Belgen boekten wintervakanties nog nooit zo vroeg

Touroperator Thomas Cook telt een stijging met 70 procent in het aantal vroege boekingen voor de wintervakantie

De zomer is nog niet helemaal voorbij, of de Belg kijkt al reikhalzend uit om op wintervakantie te trekken. Een recordaantal Belgen boekte zijn skivakantie zelfs al in de lente, en nu blijkt ook dat Belgen tijdens de wintermaanden steeds verdere bestemmingen opzoeken om te genieten van de zon: het Caribische Guadeloupe of het Thaïse Phuket winnen aan populariteit. Dat besluit touroperator Thomas Cook na een tussentijdse analyse van de boekingscijfers voor de wintervakanties 2016.

                                                                        ***

De voornaamste reden voor die stijging in de vroege boekingen? De keuzevrijheid van hotel-accomodaties. De Belg heeft graag de eerste keuze van hotel of appartement. De populariteit van de verre, exotische bestemmingen in de winter is dan weer toe te schrijven aan het feit dat Belgen voor een week Guadeloupe vandaag evenveel betalen als voor een week Tenerife.

Recordaantal Belgen boekte wintersportvakantie al in lente

Door de grote vraag naar wintersportvakanties kozen veel Belgen ervoor om hun wintersportvakantie al heel vroeg te boeken. Touroperator Thomas Cook stelt vast dat 70% meer Belgen dan in 2015 hun wintersportvakantie al boekten vóór juni. Dat is ruim twee maanden eerder dan de voorbije jaren.

“We zien drie factoren voor het stijgend aantal vroege boekingen. Voornaamste reden is wie eerst komt, kiest eerst.  Daarnaast zijn er uiteraard de vroegboek-kortingen. Dat gekoppeld aan de sneeuwgarantie zorgt dat Belgen niet meer zo lang wachten om hun reis te boeken. Ze kunnen hun vakantie immers gratis omboeken naar een ander skigebied of een latere datum in functie van de hoeveelheid sneeuw.”
Koen van den Bosch, woordvoerder van Thomas Cook België

Canarische Eilanden zijn favoriete winterbestemming van de Belg

Traditioneel zoeken heel wat Belgen tijdens de winter de zon op. Deze winter vormt daar geen uitzondering op. De Canarische Eilanden zoals Tenerife en Gran Canaria zijn met stip de koplopers van het klassement. Ook Cabo Verde blijft het goed doen. Zonzekerheid en een beperkte vluchtduur maken die bestemmingen populair.

Maar Thomas Cook België merkt net zoals tijdens de zomer wel een verschuiving van bestemmingen. Exotische reizen zoals het Carabische Guadeloupe of het Thaïse Phuket winnen aan populariteit deze winter. Die verre zonbestemmingen worden net als wintersportvakanties betaalbaarder.

“Eén week naar het Thaïse Phuket of het Caribische Guadeloupe kost vandaag evenveel als een week naar Tenerife of Lanzarote. Voor een kamer met ontbijt betaal je voor beide bestemmingen rond de 770 euro per persoon. De reden? De reiziger kiest uit verschillende luchtvaartmaatschappijen en verschillende vertrekluchthavens. Zo kan de reiziger kiezen voor de voor hem makkelijkste route of voor de optie van de beste prijs.  Dat maakt dat de Belg minder betaalt om in de winter van de zon te genieten op een exotisch strand.”
Koen van den Bosch

Over Thomas Cook België

Thomas Cook België, met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase, is een van de toonaangevende bedrijven in de toeristische sector in België en maakt jaarlijks de vakantiedromen waar van meer dan 1 miljoen gasten. Bij Thomas Cook België zorgen meer dan 750 werknemers voor de vakantie van deze gasten. Thomas Cook België maakt integraal deel uit van Thomas Cook Group Plc, een van de belangrijkste toerisme bedrijven op wereldvlak met een jaarlijkse omzet van £7.8 Miljard (30 September 2015). Binnen de Thomas Cook Group werken er wereldwijd  21.823 werknemers. De groep is actief in 15 landen en is in elk van die landen nummer één of twee (op basis van omzet). De aandelen van de Thomas Cook Group Plc staan genoteerd op de London Stock Exchange (TCG).

Voor meer informatie: www.thomascook.be

Koen van den Bosch

Woordvoerder, Thomas Cook België

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be