Belg vindt weg terug naar zwembad tijdens koude eerste week paasvakantie

LAGO: slecht weer en virtual reality zorgen voor meer bezoekers dan voor coronapandemie

Het slechte weer heeft tijdens de eerste week van de paasvakantie massaal veel volk naar de zwembaden gelokt. Dat blijkt uit cijfers van LAGO, met twaalf zwemparadijzen de grootste speler op de Belgische markt. De zwembaduitbater telt zelfs bijna 10 procent meer bezoekers dan in dezelfde vakantieperiode voor de coronapandemie. Maar het zijn ook de investeringen, die de zwembaden de voorbije twee jaar deden, die bijdragen tot een eerste succesvolle week paasvakantie. “We hebben de voorbije jaren veel geïnvesteerd in virtual reality. Die extra ervaring blijkt een schot in de roos”, zegt CEO Diether Thielemans. 

Heel wat Vlaamse gezinnen moesten tijdens de eerste week van de paasvakantie noodgedwongen op zoek naar alternatieve activiteiten door de stevige plensbuien en felle rukwinden. Dat slechte weer blijkt wel goed nieuws geweest te zijn voor de uitbaters van (subtropische) zwembaden.

“De eerste week paasvakantie heeft onze verwachtingen overtroffen. We tellen zelfs meer bezoekers in onze zwemparadijzen dan voor de coronapandemie. We hebben er alle vertrouwen in dat de zwemmers zullen blijven komen, nu ze de weg hebben teruggevonden naar het zwembad.” Diether Thielemans, CEO van LAGO 

Meer bezoekers dan voor corona 

De LAGO-groep wist na twee moeilijke coronajaren met gedwongen sluitingen niet echt goed wat te verwachten tijdens de eerste vakantie zonder strikte coronamaatregelen. De cijfers tonen echter duidelijk een positieve trend aan. In 2019 bezochten 53.575 mensen de toen acht LAGO-complexen tijdens de eerste zeven dagen van de paasvakantie. Drie jaar later kwamen tussen zaterdag 2 en vrijdag 8 april 57.379 bezoekers langs in dezelfde acht zwemparadijzen. Dat is een stijging met ruim 7 procent. ​ 

Virtual reality slaat aan 

Het hoge bezoekersaantal enkel toeschrijven aan het slechte weer is te kort door de bocht. LAGO heeft de voorbije jaren veel geïnvesteerd in extra funervaringen. Zo hebben de glijbanen in Gent, Sint-Truiden, Kortrijk, Brugge en Pelt dankzij virtual reality een extra dimensie gekregen. Zo kan je tussen olifanten en giraffen in de jungle, in de ruimte, in een rollercoaster of in de sneeuw naar beneden zoeven. Zelfs een snorkelsessie in een virtuele wereld is mogelijk. 

“We hebben heel wat virtuele werelden toegevoegd in onze zwembaden. Die maken het extra plezant om naar beneden te glijden of te snorkelen. Niet alleen voor de allerkleinsten, maar ook voor de ouders. Die zitten niet langer aan de rand van het zwembad. Ze gaan met hun kinderen mee op ontdekkingstocht onder water. Daarnaast hebben we ook veel geïnvesteerd in nieuwe zwemparadijzen, waardoor we zelfs 22 procent extra bezoekers mochten verwelkomen.” Diether Thielemans van LAGO

Reservatie geeft meer gemoedsrust 

Wie de zwemparadijzen van LAGO wil bezoeken hoeft niet langer te reserveren. Het blijft echter wel sterk aangeraden. Dankzij je reservatie ben je immers zeker van je plaats in het zwembad en vermijd je lange wachtrijen aan de kassa. Daarnaast is het ook goedkoper om online te reserveren. 

“We willen gezinnen naast een plezante ervaring ook veiligheid en zekerheid garanderen. Door te reserveren bespaart een familie heel wat kopzorgen. Je wilt immers geen kinderen aan de kassa teleurstellen omdat het zwembad volzet is. Maar lastminutebeslissers zijn natuurlijk ook altijd welkom.” Diether Thielemans

 

Over LAGO

LAGO is met 12 attractieve zwemparadijzen en een sportbad met een uniek fitnessconcept verdeeld over heel België de grootste zwembaduitbater van het land. Het bedrijf was met het ​ samenwerkingsakkoord voor het eerste Vlaamse zwembad in publiek-private samenwerking in Pelt pionier. De voorbije jaren groeide LAGO verder uit tot een trendsetter die sportief en recreatief plezier combineert in duurzame publiek-private projecten en evolueerde LAGO naar een sterk bedrijf. Elke dag opnieuw zetten meer dan 300 werknemers zich in om bezoekers een geweldig vakantiemoment te bezorgen. Voor meer info: www.lago.be

 

Lore Walravens

Woordvoerster, LAGO

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be