te schrijven aan de hevige onweders in juni 2016. Baloise hielp zesduizend gezinnen met ondergelopen kelders en andere waterschade, goed voor een totale uitgekeerde schadevergoeding van 35 miljoen euro. Ook de terreuraanslagen van 22 maart hadden een impact op het jaarresultaat.
Rendabele groei
In Niet-Leven is er een rendabele groei, van 4,5 procent.
De voortdurende focus op preventie vertaalt zich bij Baloise in een ‘combined ratio’ — de verhouding tussen premie-inkomsten en schade en andere kosten — van 93,4 %.
Leven: sterke groei in moeilijke markt
Baloise realiseerde in 2016 een rendabele groei van 8,2 procent in Leven, goed voor een omzet van 563,7 miljoen. Zij blijft aanwezig op de moeilijke Tak 21-markt en blijft haar klanten garantie bieden.
Focus op innovatie
“We hebben er in 2016 zwaar op ingezet om het onze klanten zo makkelijk en veilig mogelijk te maken. Als antwoord op de lage rentestand kozen we voor vastgoed om onze portefeuille te diversifiëren: we kochten onder andere het Herman Teirlinckgebouw op de terreinen van Tour en Taxis, waar binnenkort 2.600 ambtenaren hun intrek nemen. Zo werden we zelfs de grootste vastgoedinvesteerder van 2016. Baloise Insurance bestaat als merknaam nog maar vier jaar in België, maar staat nu al in de top-drie van sterkste merken uit de sector. Daar zijn we bijzonder trots op.”
Henk Janssen, CEO
Baloise Insurance blijft ook in 2017 sterk inzetten op innovatie, waarmee ze inspeelt op trends op het vlak van mobiliteit, veilig wonen, veiligheid op het werk en sparen en beleggen. Meer dan 10 procent van de medewerkers van Baloise Insurance werkt actief aan die innovatieprojecten.