BDO publiceert zijn financiële resultaten voor 2019: wereldwijde omzet bedraagt USD 9,6 miljard

BDO publiceert zijn financiële resultaten voor 2019: wereldwijde omzet bedraagt USD 9,6 miljard

De strategie van BDO versnelt de financiële groei van de organisatie jaar op jaar: de wereldwijde omzet voor het jaar tot 30 september 2019 bedraagt 9,6 miljard USD 

  • Dankzij de stijging van zijn wereldwijde omzet met 10,1%* – +8,3% tegenover 2018 - verankert BDO zijn positie als snelst groeiende wereldwijde organisatie in zijn sector over de voorbije 10 jaar.
  • De focus op leiderschapsambitie werpt vruchten af: combinatie van aanzienlijke organische groei en een sterke fusie- en overnameactiviteit.
  • De meer dan 88.000 professionals die BDO wereldwijd in dienst heeft, maken graag gebruik van toekomstgerichte technologie en hervormen de klantenservice van BDO door digitale inzichten te integreren in hun vaardigheden en inzichten.
  • De focus op innovatie maakt de onderneming efficiënter en biedt een meerwaarde voor de klanten.
  • Dankzij gerichte marktinspanningen en strategische fusies en overnames kan BDO een leidende rol gaan spelen in de markten die het daarvoor heeft uitgekozen.

*bij constante wisselkoersen

BDO publiceert voor het jaar tot en met 30 september 2019 een totale gecombineerde omzet uit honoraria van USD 9,6 miljard / EUR 8,5 miljard, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 10,1% bij constante wisselkoersen (+12,8% in euro; +6,9% in USD). 

Eind 2018 zei wereldwijd CEO Keith Farlinger dat zijn droom voor BDO - met een focus op het concept 'Het is tijd dat BDO de leiding neemt' - er een is van een organisatie van mensen die elke dag opnieuw innovatie en waarde levert.

“Het is mijn ambitie van BDO een wereldwijde organisatie van leiders te maken. Wij zijn één organisatie, verenigd door een gemeenschappelijk doel.”
Keith Farlinger, CEO BDO Global

In 2019 hebben alle entiteiten van BDO de wereldwijde droom actief in de armen gesloten en tot uiting gebracht in hun dagelijkse activiteiten. De fundamentele bestaansreden van de organisatie wordt beschreven in de doelstellingen: Mensen die mensen helpen om hun dromen te verwezenlijken. Die bepaalt op welke manier de mensen bij BDO samenwerken met hun klanten, hun collega's ondersteunen en interageren met hun gemeenschap.

Een van de voordelen van een duidelijk gedefinieerde bestaansreden is de consistente expansie van het personeelsbestand, dat dit jaar met 10% is aangegroeid tot 88.120 medewerkers. Mensen worden er immers door geïnspireerd en willen daardoor graag bij BDO komen werken. Zij werken vanuit 1.809 kantoren verspreid over de hele wereld en staan hun klanten bij in hun groei en overal waar zij actief zijn. 

BDO is op dit moment vertegenwoordigd in 167 landen en regio's. Het Amerikaanse continent blijft de grootste regio, met 52,7%, gevolgd door de EMEA met 34,9% en de Aziatische regio rond de Stille Oceaan met 12,4%. De indrukwekkende groei van BDO strekt zich uit over alle regio's, maar de grootste omzetstijging werd op het Amerikaanse continent geboekt (+15,7%). De EMEA-regio heeft het eveneens goed gedaan (+12,9%), terwijl in de regio Azië-Stille Oceaan een aantal bedrijven spectaculair zijn gegroeid, onder meer in Pakistan (+38%), India (30%) en Indonesië (+21%). 

Audit & verzekeringen blijft de grootste servicelijn van BDO, met 42,4% van de omzet. Dat is minder dan in 2018, doordat de bijdrage van de pijlers advies en zakelijke diensten & outsourcing met respectievelijk 21,2% en 15,4% is gegroeid. De inkomsten uit fiscale diensten blijven met 21,1% vergelijkbaar met vorig jaar.

