Belgische bedrijven geven medewerkers het meest uitgebreide mobiliteitsaanbod

Belgische bedrijven ontzorgen hun personeel het vaakst op vlak van mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek door het Arval Mobility Observatory bij 2.900 Europese werknemers, waarvan 500 in België. Meer dan 8 op de 10 Belgische personeelsleden krijgt bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een terugbetaling voor abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstof- of laadkosten, een leasefiets of een vorm van deelmobiliteit aangeboden via de werkgever. “Bijna allemaal maken ze gebruik van minstens één van de mobiliteitsoplossingen die ze via het werk krijgen”, zegt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium. “Het mobiliteitsaanbod is voor velen een driver om bij de huidige werkgever te blijven of naar een andere met meer voordelen over te stappen. Meer dan 6 op de 10 medewerkers verwacht dat hun mobiliteitsaanbod via de werkgever de komende jaren nog verder wordt uitgebreid.”

Belgische bedrijven behoren - in vergelijkingen met andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland - tot de top wat betreft het aanbieden van mobiliteitsoplossingen aan hun medewerkers. Gemiddeld krijgt een personeelslid van een bedrijf met meer dan 100 medewerkers 2,8 mobiliteitsoplossingen. Denk daarbij aan een al dan niet geëlektrificeerde bedrijfswagen, een (gedeeltelijke) terugbetaling van abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstofkosten, maar ook de populaire leasefietsen of het mobiliteitsbudget en nieuwere vormen zoals het gebruik van deelfietsen, deelsteps, carsharing en leasescooters- of motoren. Enkel Nederland komt – na een forse inhaalbeweging de afgelopen jaren – in de buurt, maar België blijft dé koploper bij de zes bevraagde landen wat betreft aanbod (84%) en gebruik (83%).

“Van het aangereikte aanbod maakt meer dan 8 op de 10 Belgische medewerkers ook effectief gebruik. Heel vaak gaat het om een combinatie van twee oplossingen, zoals een abonnement voor het openbaar vervoer en een leasefiets. Of een bedrijfswagen in combinatie met alles wat met parkeren te maken heeft. Die laatste twee oplossingen, de bedrijfswagen en de mogelijkheid om te parkeren op het werk, zijn het populairst. De terugbetaling voor het openbaar vervoer en energiekosten, het mobiliteitsbudget en de leasingfiets vervolledigen de Belgische top 5 van meest gebruikte oplossingen.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

Inhaalbeweging
Van alle bevraagde landen blijkt het mobiliteitsbudget in ons land het populairst en qua fietsleasing via het werk moet België enkel Duitsland laten voorgaan. Dat alles resulteert in een goede tevredenheidsscore van 63 procent, tegenover 51 procent in 2022, over het mobiliteitsaanbod. Enkel in Nederland zijn medewerkers nog meer tevreden over het huidige aanbod.

“De ons omliggende landen hebben een inhaalbeweging gemaakt op vlak van wat ze hun medewerkers aanbieden qua mobiliteitsoplossingen. In Nederland krijgen steeds meer medewerkers terugbetaling van openbaar vervoer en energiekosten. Duitsland en Frankrijk hebben dan weer extra fietsleasingen genoteerd.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

Mobiliteitsaanbod vaak doorslaggevend

Bedrijven die nieuw talent willen aanwerven, kunnen het verschil maken met hoe ze hun toekomstige medewerkers ontzorgen op vlak van mobiliteit. Meer dan 7 op de 10 Belgische medewerkers geeft aan dat het mobiliteitsaanbod een belangrijk element is bij het overwegen van een werkgever. Nergens in de bevraagde landen ligt dat cijfer zo hoog, net als het resultaat voor de groep die aangeeft dat dit uiterst belangrijk en dus doorslaggevend kan zijn, meer bepaald 1 op de 4 Belgische medewerkers.

“Het aanbieden van een bedrijfswagen of mobiliteitsbudget zijn voor meer dan 8 op de 10 medewerkers heel aantrekkelijk en dus de manier om talent aan te trekken, zo blijkt uit het onderzoek. Het aanbieden van een mobility hub met gedeelde oplossingen zoals bike- en/of carsharingmogelijkheden wordt door 65% van de bevraagde medewerkers aantrekkelijk genoemd. Van fietsleasings of andere leasings voor tweewielers geeft de helft van de ondervraagde Belgen aan dat dit de werkgever aantrekkelijker maakt. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de helft van de Belgische respondenten zelf of diens partner een bedrijfswagen heeft en dat 7 op de 10 voor werk gerelateerde verplaatsingen de wagen neemt, omwille van de flexibiliteit, snelheid, veiligheid en nabijheid.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

