Belgisch voetbal op zoek naar 700 extra scheidsrechters via grootschalige rekruteringscampagne

KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF dagen Belgische voetbalfan via ikwordscheidsrechter.be uit om zelf scheidsrechter te worden

Voor het eerst in 10 jaar organiseert het Belgisch voetbal een grootschalige campagne om scheidsrechters te rekruteren. De Koninklijke Belgische Voetbalbond, Voetbal Vlaanderen en ACFF slaan de handen in elkaar om zo’n 700 nieuwe scheidsrechters in te lijven via de campagnewebsite ikwordscheidsrechter.be. Elke Belg die zich geroepen voelt om het scheidsrechterkorps in België te versterken is welkom om zich in te schrijven. Doel is om de ruim 4.000 refs in ons land uit te breiden tot 5.000. 2% van het vers scheidsrechtersbloed moet op termijn doorgroeien tot topscheidsrechter.

Iedereen heeft tijdens het kijken van een voetbalmatch wel een mening over de beslissingen van de scheidsrechter en het gevoel het beter te weten. Dat is meteen de insteek van de grootschalige rekruteringscampagne die de Belgische Voetbalbond samen met de regionale federaties Voetbal Vlaanderen en ACFF lanceert. Topscheidsrechters als Lawrence Visser, Nicolas Laforge en Jana Van Laere dagen de kritische Belgische voetbalsupporter in ludieke tv-spots en via sociale media letterlijk uit met de slogan ‘Als je het beter weet, doe het dan zelf’. Op die manier wil het Belgisch voetbal meer arbiters inlijven dan er stoppen.

Ons scheidsrechterkorps heeft dringend nood aan vers bloed. Aan de ene kant is de gemiddelde leeftijd van onze scheidsrechters gestegen tot 40 jaar en stoppen er steeds meer oudere referees. Aan de andere kant telt België steeds meer voetbalploegen en zijn er elk weekend dus ook meer wedstrijden waar een scheidsrechter nodig is.” ​
Stephanie Forde, Operations Director van het Professional Refereeing Department van de KBVB

 

Meer, jongere en meer diverse scheidsrechters nodig
Vandaag telt het Belgisch voetbal ruim 4.000 scheidsrechters. Een vijfde van hen zijn jongeren tussen 15 en 22 jaar. Bijna de helft van de Belgische refs is echter ouder dan 40. 3,5 procent van hen is zelfs ouder dan 70 jaar. Op zich is dat geen probleem, maar hoewel de voorbije 2 à 3 jaar de instroom quasi gelijk blijft, zijn er meer oudere scheidsrechters gestopt. Daarom moet het aantal nieuwe scheidsrechters stevig omhoog. De ludieke campagne moet vooral het jongere publiek over de streep trekken, maar ook 40+’ers blijven welkom. De KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF zullen ook extra inspanningen doen om ervoor te zorgen dat 10% van de nieuwe lichting scheidsrechters Belgen zijn met een migratieachtergrond.

“De korte filmpjes online waarbij je zelf spelfases moet beoordelen, stellen de Belgische voetbalfans meteen voor dezelfde keuze als diegene die een scheidsrechter elke match in een fractie van een seconde moet maken. Door de actie niet alleen nationaal, maar ook nog eens in elke provincie extra aandacht te geven via de lokale vertegenwoordigers van Voetbal Vlaanderen en ACFF kunnen we meteen scheidsrechters over heel het land rekruteren en hen onmiddellijk laten starten met één van onze vele scheidsrechtersopleidingen."
Nand De Klerck, woordvoerder Voetbal Vlaanderen

Een derde meer vrouwelijke refs met nieuw strategisch plan
De KBVB wil samen met Voetbal Vlaanderen en ACFF niet alleen extra vrouwelijke voetballers, maar ook meer vrouwelijke spelleiders. Vandaag is amper 2 procent van de scheidsrechters in ons land een vrouw. Dat moeten er binnenkort een derde meer zijn. Daarvoor heeft de KBVB samen met Voetbal Vlaanderen en ACFF een nieuw plan uitgetekend.

We hebben een nieuw strategisch plan voor vrouwenarbitrage om meer meisjes en vrouwen te rekruteren. We zullen hen niet alleen extra coachen, maar geven hen via een specifiek ontwikkeld traject ook de mogelijkheid om naast jeugdwedstrijden ook vrouwenwedstrijden te leiden. Daarnaast hebben we een versneld traject uitgetekend om ex-speelsters uit de Scooore Super League of onze nationale vrouwenteams te begeleiden om uiteindelijk wedstrijden te fluiten in het profvoetbal. Op die manier krijgen we ook op topniveau extra vrouwelijke arbiters.”
Stephanie Forde van de KBVB

Michael Schockaert

Marketing Communications Manager RBFA

Nand De Klerck

Woordvoerder Voetbal Vlaanderen

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be