Bedrijven investeren in groenere verpakkingen

Groot aantal kandidaten voor de Greener Packaging Awards bewijst aandacht voor milieu

De inspanningen die Belgische bedrijven leveren om met minder en met groenere verpakkingen te werken, werpen hun vruchten af. De concurrentie was groot voor de derde editie van de Greener Packaging Awards. Die worden uitgereikt door VAL-I-PAC en Fost Plus, de twee Belgische organisaties die bedrijven begeleiden bij het recycleren van hun afval. Van zelf aan te lengen onderhoudsproducten tot lijm in een kartonnen doos: bedrijven tonen zich zeer innovatief om de druk op het milieu te verlichten.

De verpakkingen rond etenswaren en gebruiksvoorwerpen stuiten soms op onbegrip. Nochtans leveren bedrijven wel degelijk veel inspanningen om verpakkingen milieuvriendelijker te maken of zelfs te vermijden. Fost Plus en VAL-I-PAC, de twee organisaties die er in ons land voor instaan dat bedrijven hun verpakkingsafval zo nuttig mogelijk toepassen, reiken daarom voor de derde keer de Greener Packaging Awards uit. Daarmee belonen ze bedrijven die met innovatieve maatregelen de milieu-impact van hun verpakkingen verkleinen.

Verpakkingen zijn nodig om de producten te beschermen en te bewaren én om de klanten te informeren. Met de Awards belonen we bedrijven die met originele initiatieven de verpakkingen groener maken. Aan het grote aantal inzendingen is te zien hoe belangrijk dat steeds meer en meer is voor de bedrijven zelf.

William Vermeir, directeur Fost Plus

Enkele winnaars

Grote winnaar in de categorie ‘bedrijfsmatige verpakking’ is Unipro. Dat bedrijf verpakt zijn lijm niet langer in jerrycans maar in een zak, verpakt in een doos van gerecycleerd karton. Resultaat: dankzij ‘Cube it simple’ is er 80 procent minder afval én wordt er minder lijm verspild die voordien achterbleef in de verpakking.

In de categorie ‘huishoudelijke verpakking’ gaat ‘Magi Pro’ met de hoofdprijs aan de haal. Het bedrijf achter Magi Pro, BEVIL sprl, levert de onderhoudsproducten voortaan met navullingen in een schroefdop met 20 ml hoogconcentraat. Door het pas thuis te mengen met een halve liter water, is er veel minder verpakking nodig.

De volledige lijst met winnaars en genomineerden vindt u onderaan dit persbericht als bijlage, maar hier zijn alvast enkele andere laureaten uit de verschillende categorieën:

  • Kleinere fles, zelfde inhoud. Door gas en lucht samen te drukken, werden de spuitbussen van Dove, AXE en Rexona fors kleiner. Unilever wint een prijs omdat het de verpakking vermindert en het transport efficiënter maakt, terwijl de flessen even lang meegaan.

  • Kratjes uit gerecycleerd karton. Bij Colruyt kunnen klanten hun boodschappen sinds kort vervoeren met een ‘Ecobox’ in plaats van een kratje. Die zijn door VPK Packaging gerecycleerd uit 15.000 ton oud karton van Colruyt.

  • Composteerbare broodzak. De nieuwe broodzakken van Carrefour zijn volledig composteerbaar. ACE Packaging maakte zelfs de inkt op de zakken met hernieuwbare materialen.

  • Vacuümvlees. Bij Delhaize zit de vershoudfolie van vlees voortaan rond het vlees zelf. Daardoor is het dubbel zo lang houdbaar als vroeger — tot negen dagen — en voorkomt de keten verspilling. Het vlees blijft bovendien sappiger en malser.

Strenge doelstellingen

De overheid legt de Belgische bedrijven strenge doelstellingen op om verantwoord om te gaan met hun verpakkingsafval. België is dan ook reeds enkele jaren Europees koploper op het vlak van recyclage: vorig jaar werd 600.000 ton bedrijfsmatig en 680.000 ton huishoudelijk verpakkingsafval gerecycleerd.

Ondernemingen nemen alsmaar meer hun verantwoordelijkheid en komen hun verplichtingen rond verpakking goed na. Ze doen dat omdat ze weten dat het niet alleen om ecologische maar ook om economische redenen interessant is om innovatief te zijn met hun verpakkingsontwerpen rekening houdend met hun levenscyclus. De nieuwe manieren van verpakken en transporteren komen mens en planeet ten goede.

Johan Sneyers, directeur VAL-I-PAC

 

 

Over VAL-I-PAC

VAL-I-PAC vzw is een initiatief van 26 Belgische ondernemingen, 20 sectorfederaties en de drie regionale werkgeversorganisaties VOKA, het UWE en Beci.

VAL-I-PAC is als privéorganisatie erkend  voor de uitvoering van de wettelijke terugname- en informatieplicht van het bedrijfsmatig verpakkingsafval van haar leden.

VAL-I-PAC is een multisectorieel en multimateriaal systeem dat werkt met bestaande ophalers, recuperanten en recyclagestructuren en dat een economisch haalbare oplossing biedt voor alle betrokken partijen in de drie gewesten. VAL-I-PAC stimuleert bedrijven om hun bedrijfsmatig verpakkingsafval selectief in te zamelen door het betalen van financiële tegemoetkomingen.

Over Fost Plus

De vzw Fost Plus is het erkend privéorganisme dat, voor de bedrijven die bij haar zijn aangesloten, instaat voor de terugname- en informatieplicht met betrekking tot huishoudelijk verpakkingsafval. Met dit doel neemt Fost Plus alle nodige maatregelen om de selectieve inzameling, sortering en recyclage te promoten, te coördineren en te financieren, om zo de door de overheid opgelegde percentages van recyclage (80 %) en nuttige toepassing (90 %) te bereiken.

Fost Plus sensibiliseert ook haar leden om de ecologische voetafdruk van hun verpakkingen te verminderen. Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over Fost Plus, volg ons op Twitter @fostplus.

 

Greener-Packaging-Awards.pdf

PDF - 1.2 Mb

Youri Sloutzky

Fost Plus

Yvette Mortier

Communication manager, VAL-I-PAC

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be