Belg even tevreden over loon ondanks coronacrisis

  • 6 op de 10 Belgen zijn (heel) tevreden met hun huidig loon. Dat zijn er even veel als vóór de coronacrisis;
  • Onderwijspersoneel is het gelukkigst met wat ze maandelijks op hun rekening gestort krijgen;
  •  Loontevredenheid in de IT-sector maakt een duik, horecapersoneel opvallend meer tevreden met loon dan voor corona;
  • Jongeren die aan hun eerste job beginnen zijn heel blij met hun startersloon, maar na 1 jaar verwachten ze een loonsverhoging;
  • Pas na 25 jaar werken zijn Belgen opnieuw even tevreden met hun loon als aan het begin van hun carrière. 6 op de 10 Belgen (59%) zijn gelukkig met hun huidig loon. Dat zijn er even veel als net voor de coronapandemie. Het onderwijspersoneel blijkt op dit moment het meest tevreden over hun inkomen
  • Opvallend: ondanks de lange sluiting van de horeca, zijn er nu meer horecamedewerkers (57%) tevreden over wat ze verdienen in vergelijking met 2 jaar geleden (47%). In de IT – een sector die extra boomde door

6 op de 10 Belgen (59%) zijn gelukkig met hun huidig loon. Dat zijn er even veel als net voor de coronapandemie. Het onderwijspersoneel blijkt op dit moment het meest tevreden over hun inkomen. Opvallend: ondanks de lange sluiting van de horeca, zijn er nu meer horecamedewerkers (57%) tevreden over wat ze verdienen in vergelijking met 2 jaar geleden (47%). In de IT – een sector die extra boomde door corona – verwachten ze dan weer meer loon naar werken in vergelijking met 2019. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse Salarisrapport van Belgische jobsite StepStone bij meer dan 25.000 Belgen. “Tijdelijke werkloosheid en stokkende bedrijfsresultaten hebben de stijging van de lonen onder druk gezet, de krapte op de arbeidsmarkt en de ‘war for talent’ gaven dan weer een positieve impuls. Daardoor is de loontevredenheid van de Belg op peil gebleven”, aldus StepStone.

De coronacrisis heeft zwaar ingehakt op de economie. Op het hoogtepunt van de pandemie, waren meer dan 150.000 Belgen tijdelijk werkloos. Door stokkende bedrijfsresultaten bleven loonsverhogingen vaak taboe. Ondanks het moeilijke anderhalf jaar, blijkt de meerderheid van de Belgen, zo’n 60%, op dit moment tevreden over wat ze verdienen.

“Het is goed nieuws dat er nog steeds veel Belgen positief staan ten opzichte van wat ze verdienen in vergelijking met voor corona. Dat is best verrassend, want heel wat landgenoten zaten het afgelopen anderhalf jaar tijdelijk werkloos thuis. Velen zagen ook een loonsverhoging door de neus geboord. Het gemiddelde loon van de Belg is weliswaar met 1,8% toegenomen tijdens de crisis, volgens de meest recente cijfers van hrdienstverlener SD Worx, maar zonder corona was dit waarschijnlijk meer geweest. Loon is en zal altijd een belangrijk criterium blijven voor bedrijven om hun beste talenten aan boord te houden. Zeker in de krappe arbeidsmarkt hebben sollicitanten meer dan ooit de touwtjes in handen om hun werkgever uit te kiezen.”,

Killian Cramers, B2C Marketing Manager, StepStone België.

Grote verschillen tussen sectoren

De tevredenheid over het loon blijkt weliswaar niet in alle sectoren even groot. Belgen die in de publieke sector actief zijn, zijn het gelukkigst met hun maandelijks inkomen. 69% van het onderwijzend personeel en 67% van de ambtenaren in overheidsinstellingen zijn tevreden met hun loonzakje. Ook in de energiesector (67%) en de chemie (65%) hebben werknemers het gevoel dat ze loon naar werken krijgen. Opvallend: het horecapersoneel is – ondanks corona – duidelijk meer tevreden over hun loon dan twee jaar geleden. In 2019 was bijna de helft (47%) van de horecawerknemers tevreden met wat ze verdienden, nu zijn dat er bijna zes op tien (57%). In de IT-sector neemt de loontevredenheid dan weer een opmerkelijke duik: in 2019 was het met 57% een stabiele middenmoter, nu bengelt de sector een pak lager met 55% (ondanks een algemene stabiliteit of stijging over het algemeen bij de verschillende sectoren).

Loontevredenheid bij jongeren start heel hoog, maar zakt al snel weg naar dieptepunt

Ook de anciënniteit speelt een belangrijke rol in de loontevredenheid van de Belg. 63% van wie net start met werken, is gelukkig met wat er maandelijks op de bankrekening bij komt. Vanaf één jaar werkervaring zakt de tevredenheid naar een dieptepunt: 52%. Na 25 jaar werken zijn werknemers pas opnieuw even tevreden over hun verloning als bij de start van hun carrière.

“Belangrijk is het dan ook om deze groep goed te informeren over hun loon via trainingen en gesprekken, maar ook online hulpmiddelen zoals de Salarisvergelijker. Het stellen van de juiste verwachtingen tijdens de aanwerving is evenzeer cruciaal. Het loont – letterlijk en figuurlijk – voor zowel werkgevers als werknemers om je salarishuiswerk te maken.”,

Killian Cramers, B2C Marketing Manager, StepStone België

Regionale verschillen in loontevredenheid

Naast de sector waarin we werken, heeft ook de locatie een niet te onderschatten impact op onze loontevredenheid. Werknemers in het noorden van het land zijn over het algemeen gelukkiger over hun loon dan mensen werkzaam in het zuiden. In Antwerpen, West-Vlaanderen en de provincie Luxemburg zijn werknemers het meest tevreden (61% is telkens tevreden over loon). Henegouwen (54%), Luik (54%) en Waals-Brabant (55%) bengelen onderaan op vlak van loontevredenheid. 

Over StepStone

Jobwebsite StepStone is de Belgische marktleider voor het invullen van vacatures. Elke dag werkgevers in contact brengen met hun droomkandidaten en duizenden werknemers hun droomjob bezorgen, dat is het geheim achter het succes van StepStone. StepStone is momenteel actief in 23 landen en is een van de medeoprichters van ‘The Network’, een wereldwijde alliantie van meer dan 50 marktleiders op het vlak van recruitmentwebsites.

Resultaten zijn erg belangrijk, maar StepStone is in de eerste plaats een bedrijf waar mensen centraal staan. Wereldwijd zetten meer dan 3000 medewerkers zich elke dag opnieuw in voor alle klanten. Dat is waarom StepStone dé place to be is voor talent en werkgevers. Meer informatie vindt u op de officiële website: www.stepstone.be.

Kilian Cramers

B2C Marketing Manager, Stepstone

Jules Fremaut

Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be