Belgisch kinderkledingmerk ​ ​ ​ ​ Filou & Friends verkoopt tweedehandskledij nu ook online

Filou Forever past binnen milieubewust en duurzame ‘Filousofie’

Filou Forever, het tweedehandskledijmerk van Filou & Friends, is nu ook online te vinden. Bijna 10.000 tweedehandsstuks werden eerder dit jaar ingezameld tijdens verscheidene take-backevents. Door die kleren nu ook online beschikbaar te stellen, wordt het tweedehandsaanbod van Filou & Friends voor iedereen toegankelijk. En dat is belangrijk voor het Belgische merk, want Filou & Friends werkt al jaren aan milieubewuste kindermode en op deze manier geven ze elk kind de kans op kwaliteitsvolle kledij.

Filou & Friends takes back

Begin dit jaar konden ouders te klein geworden kleren van Filou & Friends binnen brengen in verschillende winkels over heel Vlaanderen. In slechts enkele maanden tijd zijn op die manier 9.925 stuks ingezameld. Al snel kwam tijdens deze take-backevents de vraag van klanten waar en wanneer de ingezamelde stuks te koop zouden worden aangeboden. Als antwoord lanceerde Filou & Friends het tweedehandsmerk Filou Forever. Wat startte als een kleine pop-upwinkel in het hoofdkantoor in Marke groeide uit tot een mooi aanvullend aanbod op de nieuwe collecties.

Na succesvolle verkoopmomenten in verschillende winkels over heel Vlaanderen was de keuze om Filou Forever online aan te bieden een logische volgende stap. Met dit tweedehandslabel wil Filou & Friends iedere mama, papa en elk kind toegang geven tot betaalbare en kwaliteitsvolle kinderkledij.

“In een industrie waar elk stuk gezien wordt als tijdelijk en met een korte levensduur wil Filou & Friends een ander signaal geven. Onze collecties worden steeds opnieuw met zorg ontworpen en verdienen het om meer dan één kindje gelukkig te maken. We zijn overtuigd van de kwaliteit van onze kledij en willen ieder stuk een mooie tweede (en derde) leven geven. Met Filou Forever willen we ervoor zorgen dat onze stuks keer op keer een nieuw thuis vinden.” - Rudi Maes, CEO Filou & Friends

Transitie naar circulariteit

Filou & Friends is al langer bezig met duurzame kindermode. Dat hun tweedehandskledij nu ook beschikbaar zal zijn via ​ de website, is een nieuwe stap in de goeie richting voor het merk dat de transitie maakt naar een meer circulaire toekomst. Deze nieuwe manier van werken wordt zowel intern als in hun externe samenwerkingen toegepast.

Eerder dit jaar lanceerde Filou & Friends samen met het Belgisch en circulair denimlabel HNST (lees: Honest) de properste kinderjeanscollectie ooit. De collectie bestaat uit jeansbroeken, -shirts en –salopettes gemaakt van oude denim en hernieuwbare materialen, die op hun beurt volledig ​ recycleerbaar zijn. En sinds deze zomer maakt Filou & Friends samen met het zonnebrillenmerk Yuma Labs duurzame kinderzonnebrillen.

“Onze doelgroep zijn jonge kinderen, de toekomst van morgen. Als onderneming wil je die doelgroep dan ook effectief een toekomst geven door voor duurzaam te gaan. Onze kleding moet dus niet alleen fashion en play proof, maar ook future proof zijn. Daarom maakt Filou & Friends de transitie van een lineair naar een circulair kledingmerk waarbij we focussen op een lange levensduur van de producten die we aanbieden en waarmee we de afvalberg willen ​ verminderen. We zijn erg blij dat we op die manier mee kunnen bouwen aan een duurzame en eerlijke mode.” - Rudi Maes, CEO Filou & Friends

Over Filou & Friends

Al meer dan dertig jaar maakt en verkoopt Filou & Friends kleding voor kinderen tussen nul en acht jaar. Het familiebedrijf achter het kledingmerk vindt dat ieder kind het verdient om zorgeloos op te groeien en om al spelend de wereld te ontdekken. Filou & Friends steunt hierbij op drie pijlers: fashion proof, play proof en future proof. Elk stuk wordt ontworpen volgens de Filousofie ‘as sustainable as possible’ waarbij comfort, kwaliteit en betaalbaarheid nooit uit het oog verloren worden. Filou & Friends droomt ervan om de komende jaren te evolueren naar een duurzaam en circulair merk. Daarbij zet het nu en de komende jaren fors in op duurzame productie en ecodesign, het terugnemen van gebruikte kleding, tweedehandsverkoop en andere duurzame businessmodellen.

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be