Vraag naar verdere uitbreiding van mobiliteitsoplossingen

Uit het onderzoek blijkt dat de zo’n 6 op de 10 Belgische medewerkers verwacht dat het huidige aanbod aan mobiliteitsoplossingen dat hun werkgever voorziet de komende jaren verder wordt uitgebreid. Opvallend daarbij is de vraag naar meer carsharing, zijnde het via de werkgever een deelwagen voor enkele uren of dagen kunnen gebruiken, en het voorzien van een mobiliteitsapplicatie door de werkgever waarmee medewerkers zelf deelmobiliteit kunnen reserveren en betalen, maar ook tickets voor het openbaar vervoer mee kunnen aanvragen en betalen.

“Beide vragen zijn onmiskenbaar in verband te brengen met de maatschappelijke omslag naar meer flexibiliteit, multimodaliteit en het feit dat er een nieuwe generatie medewerkers is die geen persoonlijk vervoersmiddel meer wenst, maar kiest voor deelmobiliteit of voor een mobiliteitsbudget om zeer gericht en persoonlijk aan hun huidige verplaatsingsnoden te voldoen.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

Voor het eerst bevroeg het Arval Mobility Observatory ook welke mobiliteitsapplicaties medewerkers van Belgische bedrijven het vaakst gebruiken. Voor ons land zijn dat de NMBS-app, de app van taxidienst Uber en de navigatie-app Waze. De Uber-app staat als enige in alle landen - met uitzondering van Nederland – in de top 3.

Yves Ceurstemont

Yves Ceurstemont

Head of Arval Mobility Observatory, Arval Belgium

Hannelore Schmid

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

 

Over Arval:

Arval is een belangrijke speler in full service leasing van wagens en nieuwe mobiliteitsoplossingen, opgericht in 1989. Arval is een onderneming van de BNP Paribas Groep en maakt deel uit van de divisie Commercial, Personal Banking & Services. Eind juni 2024 leasede Arval wereldwijd 1,75 miljoen voertuigen. Elke dag werken de 8.600 medewerkers van Arval in de 29 landen waar het bedrijf actief is met passie aan de belofte van Arval: al haar klanten - grote internationale groepen, kmo's of ETI's, zelfstandigen of particulieren - flexibele oplossingen bieden om hun reizen vlotter en verantwoordelijker te maken. Arval is stichtend lid van de Element-Arval Global Alliance. De wagenparken van alle leden van de alliantie vertegenwoordigen meer dan 4,4 miljoen voertuigen in 55 landen. De MVO-strategie van Arval werd bekroond met de EcoVadis 2024 Gold Medal, waarmee Arval tot de top 5% van beoordeelde bedrijven behoort.

www.arval.com

Over Arval Belgium:

Arval werd opgericht in 1991 en is een van de toonaangevende bedrijven in multimerkenleasing voor bedrijfsvoertuigen in België. Arval Belgium biedt haar klanten - professionals, KMO's, grote internationale groepen en openbare instellingen - specifieke oplossingen om de mobiliteit van hun werknemers te optimaliseren en de risico's die gepaard gaan met het beheer van hun wagenpark uit te besteden. Deskundig advies en servicekwaliteit, de hoekstenen van Arval's merkbelofte, worden geleverd via 12 Account Teams. Tegen eind 2023 had Arval België meer dan 100.000 voertuigen geleased.

www.arval.be

Over BNP Paribas:

BNP Paribas is de grootste bank in de Europese Unie en een belangrijke internationale bankspeler. Ze is aanwezig in 63 landen en stelt bijna 183.000 mensen tewerk, waarvan meer dan 145.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie belangrijkste operationele divisies: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde activiteiten zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en beschermingsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op zakelijke en institutionele klanten. Steunend op een solide, gediversifieerd en geïntegreerd bedrijfsmodel ondersteunt de groep al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo's, grote ondernemingen en institutionele klanten) om hen te helpen hun doelstellingen te bereiken door hen financierings-, beleggings-, spaar- en beschermingsdiensten aan te bieden. In Europa heeft BNP Paribas vier thuismarkten: België, Frankrijk, Italië en Luxemburg. De Groep ontplooit ook haar geïntegreerde commerciële bankmodel in de landen rond de Middellandse Zee, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke internationale bankspeler beschikt de groep over toonaangevende platforms en business lines in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende aanwezigheid in Azië-Pacific. BNP Paribas past Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen toe in al zijn activiteiten, waardoor het kan bijdragen aan een duurzame toekomst en tegelijkertijd de prestaties en stabiliteit van de Groep kan waarborgen.

https://group.bnpparibas/

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be