Strategische aanpak leidt tot financiële kracht:

De keuze om LEIDERS OP ONZE MARKTEN te worden
De ondernemingen van BDO willen de leider zijn op hun markt, en aangezien die markten voortdurend onderhevig zijn aan technologische veranderingen, blijft de organisatie zich diversifiëren om nieuwe digitale oplossingen aan te bieden. Zo kan BDO zijn klanten inzicht en opportuniteiten bieden. 

Die aanpak wordt versterkt door strategische fusies en relevante overnames in domeinen die kritiek zijn voor de onderneming, bijvoorbeeld op het gebied van cyberbeveiliging en digitale oplossingen. Bedrijven zoals BDO in Oostenrijk en België hebben de stap gewaagd om bedrijven over te nemen die andere, toekomstgerichte diensten leveren. Essentiële fusies in 2019 waren die van BDO in Australië met het gespecialiseerde cloudaccounting- en bedrijfsadviesbureau Consolid8, en een van de grootste fusies ooit in de geschiedenis van BDO: die met Moore Stephens in het Verenigd Koninkrijk. De Verenigde Staten blijven qua fusies onze gelederen aanvoeren: in Atlanta namen we de specialist in douaneformaliteiten en internationale handel Global Trade Strategies Inc. over en in New York crisismanager, bedrijfscontinuïteitsadviseur en technologiebedrijf Lootok, om maar een paar acquisities te noemen. Wereldwijd hebben we een groot aantal kleinere, maar daarom niet minder belangrijke overnames gedaan, zoals die van Grant Thornton in Zuid-Afrika.

De sterke organische groei van de individuele bedrijven heeft ook geholpen om een aantal belangrijke lokale marktleidersposities in alle regio's te versterken. In Australië, Chili, Litouwen, Mexico, Nederland, Peru, Roemenië, Saoedi-Arabië en Singapore zijn de BDO-entiteiten bijvoorbeeld allemaal met dubbele cijfers gegroeid.

De keuze om een voortrekker te worden in INNOVATIE

BDO merkt dat innovatie de waarde voor klanten en de efficiëntie en de rendabiliteit van de onderneming verbetert. Daarom wordt onze innovatiecultuur aangestuurd door de steeds invloedrijkere BDO Innovation Hub, die innovatieve projecten en samenwerking stimuleert. Ze heeft de cocreatie van nieuwe ideeën en de ontwikkeling van producten, diensten en tools versneld en dat komt zowel de klanten als de verschillende entiteiten van BDO ten goede.

Enkele opmerkelijke innovaties ten dienste van de entiteiten van BDO zijn onder meer de tool BDO Business Inspection van onze Deense vestiging, die bedrijven helpt om te begrijpen of ze een te groot deel van hun omzet aan lonen en administratie besteden, en hoe die uitgaven zich verhouden tot de concurrentie. Tycoon werd ontwikkeld door BDO in Nieuw-Zeeland en gebruikt de kracht van gamificatie om nieuwe medewerkers aan te trekken en te rekruteren. De organisatie is zijn cloudgebaseerde zakelijke simulatiespel, dat ook via een app werkt, nu aan het uitrollen in alle 370 middelbare scholen in het land. BDO in Nederland ontwikkelde Security Sensor voor gebruik door zijn klanten: dit krachtige afschrikmiddel tegen cyberdreigingen kan zowel virtueel als fysiek worden ingezet op verschillende niveaus in de organisatie van een klant. 

