Belgische advertentietechnologie van Trustmedia, Adhese en Universal Media biedt alternatief voor third party cookies

San Pellegrino adverteert als eerste merk in België in nieuw Belgische ecosysteem

Belgische consumenten rechtstreeks aanspreken met online advertenties zonder gebruik te maken van third party cookies. Dat is wat de nieuwe programmatietool van het in Gent gebaseerde Adhese mogelijk maakt. Trustmedia, het advertentiehuis achter L’Echo en De Tijd, implementeert zo als eerste de tool in de systemen van een Belgische uitgever. Zo creëren ze een eigen ecosysteem, waarbij de adverteerder rechtstreeks en in real time gebruik maakt van de consumentendata van de uitgever. In samenwerking met advertising agency Universal Media zetten ze een eerste succesvol advertentietraject op voor Nestlé en zijn merk San Pellegrino.

Adverteerders zijn al enige tijd op zoek naar alternatieve manieren om op een kwalitatieve manier gericht te adverteren op specifieke doelgroepen. En dat zonder gebruik te maken van cookies. Steeds meer mensen kiezen er immers voor om de cookies te blokkeren wanneer ze door het internet scrollen. Bovendien stappen ook steeds meer internationale technologiebedrijven – de belangrijkste aanbieders van het systeem – af van de third party cookies. Zo kondigde Google aan om vanaf 2023 volledig te stoppen met third party cookies. Het systeem van third party cookies wordt daardoor steeds minder relevant voor adverteerders.

Het is noodzakelijk dat we ons voorbereiden op een nieuwe manier van online adverteren. We zijn dan ook blij dat we de handen in elkaar hebben geslaan met Trustmedia om een innovatief en alternatief traject uit te werken. Dankzij de technologie van Belgische bodem geloven we dat we de volgende stappen kunnen zetten in een cookie-loze toekomst.”

Sabrina Rebelo , Client Service Director bij Universal Media

Trustmedia slaagde erin om in samenwerking met Universal Media en door middel van de technologie van Adhese een eigen ecosysteem op te zetten. Binnen dit ecosysteem kan een adverteerder of adverteerdersagentschap op een geautomatiseerde manier (programmatic guaranteed) rechtstreeks advertentieruimte aankopen en inboeken in de adserver van Trustmedia. Extra advertentietechnologie (zoals SSP of DSP) is daarbij overbodig, waardoor de investering van de adverteerder maximaal naar ‘media-exposure’ gaat en een groter deel van het advertentiebudget naar de uitgever zelf vloeit.

“We zijn verheugd dat we in primeur ‘cookieless’ data kunnen aanbieden die de juiste doelgroep bereiken, zonder gebruik te maken van een derde partij. De persoonlijke data van de mensen die de advertentie te zien krijgen worden nooit uitgewisseld tussen de verschillende partijen. Dat is een belangrijke innovatie. We zijn trots dat we een succesvol nieuw adverentietraject hebben uitgewerkt en zijn klaar om dit verder uit te bouwen.”

Sven Lybaert, head of digital & agencies bij Trustmedia

Belgisch ecosysteem

Om de rechtstreekse verbinding tussen adverteerders en uitgevers mogelijk te maken, creëerde Adhese een unieke programmatietool. Adverteerders kunnen op een geautomatiseerde manier gebruik maken van gebruikersdata die de uitgever ter beschikking heeft, met toestemming van de gebruiker.

“Door het gebruik van deze set-up, gekoppeld aan de steun van vooruitstrevende merken, agencies en uitgevers, bouwen we effectief aan een eigen ecosysteem dat uitmondt in succesvolle campagnes. Dit zijn de eerste stappen in ons gezamenlijk traject. Een traject dat toont dat we zelf een verschil kunnen – meer zelfs: moeten - maken. In turbulente tijden voor de online advertisingwereld toont deze samenwerking dat een eigen, Belgisch ecosysteem nog steeds mogelijk is.”

Sven Marievoet, CEO van Adhese

Het is de eerste keer dat Nestlé het cookieloze ecosysteem van Adhese en Trustmedia gebruikt om reclame te maken voor zijn merk San Pellegrino op De Tijd en L'Echo.

“De meest relevante content aan onze consumenten bieden staat centraal in onze digitale strategie. Met deze campagne zijn we in staat geweest om de juiste content aan het juiste publiek te bieden met zeer goede resultaten en zonder gebruik te maken van third party cookies. We zijn blij dat we met dit lokale initiatief een bijdrage kunnen leveren aan onze wereldwijde cookieloze roadmap".

Elisabetta Gera, Ebusiness manager van Nestlé

Sven Marievoet

CEO, Adhese

Sabrina Rebelo

Client Service Director, Universal Media

Elisabetta Gera

E-business manager, Nestlé

Sven Lybaert

Business Partner Digital & Agencies, Trustmedia

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be