België vierde meest aantrekkelijke economie ter wereld

Toppositie in International Business Compass van BDO te danken aan centrale ligging en financieel beleid

België behoort wereldwijd tot de top van meest aantrekkelijke landen om zich als bedrijf te vestigen. Dat blijkt uit het ‘International Business Compass’ (IBC), een studie van consultancykantoor BDO bij 174 landen wereldwijd naar het innovatievermogen. Die plaats heeft ons land te danken aan de uitstekende economische omgeving. We bekleden op dat vlak de vierde plaats wereldwijd. Daarmee gaan we landen als Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk vooraf. Op vlak van de politieke en socioculturele situatie scoort België minder goed. Dat maakt dat België in het eindklassement van het IBC uiteindelijk op een dertiende plaats belandt.

***

Het innovatievermogen van een land zal de volgende jaren een steeds belangrijkere rol spelen wanneer bedrijven kiezen om zich ergens te vestigen. BDO bestudeerde de economische, politieke en socioculturele omgeving van een land. Die drie factoren vormen de voedingsbodem voor innovatie.

België prijkt op de dertiende plaats wereldwijd als we die drie parameters samen beschouwen. Daarmee klimmen we twee plaatsen in BDO’s bedrijvenkompas ten opzichte van twee jaar geleden. We steken zo in het algemeen klassement bijvoorbeeld Zweden en de Verenigde Staten voorbij. Hong Kong scoort het beste van alle landen wereldwijd, en wordt op de voet gevolgd door Singapore. Nederland vervolledigt als eerste Europese land de top 3.

Vierde plaats

Houden we alleen rekening met de eerste parameter, het economische klimaat, dan is België zelfs het op drie na meest aantrekkelijke land wereldwijd om zich vandaag als bedrijf te vestigen. Op politiek (achttiende plaats) en sociocultureel vlak (tweeëntwintigste plaats) scoort België beduidend minder.

“Die sterke vierde plaats op economisch vlak heeft België te danken aan twee belangrijke aspecten: de centrale ligging in Europa en de internationale focus van het financiële beleid. Op politiek en sociocultureel gebied is er nog heel wat ruimte voor verbetering ondanks onze mooie 13de plaats in het eindklassement. Ik denk dan concreet aan de openbare financiering van onderzoek en ontwikkeling, maar ook aan innovatieve opleidingen en creatief ondernemerschap”.  
Hans Wilmots, CEO van BDO

Vandaag spenderen zowel privésector, overheidssector én onderwijs in België op vlak van innovatie minder dan het gemiddelde van de eurozone, zo’n 2%. Daarmee zijn we nog ver verwijderd van het EU-streefpercentage van 3%.  Ook qua octrooi-aanvragen staat België niet sterk: slechts 1,5% van de Europese octrooi-aanvragen wordt ingediend vanuit België.  

Ruimte voor innovatie

De mate waarin een land de mogelijkheid biedt om succesvolle innovaties te ontwikkelen, zal volgens BDO een steeds belangrijkere rol spelen in de keuze van locatie van een bedrijf.  Behalve een gunstig taksklimaat, een goede business infrastructuur en voldoende hooggeschoolde werknemers, is een innovatief klimaat essentieel om van een land een sterke speler te maken. De overheid heeft daarin een belangrijke rol te spelen.

“Scholen moeten nog meer inzetten op innovatieve opleidingen, en veel meer aandacht hebben voor alle types van creatieve industrieën (ook intellectual property), gelinkt aan ondernemerschap. Het wordt hoog tijd dat we op een andere manier naar innovatie kijken, voorbij de technologie. Het is de combinatie van technologie en wetenschap, slimme ondernemersconcepten en input vanuit de creatieve industrie die kansen biedt voor de economie van morgen.”
Hans Wilmots

***

Over de studie

Het BDO International Business Compass 2016 is een studie die werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Hamburg World Trade Instituut (HWWI).  174 landen werden geanalyseerd.  De editie 2016 focust zich op het vermogen van een land om te innoveren. De algemene index geeft een snel overzicht van de marktopportuniteiten in bijna elk land wereldwijd.  Naast de studie, kan u via de website ook op eenvoudige manier bepaalde landen met elkaar vergelijken.

Over BDO

BDO België is gespecialiseerd in vier domeinen : Audit & Assurance, Accounting & Reporting, Tax & Legal, en Special Advisory Services (Corporate Finance, Management Advisory & Interim Management). BDO staat voor deskundig advies van een hoog niveau. Beschikbaarheid, nabijheid, integriteit, een pragmatische aanpak en ons internationaal netwerk zijn onze troeven. In België heeft BDO meer dan 600 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. Wij werken vanuit 9 vestigingen in Antwerpen, Brussel (Airport), Brussel (Centrum),  Gent, Hasselt, La Hulpe, Luik, Namen-Charleroi  en Roeselare. BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van circa 65.000 Partners en medewerkers actief is in meer dan 150 landen.

 

Ann Celis

Director MarCom, BDO

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be