Het voornaamste voorbeeld van de innovatiedrang van BDO is onze op maat gemaakte software APT Next Gen. In samenwerking met Microsoft heeft BDO zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een wereldwijd schaalbaar en beveiligd platform. APT NG omvat alle gedigitaliseerde processen, methodologieën en verbonden platformen om tegemoet te komen aan de specifieke zakelijke behoeften van de partners van BDO en hun klanten. Zo kunnen zij op nieuwe manieren met elkaar interageren en samenwerken. Op het moment waarop dit document werd opgesteld, telde de tool al zo'n 22.500 unieke gebruikers, van wie er maar liefst 14.500 in de laatste 30 dagen zijn toegevoegd. In de afgelopen 30 dagen heeft APT ook meer dan 1,291 miljard achtergrondtaken verwerkt. Ondertussen zijn er 55.000 klantenverbintenissen mee aangemaakt en de opslagcapaciteit staat nu op 603 TB voor documenten en 52 TB voor databases. 

Microsoft noemt APT Next Gen zelf een modern, digitaal onderbouwd platform waarmee BDO de band tussen technologie en data in de context van audits kan versterken.

“APT Next Gen van BDO is een zuiver voorbeeld van digitale transformatie in volle actie. Dit wereldwijde, geconnecteerde platform is heel adaptief en flexibel en is volledig gebaseerd op de cloud, data en intelligentie.”
Kristin Johnsen, Corporate Vice President, Microsoft Services 

APT en andere BDO-platforms zoals de Global Portal en Digital Suite steunen op baanbrekende technologie en verhogen de efficiëntie. Ze stroomlijnen de uitwisseling van informatie en staan garant voor een betere digitale ervaring en betere mogelijkheden op het vlak van data-analyse.

De keuze om te leiden als ADVISEURS VAN DE TOEKOMST

Het zijn de mensen van BDO die het verschil maken, en zij sluiten AI en technologie in de armen om de service en waarde die ze voor hun klanten kunnen creëren, te verbeteren. Er gaat veel aandacht naar het verbeteren van de DQ-mentaliteit (Digitaal Quotiënt) van al onze meer dan 88.000 professionals, maar daarom hebben we het belang van menselijke interactie niet uit het oog verloren. BDO maakt het verschil doordat het een bedrijf op mensenmaat blijft, een bedrijf dat digitale vaardigheden combineert met relaties die zijn gebouwd op fundamenten van vertrouwen en een grondig begrip van zijn klanten. De mensen bij BDO hebben een gemeenschappelijk doel: proactief bedrijfsoplossingen creëren en implementeren en waarde scheppen voor onze klanten.

“Dit jaar hebben alle entiteiten van BDO bewezen dat ze de kracht hebben om onze wereldwijde droom als leider te delen en onze klanten proactief te adviseren met toekomstgerichte oplossingen. Door nieuwe manieren te vinden om met onze klanten en met elkaar te interageren, geven we zelf vorm aan het BDO van morgen.”
Wereldwijd CEO Keith Farlinger

Over BDO
De dienstverlening binnen het internationale netwerk van onafhankelijke leden van BDO ('het BDO-netwerk') wordt gecoördineerd door Brussels Worldwide Services bvba, een besloten vennootschap naar Belgisch recht.

BDO International Limited (het bestuursorgaan van het BDO-netwerk), Brussels Worldwide Services bvba en de aangesloten ondernemingen zijn elk afzonderlijke rechtspersonen en zijn niet aansprakelijk voor de handelingen of nalatigheden van de andere entiteiten. Geen enkel element van de regelingen of regels van het BDO-netwerk vormt of impliceert een lastgevingsverhouding of partnerschap tussen BDO International Limited, Brussels Worldwide Services bvba en/of de leden van het BDO-netwerk.

BDO is de merknaam van het BDO-netwerk en van elk van de vennootschappen die deel uitmaken van BDO.

De inkomsten uit honoraria van de leden van het BDO-netwerk, inclusief de leden van hun exclusieve allianties, bedroegen in 2019 9,6 miljard USD. Deze accountancy-, belasting- en adviesbedrijven verstrekken professionele diensten in 167 landen, via 88.120 medewerkers en 1.809 kantoren wereldwijd.

www.bdo.global

Contacteer ons
Bert Bouserie PR Consultant , Bepublic
Bert Bouserie PR Consultant , Bepublic
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.