Baloise Insurance opent bijenhotel om honingbij te redden

Dinsdag 16 juni 2015 — Tienduizenden bijen zwermen sinds deze ochtend boven de hoofden van de Baloise Insurance-­medewerkers in Berchem. Een imker plaatste twee bijenkasten bij de verzekeraar, als nieuwe thuis voor zo’n tachtigduizend bijen — in België een bedreigde diersoort. BaloiseInsurance is daarmee een trendsetter in Antwerpen. En verkoopt de honingpotjes eind dit jaar in het kader van Music for Life.

Door een bijenkast op het dak te installeren, wil de verzekeraar een duidelijk statement maken en bijdragen aan een duurzamere werkomgeving. Debijen zorgen namelijk voor een grotere diversiteit bij bloemen en planten, en bovendien wordt ons land al jarenlang getroffen door massale bijensterfte. In het wild is één op de tien bijen met uitsterven bedreigd.

Met de bijenkasten op het dak van het gebouw vlakbij de Antwerpse ring, is Baloise Insurance een van de trendsetters. De bijen krijgen zo een thuis op een plaats waar normaal nauwelijks nog bijen voorkomen. De verzekeraar wil op die manier het goede voorbeeld geven: hoe meer bedrijven er het initiatief volgen, hoe beter voor de vergroening van de stad.

De bijenkasten op het dak van het Baloise Insurance­gebouw passen in een uniek initiatief van Amielo, een bedrijf dat in heel Vlaanderen zoekt naar locaties in de (voor)stad om bijenkasten te installeren. Zonder ondersteuning hebben honingbijen het moeilijk om te overleven, en dat terwijl ze levensnoodzakelijk zijn voor de bestuiving van bloemen en planten. ‘De aanwezigheid van bijen in de stad is een goede zaak voor de biodiversiteit’, zegt Rik Janssens van Amielo. ‘Hoe meer bloemen en bomen er zijn, hoe beter voor de bijen én voor de mensen.’

“We zijn blij dat we met Baloise Insurance kunnen meebouwen aan een duurzaam Antwerpen”, zegt woordvoerder Bart Walraet. “Het is een absolute win­winsituatie: de bijen hebben er baat bij, de biodiversiteit in Antwerpen gaat erop vooruit én Baloise Insurance krijgt een deel van de honing. Die pure, Antwerpse stadshoning verkopen we voor het goede doel in het kader van Baloise for Life, onze acties tijdens Music for Life.”

De Baloise Insurance­medewerkers krijgen er dus 80.000 harde werksters bij. Voor bijensteken moeten ze niet bang zijn: bijtjes zijn alleen geïnteresseerd in bloemetjes, en blijven in tegenstelling tot wespen weg van frisdrank of open ramen.