Belgische bedrijven trekken de kar in de overgang naar elektrisch rijden, maar particulieren hinken achterop

- 34% van de wagenparken is vandaag volledig elektrisch, terwijl nog eens 18% van plan is om tegen 2026 volledig elektrisch te zijn.
- Het potentieel van het mobiliteitsbudget wordt onderbenut; nood aan administratieve vereenvoudiging is groot.
- de integratie van laadinfrastructuur met slimme laadoplossingen en minder administratieve rompslomp is essentieel.
Brussel, woensdag 8 oktober 2025 — Op dit moment is 34% van de bedrijfswagenvloten volledig elektrisch en nog eens 18% plant de volledige elektrificatie tegen 2026. Belgische bedrijven trekken dus de kar in de overgang naar elektrisch rijden. Tegelijk blijft de particuliere markt sterk achterop hinken wegens onder meer een tekort aan laadpunten en hoge aankoopprijzen van elektrische auto’s. Het mobiliteitsbudget heeft een groot potentieel, maar wordt op dit moment onderbenut. Het zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek van Profacts in opdracht van Mediafin Intelligence bij 200 bedrijven en bij een representatieve steekproef van 1000 Belgen.
Met een volledig verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotor tegen 2035 en het wegvallen van fiscale voordelen voor bedrijfswagens vanaf 2026, is de overstap naar elektrische mobiliteit in België niet langer een keuze, maar een noodzaak. Uit nieuwe bevindingen van marktonderzoeksbureau Profacts blijkt dat bedrijfswagenparken goed op weg zijn, maar dat particuliere bestuurders achterblijven.
Momenteel is 34% van de bedrijfswagenvloten volledig elektrisch, en nog eens 18% plant de volledige elektrificatie tegen 2026. Hoewel plug-in hybrides terrein verliezen, is 17% van de bedrijven nog steeds van plan om in de komende twee jaar nieuwe hybride wagens bestellen. Een voorzichtige inschatting toont aan dat 50% van de wagenparken tegen eind 2026 100% elektrisch zou zijn.
Tegelijk blijft de particuliere markt sterk achter. Slechts 10% van de wagens op de weg is vandaag volledig elektrisch, waarvan twee derde bedrijfswagens zijn. Bedrijfswagens zijn dus veel vaker elektrisch (31%) dan particuliere wagens (4%).
En ook opmerkelijk: slechts 12% van de grote groep particulieren met een brandstofwagen is er zeker van dat hun volgende auto volledig elektrisch zal zijn, en bijna een derde wijst het idee ronduit af.
Het Belgische elektrificatieverhaal is duidelijk top-down gedreven. Beleidsmaatregelen, vlootstrategieën en fiscale prikkels stimuleren de omschakeling binnen bedrijven, terwijl particuliere bestuurders vooral worden afgeremd door de hoge aankoopprijs van elektrische voertuigen. Zij moeten ervan overtuigd worden dat de onderhoudskosten van een elektrische wagen fors lager liggen.
Laadinfrastructuur blijft een knelpunt
Naast de bekende angst voor een te klein rijbereik worden vooral snellaadkosten en beperkingen voor thuisladen genoemd als grote drempels. Terwijl 77% van de particuliere eigenaars van thuis laadt, geldt dit voor slechts 43% van de bestuurders van elektrische bedrijfswagens. Zij zijn veel vaker afhankelijk van laadpunten op het werk (85%) of publieke infrastructuur (85%).
Deze onevenwichtige verdeling toont aan dat verdere uitbreiding van laadinfrastructuur in woongebieden cruciaal is om de groei van elektrische wagens – vooral bedrijfswagens – duurzaam te ondersteunen.
Behoefte aan duidelijkheid en standaardisatie
Zowel bedrijven als consumenten vragen om meer investeringen in publieke en residentiële laadoplossingen, gecombineerd met slimme laadsystemen en technologieën die het elektriciteitsnetwerk stabiliseren. Bedrijven signaleren bovendien toenemende administratieve complexiteit en een gebrek aan duidelijke fiscale en operationele richtlijnen rond elektrificatie.
Er bestaan grote verschillen in wie de laadinfrastructuur betaalt, wie de elektriciteit bekostigt en hoe terugbetalingen worden geregeld. Ondanks de bestaande CREG-richtlijnen is er dus dringend nood aan meer uniformiteit en transparantie.
Mobiliteitsbudget wint terrein, maar potentieel blijft onbenut
Maar liefst 74% van de Belgische bedrijven met meer dan tien werknemers biedt een mobiliteitsbudget aan. Toch maakt slechts 41% van de rechthebbenden hier effectief gebruik van. Wanneer werknemers rechtstreeks bevraagd worden, zegt 39% het budget te gebruiken, terwijl twee op drie van wie geen toegang heeft, dit wél zou willen. Er is dus een groot potentieel dat onderbenut blijft. Focus op flexibiliteit, gebruiksgemak, en communicatie zijn essentieel. Een duidelijke communicatie over de voordelen en de werking van het mobiliteitsbudget kan de adoptie versnellen.
De algemene conclusie van deze studie is dan ook helder:
“De elektrificatie van wagenparken wint duidelijk aan vaart: meer dan de helft van de nieuwe bedrijfswagens is vandaag elektrisch. Een voorzichtige optimistische inschatting toont aan dat de helft van de wagenparken tegen eind 2026 100% elektrisch zou zijn. Het mobiliteitsbudget vormt hierop geen rem, maar kan een krachtige hefboom worden voor de EV-transitie.” Carine Vaeremans, CEO Profacts.
“De EV-transitie blijkt een marathon, geen sprint. Toch is met het verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035 de overstap naar elektrische mobiliteit niet langer optioneel. Minder administratie en slimme laadinfrastructuur worden wel cruciaal om die doelstelling van 2035 te halen.” Bart Gunst, Mediafin Intelligence.
Perscontact
Gunter Huyghe, Bepublic Group
gunter.huyghe@bepublicgrup.be, 0495 79 73 96