België-IJsland: stadionbeleving in de huiskamer

België-IJsland: stadionbeleving in de huiskamer

Voetbalbond laat fans de Rode Duivels aanmoedigen vanuit hun living via innovatieve start-ups HearMeCheer en FanFest

De Rode Duivels spelen dinsdag 8 september thuis tegen IJsland zonder publiek. Om er geen sfeerloze match van te maken in het Koning Boudewijnstadion roepen de Duivels hun fans op om hen massaal te steunen vanuit hun living. De Voetbalbond brengt de supportersgezangen vanuit de huiskamer naar het stadion en op onze tv-schermen thuis. Ook discussiëren over mooie acties met vrienden zoals op café kan als vanouds, maar dan vanuit de luie zetel. Om die fanbeleving waar te maken, zet de KBVB dinsdagavond een test op met televisiezenders VTM en RTBF en de innovatieve start-ups HearMeCheer en FanFest.

Door Covid-19 kunnen de fans van de Rode Duivels jammer genoeg dinsdag niet afzakken naar het Koning Boudewijnstadion en moeten ze noodgedwongen de wedstrijd thuis op TV volgen. Dat is jammer voor de fans, maar ook voor de spelers op het veld. Om de beleving rond de wedstrijd naar de huiskamer te brengen ging de Voetbalbond op zoek naar innovatieve start-ups die de sfeer van een vol stadion naar de living en het veld kunnen brengen. De apps van HearMeCheer en FanFest leuken de thuismatch tegen IJsland dinsdag op.

“De Duivels zullen nog even zonder publiek moeten spelen. Daarom hebben we uitgezocht hoe we de fans toch kunnen betrekken bij de wedstrijd en hoe we de sfeer van het stadion toch tot bij hen kunnen krijgen. Via de internationale virtuele incubator HYPE Sports Innovation vonden we twee innovatieve start-ups. HearMeCheer zorgt voor live gejuich. FanFest laat supporters vanachter hun computer met maten palaveren over de match alsof ze in het stadion of op café zitten.”
Manu Leroy, Marketing & Communication Director bij de KBVB

Sfeer van Koning Boudewijnstadion op tv in plaats van steriele geluidsband

Met de app van de Canadese start-up HearMeCheer nemen Belgische fans voor hun televisie hun gejuich, gezang en aanmoedigingen op. De app mixt de geluiden en brengt ze live als achtergrond bij de commentaren op VTM en RTBF, de zenders die de match tegen IJsland uitzenden. Wie de Rode Duivels vanuit zijn huiskamer naar de overwinning wilt schreeuwen, surft dinsdagavond naar hln.be/supportermee.  

“We zijn vereerd dat we als start-up de fans van de nummer 1 op de wereldranglijst in één van de grootste sporten mogen helpen. Nu de Rode Duivels zonder publiek spelen in deze COVID-19-tijden, helpt onze innovatie de Belgische Voetbalbond toch het gevoel te creëren van een vol stadion. Dat maakt de beleving niet alleen voor de spelers op het veld, maar ook voor de supporters thuis voor hun tv-toestel veel aangenamer.” 
Elias Andersen, CEO van HearMeCheer

“Als trotse mediapartner van onze Rode Duivels ondersteunen we dit originele initiatief graag. We vinden het belangrijk om alle supporters thuis de kans te geven zich écht te laten horen in het stadion. Zeg nu zelf, wat is een wedstrijd zonder fans? Wanneer je dus naar de match kijkt op VTM of HLN.be, check  dan  HLN.be/supportermee en supporter onze Duivels naar de overwinning.”
Bea Goedhuys- Partnership Manager DPG Media

Tot slot test de KBVB dinsdag nog een tweede innovatie. Supporters kunnen via de app van de New Yorkse start-up FanFest tijdens de match vanachter hun computer met vrienden videochatten. Wie dat wilt proberen, surft naar https://watch.fanfest.io/rbfa. De app creëert het gevoel van het stadion of café waar supporters live over mooie acties kunnen discussiëren. 

Over HearMeCheer
HearMeCheer is een innovatief fan engagement platform. Het team van ChampTrax uit Toronto heeft een app ontwikkeld waarmee supporters van thuis uit actief hun favoriete sportploegen over de hele wereld kunnen aanmoedigen. HearMeCheer capteert live fangeluiden, gejuich en reacties en verwerkt die in een live audiostream. Sportclubs, competities en omroepen gebruiken die geluiden tijdens hun live verslaggeving.
Voor meer informatie: HearMeCheer.com

Over FanFest
FanFest is een digitaal platform waar fans tijdens sportwedstrijden samen met familie en vrienden kunnen supporteren en producten kunnen kopen van hun favoriete clubs. VICI Sports, Inc heeft FanFest in 2020 gelanceerd en groeide meteen uit tot een toonaangevende speler om virtueel inkomsten te genereren via fans. Grote clubs zoals Paris Saint-Germain, sportfederaties zoals de Koninklijke Belgische Voetbalbond en sportzenders zoals Univision gebruiken FanFest al. Ze creëren er een toegankelijke plaats mee die rekening houdt met social distancing om hun fans wereldwijd te laten genieten van live sport. FanFest is volledig gratis.
Voor meer informatie: www.playvici.com

Over HYPE
HYPE is een toonaangevende wereldwijd platform voor sportinnovatie, met meer dan 40.000 leden waaronder start-ups, sportleiders, clubs, merken, investeerders en mentors. HYPE is zo een beproefde toegangspoort om sporttechnologie om te zetten in business succes. Onder meer FIBA, River Plate, Miami Dolphins, Sina Sports, de Koninklijke Belgische Voetbalbond, Amazon, 1.FC Koln, Loughborough University, en andere sterke wereldwijde clubs en federaties maken deel uit van het netwerk.  HYPE creëerde ook een ongeëvenaard succes voor meer dan 200 starters die afstudeerden aan de HYPE Accelerator. Zij haalden samen al meer dan 180 miljoen dollar op. 40% van hen heeft zelfs al een tweede kapitaalronde achter de rug.
Wie de demodag van de virtuele incubator HYPE, waar de KBVB de innovatieve start-ups HearMeCheer en FanFest vond, wil bijwonen, kan zich inschrijven via https://bit.ly/31OWnEt

Contacteer ons
Stefan Van Loock Press & media officer @BelRedDevils & @BelRedFlames, RBFA
Stefan Van Loock Press & media officer @BelRedDevils & @BelRedFlames, RBFA
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.