BDO peilt naar telewerkambities na COVID-19

Enquête: telewerk, blijver voor Belgische bedrijven en organisaties of niet

De Belg zit massaal in zijn kot door COVID-19 en dat zal de komende weken niet anders zijn. Intussen hebben ook heel wat bedrijven en organisaties telewerk versneld ingevoerd. Maar wat zullen diezelfde organisaties doen eenmaal de opgelegde maatregelen versoepelen? Gaat deze nieuwe manier van werken op de schop na de coronacrisis of wordt telewerk (deels) behouden? Om antwoorden te bieden op die vragen lanceert BDO een grootschalig onderzoek over de Belgische telewerkervaring en de telewerkambities na COVID-19.

De huidige gezondheidscrisis die ons treft, zorgt ervoor dat meer Belgen dan ooit telewerken. Het aantal bedrijven waarbij een deel van het personeel aan telewerk doet, is verviervoudigd tot 64 procent van alle Belgische bedrijven. Maar telewerk invoeren, zeker wanneer het versneld moet gebeuren, zoals sommige organisaties tijdens de coronacrisis deden, is een heuse uitdaging. Er is het technologische aspect. Maar het gaat ook om een nieuwe mindset van leiderschap en wijzigingen op vlak van fiscaliteit en arbeidsrecht. 

Ambities rond telewerk van organisaties na corona

De afgelopen weken gaf BDO Strategy & Transformation al vele organisaties advies over hoe ze deze nieuwe manier van werken het best implementeren. Maar het adviesbureau wil aan de hand van een grootschalig onderzoek bij de Belgische organisaties en bedrijven nagaan of de overgang niet te bruusk en te ongecoördineerd is gebeurd. Doel: in kaart brengen of COVID-19 de basis heeft gelegd om van telewerk een blijver te maken op de Belgische arbeidsmarkt. 

“We willen op alle niveaus peilen hoe het telewerken verloopt. Hoe verloopt de communicatie? Hoe wordt het werk georganiseerd? Welke hinderpalen duiken er op? Moet er vaak bijgestuurd worden? Wil de medewerker na de coronacrisis blijven telewerken en hoe vaak? En met welk beleid? Hoe beleven de leidinggevenden deze manier van werken? Met die informatie kunnen bedrijven en organisatie alvast op een onderbouwde manier aan de slag als het virus is gaan liggen.”
Mario Santy, expert NWOW (new way of working) bij BDO 

“Het zou een gemiste kans zijn om de troeven van telewerk niet verder in te zetten na COVID-19. Voor de samenleving en het milieu zijn die al duidelijk. Getuige het verdwijnen van het fileleed en de bijhorende daling van onze CO2-uitstoot. Nu willen we met onze gratis bevraging te weten komen welke troeven medewerkers en werkgevers appreciëren. Zo komen we te weten hoe het telewerk van de toekomst er moet uitzien en welke afspraken bedrijven en organisaties best maken om goed te kunnen samenwerken in die nieuwe context.”
Geert Volders, Partner van BDO Strategy & Transformation

Wie de bevraging wil invullen, kan dat doen op: https://asas.adforum.be/BDOsurveywork@home. De bevraging duurt slecht 10 minuten. Organisaties die de telewerk-enquete gratis willen afnemen bij  hun medewerkers, kunnen een link aanvragen bij [email protected]

Over BDO
BDO is een internationaal opererende adviesorganisatie, met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Interim Management, Digital en Risk.  Het advieskantoor begeleidt een brede klanten-basis van grote, internationale bedrijven, (familiale) KMO’s tot privépersonen.

De BDO aanpak is integer, hands-on en pragmatisch, resultaats-gericht én met een juiste focus op de noden van de klant. Ondernemingen hebben steeds één direct aanspreekpunt, en BDO's kantoor bevindt zich in de directe nabijheid.

In België heeft BDO 700 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO werkt vanuit 11 vestigingen in Antwerpen, Brussel Airport, Brussel Centrum (2),  Gent, Hasselt, La Hulpe, Liège, Mechelen, Namur-Charleroi en Roeselare.

BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van meer dan 75.000 Partners en medewerkers actief is in 162 landen.

www.bdo.be

Geert Volders

Partner Strategy & Transformation, BDO

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be