Belg wil nog snel naar Cuba

Neckermann analyseert zoekgedrag van Belgen met reisplannen

De Belgen die met reisdromen voor volgende zomer achter hun computer kruipen, gaan opvallend vaker op zoek naar Cuba als reisbestemming dan vorig jaar. Door het einde van het Amerikaanse embargo zijn veel mensen bang dat de vintage sfeer van het Caribische eiland verdwijnt. Voor reizen binnen Europa verdubbelde het aantal zoekopdrachten naar Andorra. Dat blijkt uit het Trends Rapport van touroperator Neckermann, die de zoekopdrachten via Google en haar eigen website analyseerde.

De traditionele vakantietrip naar Spanje, Italië of Frankrijk krijgt in 2016 concurrentie van Macedonië, Andorra en Portugal. Dat blijkt uit een diepgaande analyse door Neckermann van de zoekopdrachten van de Belgische reiziger via internet. Of deze landen ook effectief de meeste Belgische bezoekers mogen verwachten, is nog af te wachten, maar het aantal virtuele bezoeken belooft alvast veel goeds. Zo tonen de zoekresultaten over reizen naar Macedonië een stijging van 40 procent.

“Kroatië en Slovenië wisten de voorbije jaren al heel wat Belgen te lokken, maar nu groeit dus ook de populariteit van Macedonië.  Die interesse komt zeker door het feit dat Macedonië nog goedkoper en rustiger is dan de bekende trekpleisters zoals Kroatië of Slovenië."

Koen van den Bosch, woordvoerder van Neckermann

Andorra doet het ook erg goed in de zoekresultaten van de Belg voor de vakanties van 2016. In België gingen er dubbel zoveel mensen op zoek naar reisinformatie over Andorra.

“Andorra ligt tussen Spanje en Frankrijk, dit is een erg gunstige ligging voor reizigers die de natuur willen ontdekken, maar die door de vele Romaanse kerkjes en traditionele boerenschuren ook wat cultuur willen opsnuiven."

Koen van den Bosch

Cuba trekt aan

De Dominicaanse Republiek staat al enkele jaren bekend om zijn prachtige stranden en exotische cocktails. Jaarlijks reizen heel wat Belgen af naar deze vakantiebestemming. Opvallend is dat Cuba, het grootste eiland van de Caraïben, ook steeds populairder wordt bij de Belgische reiziger. Het aantal zoekopdrachten steeg met meer dan de helft.

“De vintage oldtimers en de koloniale charme zijn wat Cuba zo typeert, maar dat dreigt te verdwijnen nu het Amerikaanse embargo is opgeheven. Veel mensen willen het nostalgische Cuba nog met eigen ogen zien. Wij verwachten in 2016 een stijging van het aantal boekingen naar Cuba."

Koen van den Bosch

Dat de Belg steeds meer wil ontdekken van de wereld, is ook te merken aan zijn interesse voor landen zoals Tanzania, Indonesië en Canada. Nooit eerder werden deze landen zoveel virtueel bezocht als in de aanloop naar 2016.

“Exotische bestemmingen waar men kan mountainbiken tussen groene rijstvelden of een park waar je 300 000 zebra’s ziet oversteken, zijn niet langer een uitzondering in het reisgedrag van de Belg.” 

Koen van den Bosch

Koen Van den Bosch

Corporate Communication Manager, Neckermann

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be