Baloise Insurance opent Brussels bijenhotel

Twee bijenkasten geven ruimte aan zo'n 80 000 bijen

  • Twee bijenkorven bieden plaats aan 80.000 bijen. 
  • Baloise Insurance steunt zo de aanwezigheid van de bedreigde diertjes in de stad. 
  • Opbrengst van de honingpotjes gaat naar goede doel.

Tienduizenden bijen zwermen voortaan boven de hoofden van de Baloise Insurance-medewerkers in Brussel. Een imker plaatste twee bijenkasten bij de verzekeraar, als nieuwe thuis voor zo’n tachtigduizend bijen — in België een bedreigde diersoort. Baloise Insurance is daarmee een trendsetter in Brussel. En verkoopt de honingpotjes eind dit jaar in het kader van liefdadigheidsprojecten.

***

Door een bijenkast op het dak te installeren, wil de verzekeraar een duidelijk statement maken en bijdragen aan een duurzamere werkomgeving. De bijen zorgen namelijk voor een grotere diversiteit bij bloemen en planten, en bovendien wordt ons land al jarenlang getroffen door massale bijensterfte. In het wild is één op de tien bijen met uitsterven bedreigd.

Uniek initiatief

Met de bijenkasten op het dak van het gebouw in hartje Brussel is Baloise Insurance een van de trendsetters. De bijen krijgen zo een thuis op een plaats waar normaal nauwelijks nog bijen voorkomen. De verzekeraar wil op die manier het goede voorbeeld geven: hoe meer bedrijven er het initiatief volgen, hoe beter voor de vergroening van de stad.

De bijenkasten op het dak van het Baloise Insurance-gebouw passen in een uniek initiatief van Amielo, een bedrijf dat in heel België zoekt naar locaties in de (voor)stad om bijenkasten te installeren. Zonder ondersteuning hebben honingbijen het moeilijk om te overleven, en dat terwijl ze levensnoodzakelijk zijn voor de bestuiving van bloemen en planten.

‘De aanwezigheid van bijen in de stad is een goede zaak voor de biodiversiteit. Hoe meer bloemen en bomen er zijn, hoe beter voor de bijen én voor de mensen.’

Rik Janssens, Amielo

Voor goede doel

“We zijn blij dat we met Baloise Insurance kunnen meebouwen aan een duurzaam Brussel. Het is een absolute win-winsituatie: de bijen hebben er baat bij, de biodiversiteit in Brussel gaat erop vooruit én Baloise Insurance krijgt een deel van de honing. Die pure, Brusselse stadshoning verkopen we voor het goede doel in het kader van het goede doel.”

Bart Walraet, woordvoerder Baloise Insurance

De Baloise Insurance-medewerkers krijgen er dus 80.000 harde werksters bij. Voor bijensteken moeten ze niet bang zijn: bijtjes zijn alleen geïnteresseerd in bloemetjes, en blijven in tegenstelling tot wespen weg van frisdrank of open ramen.

Bart Walraet

porte-parole, Baloise Insurance

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be